Grunnet lysten på å teste noe nytt endte jeg opp med å selge min Hegel H1 mk4. Det er ikke sikkert det er det lureste jeg har gjort, men nå er det for sent å angre.

Det jeg har igjen av utstyr nå er et par Dali Suite 2.8 høyttalere, TaraLabs Helix 8 kabler samt en NAD t513 DVD spiller. Så er spørsmålet mitt, hvilken forsterker er riktig for meg.

Jeg likte godt lyden på Hegelen som må sies å være av den litt kalde sorten, men det er ikke noe must. Jeg ønsker en "luftig" lyd og setter pris på god separasjon mellom instrumentene.

Budsjettet er på maks kr 10.000,- og etter å ha sett meg litt rundt virker det som å være en del spennende forsterkere å velge mellom både nytt og på bruktmarkedet.

De jeg har vurdert som alternativer (men ikke hørt enda er):

NAD C375BEE (har tidligere hatt en NAD C352)
Denon PMA-1500AE
Cambridge 840a v.2
LYNGDORF SDAI 2175
Primare I21

For meg er det i utgangspunktet NAD, Denon og Cambridge som er mest aktuelt da det er mulig å få seg en ok CD spiller til en overkommelig pris fra samme produsent (ønsker å ha forsterker og CD spiller fra samme produsent).

Jeg er åpen for andre forsterkere også, ser fint lite film så det er ikke noe poeng å anbefale noen kringlyd forsterker. Bor i Tromsø så det er noe begrenset med Hifi butikker, og ønsker helst å lytte til forsterkeren før jeg eventuelt kjøper så det setter noen begrensninger på hvilke produkter som er aktuelle. Her har vi Hifiklubben, Soundgarden og Hifi huset.

Håper på å få hjelp og innspill her på hva som er kvalitetene til de enkelte forsterkerne og eventuelt hvorfor velge den ene foran den annen.