Optisk In

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Optisk In

Newcomer supersmukken sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk In

Hei allesammen.

Jeg har en Mac Mini koplet opp mot en 40" lcd Samsung Tv 656.
    Jeg tar ut signalet igjennom en minijack kabel og kjører den analogt inn i tven,
    lyden blir mildt sagt elendig.
    Jeg ønsker å hente lyden ut fra Minien med Optisk Toslink kabel, jeg har forstått det slik at utgangen fra Minien portes mellom Digital og analog utifra hvilken kabel som den har tilsluttet.
    Siden ikke tven støtter Dig.in ønsker jeg forslag til tips med en forsterker som har en slik inngang, helst en rimelig en med god lyd...hvis mulig:grin:
    Jeg ønsker meg også noen ganske små Høytalere som kan stå ved siden av Tven oppå stereobenken som er tilpasset forsterkeren jeg skal kjøpe.

Takknemlig for Tips...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du skal kun ha stereo? I så fall må du ha en med innebygget DAC da,hvis du skal kjøre optisk rett inn på denne! Men du har rrett i at det kommer til å bli himmel og hav forskjell fra det du gjør nå! Er vel på langt nær alle stereo forsterkere som har dette,mens (nesten) alle surroundforsterkere har det!
    Hva slags prisklasse snakker du om? Brukt el nytt?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en Yamaha RX-V663, eller tilsvarende fra andre merker som du kanskje foretrekker, og så et par SVS SBS-01, eller tilsvarende fra andre merker som du kanskje foretrekker, og topp det med en SVS PC-12NSD, eller tilsvarende fra andre merker som du kanskje foretrekker,. Jeg levde med film på stereo i mange år og det fungerer topp. Anbefaler virkelig at du bruker sub i tillegg hvis du skal ha små høyttalere. Det finnes mye bra brukt og det løfter film-opplevelsen utrolig mye.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare Harman Kardon der har stereo forsterkere med dac innebygget til en ikke alt for stor sum. Den nyeste HK fikk jo en kanon test i Lyd og Bilde, den har romkorreksjon også, men om akkurat den har dac er jeg litt usikker på, sjekk selv.
    Ellers er en Beresford dac samt en hvilken som helst stereo forsterker jo et utgangspunkt.....
    Jeg så litt på den Mac Mini, hvorfor har den egentlig ikke hdmi?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er patent/lisens på HDMI, og Apple har en greie med at det enten skal være åpne standarder eller deres egne patenter...

DVI og HDMI er i prinsippet bare ulike plugger med samme signal, men lyden er av en eller annen grunn ikke er koblet til på DVI-kontakter. Siden det finnes både DVI-til-HDMI og optisk-til-kobber-lydadaptere, burde det være en smal sak å lage et adapter med DVI og optisk lyd inn, og HDMI ut - men så langt har jeg ikke sett noe sånt.

Kanskje det også har noe med HDMI-lisensen å gjøre...

Newcomer supersmukken sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Takk for tipsene.

Vinglete som jeg er ser jeg vel behovet for en ekstern Dac da mine valgmuligheter for kjøp av stereoforsterker med Dac er meget begrenset.
    DacMagic er en som jeg har lest gode brukeranmelderser på..?
    Ikke er prisen helt gærn heller.
    Da trenger jeg vel streng tatt kun en stereoforsterker og HT.
    Helst en kombinasjon som er litt mild i kantene fremfor spiss, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Gjerne brukt,-

Må lese meg opp på den Beresford Dacen, spennende sak...

Fyll gjerne på med tips, er nok ikke i kjøpsmodus før de herlige Feriepengene ankommer kontoen.

:-D Vinglepetter.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har jo fått mye skryt da XTZ Class A100 D3, Sølv sort Det er en stereoforsterker med innebygget dac!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •