Bytte til større kondensatorer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte til større kondensatorer.

Hei,

Vurderer å bytte til større kondiser i min Shengya forsterker.

Det jeg lurer på, hvilken forskjell (hvis noen) vil det være og er det bare å plassere større kondiser rett i printkortet (se vedlegg), eller vil det være flere ting som må byttes ?

Mvh
    Tommy

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er sikkert mange syn her.
    Jeg kan bare si det jeg pleier - at disse kondensatorene ikke er det dyreste internt - hvis det ble bedre lyd med større kondiser, så hadde sikkert fabrikanten ordnet det allerede. Men litt større kan være fordelaktig, så lenge man ikke overdriver.

Lydmessig er det et forhold mellom impedans og induktans i nett-trafoen og størrelsen på de store lyttene - det kan påvirke hvor hurtig forsterkeren virker, særlig i bass-området. For store lytter gjør forsterkeren tregere sånn subjektivt da.

Eller for å si det på en annen måte: større lytter fordrer kraftigere nett-trafo for at lyden skal bli optimal.

Og veldig stor økning kan skade likeretter-diodene - disse bør også byttes til større strøm-kapasitet.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om man paralellkobler (eller serie?, rett meg gjerne) flere mindre kondensatorer slik at de får en høy samlet verdi, vil de da også oppleves som trege i bassområdet?

Kanksje ikke direkte nyttig spørsmål for trådstarter men det kan jo være interresant å vite

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett en del konstruksjoner hvor man har brukt flere små koblet i paralell for at man etter sigene skal få en raskere strømforsyning.
    Generelt vil vel større kapasitans gi mer kontroll, spesielt i bassområdet, men det må være samsvar mellom kondensatorer og trafo/likerettere som kjell B. sier. Nå koster gjerne store elektrolytter noen kroner, så litt har det nok å si for fabrikantene også, men de sparer vel gjerne litt på trafoen også ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken min bak dette var att med større kondensatorer ville det være mer strøm i "back-up". Att forsterkeren ville bli bedre i stand til "attack", hvis dere forstår hva jeg mener :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Hva om man paralellkobler (eller serie?, rett meg gjerne) flere mindre kondensatorer slik at de får en høy samlet verdi, vil de da også oppleves som trege i bassområdet?

Kanksje ikke direkte nyttig spørsmål for trådstarter men det kan jo være interresant å vite

Flere små (vanligvis i parallell) gir ganske riktig en kvikkere lyd. Så her kan man eksperimentere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •