onkyo tx-sr876 -- pure direct

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

onkyo tx-sr876 -- pure direct

Hallo
    Noen som har denne forsterkeren eller har erfaring med den?
    Bare lurte på en ting ang. "pure direct" Sikkert en tulleting men.
    Har lest flere steder om forsterkeren der den blir omtalt med "pure direct" funksjon. Og over alt står det "pure direct" Men på fjernkontrollen min har jeg to knapper med "direct" og "pure audio". Er "direct" det samme som "pure direct"? Eller må den brukes i kombinasjon med "pure audio" eller noe ?
    Skal bruke det i sammenheng med analog inngang fra cd-spiller.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om to forskjellige avspillingsmåter.

I manualen beskrives Pure Audio som den innstillingen som gir "the ultimate in high-fidelity reproduction". Ville nok ha satset på den når det gjelder analog stereo.

Direct er åpenbart noe annet - her et det bare snakk om "minimal processing, provinding high-fidelity reproduction". Ikke like "ultimate" som Pure Audio.

Mitt stalltips: trykk Pure Audio på fjernkontrollen og du er i business med CDspilleren din. Da slås displayet og andre forstyrrende kretser av.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. For kan ikke si jeg hører veldig stor forskjell på de to.
    Men det jeg har merket er at når romkorreksjonen er aktiv, blir mellombassen veldig svak. Og diskanten nesten litt for skarp til tider, men det er under cd-avspilling. Kjøpte meg en marantz sa7001 spiler i går Tenkte jeg skulle gjøre en test av den i dag vs. ps3. For ps3 i pure audio eller direct låt ikke særlig bra egentlig.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Pure Audio = "Alt" er skrudd av, inkludert romkorreksjon, bildekretser mm
    Direct = "Alt" er skrudd av av romkorreksjon, men bildekretsene er aktive
    Stereo = Romkorreksjon er på (hvis enabled i setup), subwoofer får signaler (crossover osv er aktivert)

Personlig har jeg lite tro på at det er så stor forskjell på pure audio og direct, det er vel mest for å berolige frynsete hifinerver og finlytting på kabler. Jeg sliter i alle fall med å høre forskjell i oppsettet mitt.

Stereo synes jeg fungerer fint, da jeg har en subwoofer som kan ta seg av de laveste frekvensene. Crossover i setup er da aktiv.

Hvordan stereo oppfører seg avhenger litt av oppsett ellers. Har du MultEQ eller DynamicEQ på? Da vil i så fall disse virke i stereo-oppsettet.

DynamicEQ er faktisk ganske bra, selvom jeg må skru ned subwooferen bittelitt. Den gir en boost på lavere frekvenser når du spiller lavt, og etterhvert som du nærmer deg reference-volum (0), så vil den påvirke lyden mindre og mindre.

Har du bare MultEQ på, så er det kun romkorreksjon som er på.

Du skriver ikke hva slags høyttalere du har, men hvis du har et par store, fete fronthøyttalere som går dypt, så kan jo pure audio være bra. Har du litt mindre høyttalere og en subwoofer, så kan det jo hende at stereo er å foretrekke.

Eksperimenter litt med multeq, dynamiceq og subwoofervolum!

Anbefaler forøvrig denne siden her for oppsett av 876'n din:

The "Official" Onkyo TX-SR876 Owners Thread - AVS Forum

(Flott CD-spiller, forresten! Hadde vært moro om du testet analog vs optisk/coax fra denne mot Onkyoen, det sitter visstnok ganske bra DAC-er i Onkyoen.)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt ute på tynn is nå - men på andre surroundreceivere og surroundprosessorer jeg har vært borti, innebærer avspilling à la Pure-Audio at signalbehandlingen foregår analogt, og at alle ekstra signalbehandlingskretser slås av. Romkorreksjon, balanse- og tonekontrollinnstillinger etc. etc. kuttes ut.

Det vil vanligvis låte litt forskjellig, men ikke nødvendigvis dramatisk forskjellig. Hvor hørbart det er, kommer litt an på hva slags utstyr du har ellers i oppsettet ditt. Med en kilde som PS3, er det rimelig at du ikke hører veldig stor forskjell. PS3 er grei nok ut fra forutsetningene, men det finnes avspillere med adskillig bedre analoge kvaliteter, for å si det sånn.

Hvis du tar signalene analogt ut fra PS3, vil jeg tro at den vil komme til kort i en sammenligning med Marantz. Men det er ikke sikkert at du vil merke stor forskjell.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Hei,

Pure Audio = "Alt" er skrudd av, inkludert romkorreksjon, bildekretser mm
    Direct = "Alt" er skrudd av av romkorreksjon, men bildekretsene er aktive
    Stereo = Romkorreksjon er på (hvis enabled i setup), subwoofer får signaler (crossover osv er aktivert)

Personlig har jeg lite tro på at det er så stor forskjell på pure audio og direct, det er vel mest for å berolige frynsete hifinerver og finlytting på kabler. Jeg sliter i alle fall med å høre forskjell i oppsettet mitt.

Stereo synes jeg fungerer fint, da jeg har en subwoofer som kan ta seg av de laveste frekvensene. Crossover i setup er da aktiv.

Hvordan stereo oppfører seg avhenger litt av oppsett ellers. Har du MultEQ eller DynamicEQ på? Da vil i så fall disse virke i stereo-oppsettet.

DynamicEQ er faktisk ganske bra, selvom jeg må skru ned subwooferen bittelitt. Den gir en boost på lavere frekvenser når du spiller lavt, og etterhvert som du nærmer deg reference-volum (0), så vil den påvirke lyden mindre og mindre.

Har du bare MultEQ på, så er det kun romkorreksjon som er på.

Du skriver ikke hva slags høyttalere du har, men hvis du har et par store, fete fronthøyttalere som går dypt, så kan jo pure audio være bra. Har du litt mindre høyttalere og en subwoofer, så kan det jo hende at stereo er å foretrekke.

Eksperimenter litt med multeq, dynamiceq og subwoofervolum!

Anbefaler forøvrig denne siden her for oppsett av 876'n din:

The "Official" Onkyo TX-SR876 Owners Thread - AVS Forum

(Flott CD-spiller, forresten! Hadde vært moro om du testet analog vs optisk/coax fra denne mot Onkyoen, det sitter visstnok ganske bra DAC-er i Onkyoen.)
    Takker for svar brummund
    Nå har jeg bare fronthøytalere foreløpig. Audiopro blue diamond v.2 (har innebygget aktiv sub). Men den bruker jeg ikke. Følte egentlig at det ble bedre av å sette de opp bare med høytalerkabel, uten line-in(hvertfall ved musikk). Men hvordan skrur jeg av romkorreksjon i stereo?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

for å få skrudd av romkorreksjon kun i stereo, så må du nok ha en annen fjernkontroll. Ta en titt her http://avforum.no/forum/receivere-fo...-nr906-13.html (Posting 260+)

Ellers kan du gå i setup, velge speaker setup, og så Equalizer Settings. Der kan du velge mellom "Off", "Manual", "MultEQ, "DynamicEq" etc.

(Er subwoofer ut fra forsterker koblet til høyttalerne, forresten? Litt merkelig at du får så lite mellombass.)

Siden du har et såpass greit oppsett (to fronter med aktiv sub) så burde du kunne teste å skru av romkorreksjon, og justere crossover selv i setupen, evt ta dette på høyttalerne.

Hvis du først justerer det slik at det høres bra ut i pure audio, så er det større sjanser for at det blir enda bedre med romkorreksjon også

Men det er sikkert noen eiere av Blue Diamond som kan dette mye bedre enn meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Nei, sub -utgang er ikke koplet til. De fungerer nå kun som vanlige høytalere(elelr nesten da, 10" blir drevet av den innebydge forsterkeren i høytaleren), men den går ikke som sub. Har bra med mellombass i pure audio men ikke med romkorreksjon på. Og i "pure" er det vel ikke mulig å stille inn noe på forsterkeren? For da blir vel de fleste kretser slått av?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snatch85
    Okei. Nei, sub -utgang er ikke koplet til. De fungerer nå kun som vanlige høytalere(elelr nesten da, 10" blir drevet av den innebydge forsterkeren i høytaleren), men den går ikke som sub. Har bra med mellombass i pure audio men ikke med romkorreksjon på. Og i "pure" er det vel ikke mulig å stille inn noe på forsterkeren? For da blir vel de fleste kretser slått av?
    Det stemmer.

Hva har du av valg i speaker setup ? For hvis du kun kjører frontene som large, og har subwoofer skrudd av/ikke med i setupen, da er det ikke så veldig mye Audyssey kan bidra med. Hvis du prøver med å hekte på subwooferutgangene, så ville jeg tro Audyssey kunne bidra med mer.

Kjører du derimot med frontene som small og crossover, og ikke har suben koblet på, så ville man nok oppleve det du beskriver :-) (Da vil jo alt litt under crossover-frekvensen forsvinne ut i det blå (og da mener jeg ikke høyttaleren )

Det kan være at noe har gått litt skeis når du satte opp audyssey. Brukte du alle målepunktene? Hva er fronter satt til? Er subwoofer skrudd av? Crossover ikke aktiv?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skrur av sub, settes front automatisk til full-band. Det får jeg ikke endret på. Men kan jo kanskje prøve å sette de til small og kople til sub.
    Brukte ikke alle målepunktene heller. Mener jeg brukte 5 eller 6.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snatch85
    Når jeg skrur av sub, settes front automatisk til full-band. Det får jeg ikke endret på. Men kan jo kanskje prøve å sette de til small og kople til sub.
    Brukte ikke alle målepunktene heller. Mener jeg brukte 5 eller 6.
    5-6 målepunkter holder i bøtter og spann, ville jeg tro. Det som er viktig er hvor de er tatt. Det viktigste målepunktet er det første, da måles nemlig også avstander osv til høyttalerne. De neste målepunktene bør tas en i radius av ca 60 cm fra dette første punktet. Se http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...5#post14456895

Målemikrofon skal peke oppover mot taket, og plasseres i ørehøyde. Et kamerastativ er til stor hjelp her.

Jeg opplevde veldig lite bass med min Onkyo 906 med romkorreksjon i starten. Det jeg hadde gjort feil var:

1. Fase på subwoofer var ikke satt til 0 (Dette slipper du tenker jeg, ser ingen fasekontroll på høyttalerne dine)
    2. Målepunktene var altfor mye spredd rundt omkring

Hvis du kobler på subwooferne (du trenger en y-kabel/adapter og et par rca-kabler av passende lengde, så all verdens koster ikke eksperimentet :-), så vil audyssey mest sannsynlig gjøre følgende:

1. Sette frontene til large
    2. Koble på sub.

Se da på instruksjonene på 876-siden på avsforum for anbefalte alternativer. Audyssey er ikke helt enige med Onkyo-ingeniørene om hva som bør være fullband. Selv har jeg mine fronter på 40Hz, resten på 80Hz.

Evt. så får du jo vurdere hvor mye jobb du gidder å legge i det, når det allikevel er bra i pure direct/direct. (Selv synes jeg en øl og litt fikling på stereoanlegget er nirvana hehe)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får prøve det