Bruke to integrerte amper på likt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke to integrerte amper på likt?

Hei.

Har stående et ekstra sett høyttalere og en sånn passe stor intergrert forsterker. Ingen av delene er samme merke/modell som hovedoppsettet mitt. Nå lurer jeg på om det går an å bruke disse to ht-settene sammen på en eller annen måte?

Jeg liker absolutt lyden i Atollen best (i.fht Sonyen), og det er generellt en bedre forsterker. Men den har kun 1 utgang til høyttalere (ikke sånne A-B greier). Det har derimot Sonyen, men slik jeg har forstått det, vil effekten på hvert høyttaler-sett halveres ved bruk av A+B på likt.

Mitt spørsmål blir da; er det noen annen måte jeg kan koble forsterkere/høyttalere på slik at jeg får brukt all effekten? F.eks "dele" innsignalet og sende det til både Sonyen og Atollen, og la de drive hver sitt høyttaler-par?

Forslag mottas med takk

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke et såkalt Y-ledd fra kilden(CD,DVD, vinyl) til forsterkerne. Men da må du styre volumet individuelt på hver forsterker. Hvorfor vil du egentlig gjøre dette?
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man benytter Pre-Out / Main in så skal det ikke være behov for noen ekstra justering. Bare pass på å fjern broene på høyttalerterminalen om du prøver deg på bi-amp.

Lykke til.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg leser dette riktig, er det snakk om å bruke én forsterker på ett høyttalerpar og en annen forsterker på et annet høyttalerpar - uvisst av hvilken grunn. I så tilfelle koker det ned til å splitte signalet fra kilden. Da er det Y-ledd som gjelder - slik mik72 er inne på. Eventuelt, hvis kildene har flere utganger - f.eks. både XLR og RCA - kan man koble forskjellige utganger til forskjellige forsterkere.

Er det derimot snakk om å koble to par høyttalere til to forskjellige forsterkere i en slags simultan krysskobling, eller hva man skal kalle det - da er rådet helt klart: styr unna!
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel egentlig mest for å prøve, ikke for å forbedre lyden.. Det der med individuell volumstyring er vel ikke helt tingen, nei

Pre out/main in er jo en mulighet, men den gamle sonyen har ingen main in. Slår vel fra meg hele prosjektet tror jeg, vil ikke tulle for mye med utstyret

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B-Tech lager en høyttaler omskifter boks....da kan du ha 2 sett koblet til, og velger da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •