Music Angel forsterkere - Djevelens forkjempere - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 272
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport

Det er ikke jeg som har slengt ut en påstand om at MA diskuteres opp i mente på alle slags forum rundt om kring i verden.

Sorry, jeg måtte også bare ....

MA diskuteres ikke omfattende i store fora utenlands. Men det kommer med jevne mellomrom kommentarer som sier noe sånt som at - disse billige Music Angel ser ut til å være populære - de dukker opp overalt (i hjemmene) - altså at de selges i store kvanta - det var det jeg nevnte.

På forumene prøver man å tie dette ihjel.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...igjen må jeg be om at tråden pensles inn på TEMA...
    Den er grei - postet før jeg leste innlegget ditt lenger opp. Men jeg endrer det ikke av den grunn. Da for du i såfall gå inn og moderere meg, men da antar jeg at det er flere som skal modereres.... Når man kommer med uttalelser som "sekretær for late amatører" og blir satt i boks som lat, da forbeholder jeg meg retten til å forsvare meg! Amatør stemmer - det er jeg og godtar for det fulle og anser meg selv som (noe 99 % er her inne med unntak av noen som anser seg selv som profesjonelle og kan sette seg som dommer over alt og alle å oppføre seg som man vil).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EDIT: Fjernet, NULL relevans til tema.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kjell, påstander som "På forumene prøver man å tie dette ihjel." får du holde deg for god til her inne. Jeg skal ikke snakke for øvrige fora, men når du omtaler AVforum får du forholde deg til de faktiske forhold. Dette er heller PÅ ingen måte tema, kun enda et forsøk på provokasjon (som dessverre folk biter på)...

Alle innlegg som fra nå av anses som ikke-relevante mht trådens tema FJERNES heretter, nå har opptil flere moderatorer samt undertegnede brukt mer enn nok tid på å forsøke å anmode til fornuft her inne...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Kjell, påstander som "På forumene prøver man å tie dette ihjel." får du holde deg for god til her inne. Jeg skal ikke snakke for øvrige fora, men når du omtaler AVforum får du forholde deg til de faktiske forhold.

Beklager, men her tror jeg du har misforstått. Se her (i denne tråden):

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Jeg må samtidig si at AVforum har vært det mest liberale forum jeg har vært inne på, ihvertfall her i landet - det fungerer jo godt også for "vår gruppe".

Jeg har ikke sagt noe negativt om AV-forum, heller rost AVforum som et liberalt forum.

Jeg mener her visse andre fora, og i høyeste grad internasjonalt - på et norsk (skal ikke nevne navn) fikk jeg flere pm'er fra ledelsen om at jeg ikke måtte kritisere moderne hifi på generelt grunnlag. Eller si at utviklingen ikke gikk fremover. Kan dokumentere med kopi av emails.

Et annet poeng er jo: Hva kino/jordskjelv-entusiaster måtte finne av mindre positive trekk ved en musikk-orientert forsterker vil jo være av interesse for kino/jordskjelv-entusiaster, men kanskje ikke for musikk-entusiaster.

Men nå gidder jeg ikke bruke mer tid på tullball her i tråden. Har da annet å drive på med.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B er kanskje litt krass i sine uttalelser, men jeg finner det allikevel merkelig at flere her avksriver MA uten selv å ha testet. Devil er vel etter min oppfatning den eneste kritikeren som klarer å holde en voksen tone her.

En liten oppfordring til Devil, kan ikke du skaffe en MA med gode NOS rør fra kjells anbefalinger til din "lyd-preferanse" og skrive en liten test. Vet du prøvde uten NOS rør og ble kanskje litt ufortjent avvist som seriøs tester. Ettersom MA er så til de grader avhengig av oppgradering av smø-rørene ville jeg og antagelig svært mange andre satt pris på en liten shoot-out.

OT: tråden er om ikke annet god underholdning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Kjell B er kanskje litt krass i sine uttalelser, men jeg finner det allikevel merkelig at flere her avksriver MA uten selv å ha testet. Devil er vel etter min oppfatning den eneste kritikeren som klarer å holde en voksen tone her.

OT: tråden er om ikke annet god underholdning.
    det er vel få som prøver å avskrive MA, men at MA er den eneste veien til god, og hvis jeg har forstått den andre MA tråden riktig, korrekt lydgjengivelse blir jo en noe svevende uttalelse. de som liker rør liker jo ikke rør fordi det gir et mer korrekt lyd og klangbilde, de liker det fordi forvrengningen som følger med rørforsterkere oppfattes som behagelig. dette er jo i seg selv helt i orden, men man kan ikke bruke sin egen lydpreferanse som fasit for hva som er god lyd for alle andre, og spesielt ikke for hva som er "korrekt" lyd.

kan forøvrig legge til at jeg kommer nok til å anskaffe meg en rørforsterker for å teste ut, men har ikke bestemt meg for om dette skal være MA eller noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er MA eventyret over for mitt vedkommende. Må si jeg synetes det var et meget hyggelig bekjentskap, rimelig inngang til rørverdenen.

Men nå har jeg bestilt ny rørpakke fra Motron til 6 k

Så nå skal jeg snart lage tråden MC 275 en rimelig og god rørforsterker, der skal vi diskutere rør opp og ned i mente og jeg skal si til alle som ikke er fornøyd at de må bytte rør. :-D :-D

Neida Kjell, bare tuller litt. Men hva tror du om Svetlana KT 88, Mullard og Phillips NOS på MC 275, kan det blir bra ?

Ha en fortrefflig kveld

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan kun svare for meg selv.
    Jeg har satt spørsmålstegn ved Kjell B's måte å svare folk på og sagt at han til tider kan virke krass i forhold til andre som uttaler seg om MA. Dette står jeg fortsatt for. Jeg tror Kjell B også er ute etter å provosere den "vedtatte sannheten" om at dyrt nødvendigvis er best. Han sitter nok til tider også og ler litt av alle som "biter" på. Det er neimen heller ikke rart folk biter på hvis man ser styrken på noen av utsagnene..jeg har selv vært der

For min del er jeg nå tilbake til der at jeg virkelig ønsker å teste MA litt mer inngående.
    Jeg har hatt engelen på besøk i to uker tidligere uten å få "testet" den skikkelig. Det ble kun noe sammenligning mellom MA og en Onkyo 875 reciever (som mange mener duger godt på musikk, men likevel kun er en reciever). Kilden var en eldre Marantz CD70 (et beist av en cd-spiller). Forskjellen på disse to oppsettene var at DAC'en i Onkyo blir benyttet via Spdif fra Marantz. MA kjører analogt fra Marantz.
    MA hadde original rørbestykning.
    Høytalere: Hawthorne Audio åpen baffel på 96db DIY. To forskjellige diskanter ble benyttet. En 30$ kompresjonsdiskant fra Eminence og en 200$ kompresjonsdiskant fra Radian.
    Utgangspunktet er Radiandiskanten. Denne er veldig mye bedre både på MA og Onkyo.
    Musikk som ble spillt var Diana Krall, Chris Jones, Rammstein, Kurt Nilsen, Kari Bremnes, NOFX ,Cash etc. (mye forskjellig)

Inntrykket jeg satt igjen med er viktigst (for meg).

MA gruset Onkyo på mellomtone på all musikk. Det var bare mer fløyel og rasp (vet det er ytterpunkter), men det var mer av alt.
    Radian diskanten føltes meget bra på MA. Åpen og luftig med snert. Onkyo gjør seg heller ikke bort, men MA er en klart bedre musikkformidler.
    MA "taper" på bass. Den ble litt for svultsig og dominerende. Dette mistenker jeg kan forandres med rørbytte (noe Kjell og andre helt sikkert er enig i).
    Det var en ro og klarhet i MA som Onkyo ikke har. Det virker som lydbildet er mer sammenhengende. Lyden er rett og slett mer organisk hvis jeg kan si det sånn.

MERK: Dette er ikke en test men et inntrykk fra en amatør.

Må samtidig takke Kjell og MA tråden for at min interesse for rør er "vekket"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman

Så nå skal jeg snart lage tråden MC 275 en rimelig og god rørforsterker, der skal vi diskutere rør opp og ned i mente og jeg skal si til alle som ikke er fornøyd at de må bytte rør. :-D :-D

Neida Kjell, bare tuller litt. Men hva tror du om Svetlana KT 88, Mullard og Phillips NOS på MC 275, kan det blir bra ?

Ha en fortrefflig kveld

Lars.

Jaja, vi får vel hjelpe disse villfarne ungdommene ....

Det er alle gode rør - skader ikke å sammenligne med de billige Shuguang KT88, kunne være interessant å høre hva du synes.

Små-rørene: Prøv gjerne også Brimar, hvis du trenger mer rørvarme - men Philips og Mullard er gode rør til moderne forsterkere. Et annet alternativ er selvsagt litt eldre GE-rør - det blir god bass-punchy US west coast hifi-lyd (som vi sa i gamle dager). Lignende med US black plate (gamle Sylvania og RCA) - men mer fet tube sound. Og fortell hva du synes etterhvert.

GE: Vanlig short plate er som regel best - det selges noen kjempedyre long plate-varianter, tror ikke de er egnet til MC-275r og Klipsch ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX

MA gruset Onkyo på mellomtone på all musikk. Det var bare mer fløyel og rasp (vet det er ytterpunkter), men det var mer av alt.
    Radian diskanten føltes meget bra på MA. Åpen og luftig med snert. Onkyo gjør seg heller ikke bort, men MA er en klart bedre musikkformidler.
    MA "taper" på bass. Den ble litt for svultsig og dominerende. Dette mistenker jeg kan forandres med rørbytte (noe Kjell og andre helt sikkert er enig i).
    Det var en ro og klarhet i MA som Onkyo ikke har. Det virker som lydbildet er mer sammenhengende. Lyden er rett og slett mer organisk hvis jeg kan si det sånn.

MERK: Dette er ikke en test men et inntrykk fra en amatør.

Må samtidig takke Kjell og MA tråden for at min interesse for rør er "vekket"

Ja, MA-bølgen ruller videre. Utmerket !
    På gode dynamiske "spillevillige" høyttalere kan bassen bli for voluminøs og ikke spesielt kvikk og aperiodisk med de billige rørene som følger med. MA er i utgangspunktet beregnet for små veldempete høyttalere, rett og slett i lav prisklasse. Så vi må gjerne stramme den noe opp.

Jeg tok med standard-listen min hit. Alle disse kombiene vil oppleves mer homogene/lineære enn original-rørene.

Så her er et godt startforslag for nye MA med 6N1/ECC85 i inngangen:

Jeg ville startet med Telefunken ECC85 sammen med GE 5814A 3-mica 1960, beste variant av denne. Det gir en varm dynamisk sound, men noen ville foretrekke en skarpere, mer definert topp. Med det grunnlaget kan man så diskutere svakheter i lyden og prøve å rette opp med andre små-rør. Så skulle du nok til slutt kommet frem til noe som fungerte topp.

F.eks. blir lyden gradvis mer analytisk, etter som vi beveger oss innen 12AU7-gruppen fra GE 1960 til GE (vanlig 2-mica) 1970-80, og så til det knastørre JAN-Philips ECG 12AU7A/5814A. Så det er såre enkelt å justere lydbildet - det vil skifte dramatisk. Metal/rock-folket ser ut til å like JAN-Philips-rørene (USA-rør fra 80-tallet, har ikke noe med gamle Philips å gjøre).

12AU7: Om vi skifter fra eldre GE til nyere GE, så er det mest topp-diskanten som kommer tydeligere frem (klarere). Mens med skifte til JAN-Philips så løfter man hele øvre mellomtone og diskant, altså mer presens oppover. I begge tilfeller mere tørr bass, særlig med JAN-Philips (knastørr).

Selvfølgelig flere innfallsporter her. Andre ECC85 er mulig, som Philips (Valvo) m.fl.

Og alternativt USA-rør i inngangen: GE 6DT8 nyere 1970-80 med grønn skrift (lyder tørt og klart) kombinert med europeiske 12AU7/ECC82 - eller t.o.m. billige kinesiske 12AU7. Sylvania 6DT8 black plate også interessant.

For de som kjøper brukt, så kan forsterkere med 12AT7 i inngangen dukke opp.
    Da blir det Siemens E81CC 3-mica double support, eller noen av de andre på side 1 i smårørstråden. Ellers som ovenfor.

Vanligvis anbefaler jeg en mix av USA-rør og europeiske NOS-rør.
    Noen vil kanskje ønske mer ren puristisk mellomtone og diskant, så kan USA-rørene erstattes av europeiske, som Mullard, Philips Miniwatt, Brimar, Mazda, Radiotechnique, Siemens, Valvo, Telefunken, m.m. F.eks. Telefunken ECC82 istedenfor GE 5814A. Brimar og noen Mullard kan bli for "varme" på Music Angel.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    En liten oppfordring til Devil, kan ikke du skaffe en MA med gode NOS rør fra kjells anbefalinger til din "lyd-preferanse" og skrive en liten test. Vet du prøvde uten NOS rør og ble kanskje litt ufortjent avvist som seriøs tester. Ettersom MA er så til de grader avhengig av oppgradering av smø-rørene ville jeg og antagelig svært mange andre satt pris på en liten shoot-out.
    All diskusjonen rundt MA er spennende, og jeg har planer om å skaffe meg en brukt forsterker i løpet av vår/sommern. Selv elsker jeg rør med alle mulighetene det gir, og finner derfor MA som en super base å tweeke på både med rør og komponenter. Jo mer man jobber med rørforsterkere, jo mer lærer man om denne teknologien :-D
    Kjells anbefalinger i denne sammenhengen er gull verd
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En helt vanvittig tråd det her... målløs...

Håper det blir slutt på personhets.

MA låter svært bra, sånn er det bare.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi er vitne til et paradigme-skifte, en stor omveltning.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espennor
    (...)
    Det er jo selvsagt subjektivt. Men jeg er ikke ute etter å diskutere det.
    Jeg er fortsatt en amator og har ikke trente ører:P Men det hadde vert mer passende om du hadde formulert deg som "jeg syns MA låter svært bra, sånn er det bare"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    menligner med utstyr som begynner å nærme seg 100.000 kr, f.eks. Chapter Audio, for å nevne en forsterker jeg husker ble nevnt av en fornøyd eier. En god del andre sammenligner også med mye dyrere utstyr.
    Har ikke registrert noen andre enn meg som har nevnt Chapter Audio i en MA-tråd, og jeg har i allefall ikke sammenlignet CA direkte med MA. De 2 forsterkere er så langt unna hverandre både teknisk og lydmessig som det overhodet er mulig å komme. Chapter Audio har pga. sitt PWM-design ekstrem god lastkontroll på det meste som eksisterer av høyttalere, og er vel for å nevne noen egenskaper så transparent og nøytralt som en kan komme. Chapter er et no-nonsense produkt for de som mener forsterkeren kun kan skal forsterke det signalet den får inn på best mulig måte uten å gjøre noe ut av seg. Det er en helt annen tilnærming enn det små rørforsterkere med vintage-rør prøver å oppnå. Ergo, kan de overhode ikke sammenlignes på noen som helst måte og tjener til hvert sitt bruksområde.

Jeg foreslår forøvrig at du holder konspirasjonsteoriene dine om hifibransjen, fagblader, forum, forumdeltagere og skribenter for deg selv. I allefall frem til du kan underbygge teoriene med noe annet enn luft.

Sitat Opprinnelig postet av espennor
    De fleste som har hørt denne hevder at den låter svært så bra til prisen, så det er en myte at det er så mange uenigheter rundt Music Angel. Det er derimot et par andre mildt sagt eksentriske meninger og utsagn som skaper debatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg henviser til min egen MA-tråd:

menligner med utstyr som begynner å nærme seg 100.000 kr, f.eks. Chapter Audio, for å nevne en forsterker jeg husker ble nevnt av en fornøyd eier. En god del andre sammenligner også med mye dyrere utstyr.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Har ikke registrert noen andre enn meg som har nevnt Chapter Audio i en MA-tråd, og jeg har i allefall ikke sammenlignet CA direkte med MA. De 2 forsterkere er så langt unna hverandre både teknisk og lydmessig som det overhodet er mulig å komme.

Uff har du nå tatt deg en skarp en igjen ? Se her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1073233
    permalink 862.

Brewmaster, er det samme nick som HåkonN ? Kan jeg vanskelig tenke meg, for en mer rørete person uten rør enn HåkonN har jeg sjeldent møtt ....

Brewmaster skriver:
    "Jeg er fortsatt fasinert av den fantastiske lyden, nesten i klasse med Chapter som jeg også har, overgår mye annet (Plinius, etc)"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig det rene sprøyt fra HåkonN. Har du tatt deg en skarp en igjen ?

Ellers ingen kommentar.
    Nå får du prøve å holde deg saklig da. Begynner å bli mektig lei personangrepene dine.

Chapter Audio er klasse D, så jeg skjønner ikke helt hva som er så galt i å si at den nok lydmessig er langt fra en liten rørforsterker med vintage-rør? Legg merke til at jeg ikke har snakket om hva som er "best", men kun at dette er 2 helt ulike tilnærminger til lyd/musikk.

Edit: Ser nå at du endret innlegget ditt. Jeg har nevnt Chapter fra tid til annen, og mener også bestemt at det ble nevn i forbindelse med en MA-diskusjon (ikke nødvendigvis din tråd). Skal selvfølgelig ikke utelukke at andre har sammenlignet med Chapter (som forøvrig starter på langt under halvparten av 100k i pris), poenget mitt var at dette er produkter som neppe vil kunne sammenlignes rettferdig i samme oppsett pga. deres helt ulike teknologi tilpasset ulik smak og høyttalere.

Dette er ingen kritikk mot MA, ei heller ros av Chapter - kun et velment bidrag til dine "fakta". Det håper jeg du klarer å tåle.

Edit 2: 2. gangen du endrer innlegget ditt, men nå gidder jeg ikke tilføye mer. Dine påstander om at jeg liksom skal være full hver gang jeg svarer i en MA-tråd vil jeg ha meg frabedt. Nå får du oppføre deg litt voksent.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynte slik -jeg henviser til min egen MA-tråd:

Har ikke registrert noen andre enn meg som har nevnt Chapter Audio i en MA-tråd, og jeg har i allefall ikke sammenlignet CA direkte med MA.

Beklager at elektronene løper litt langsomt ikveld - jeg endret innlegget for en stund siden til dette:

Uff har du nå tatt deg en skarp en igjen ? Se her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1073233
    permalink 862.

Brewmaster, er det samme nick som HåkonN ? Kan jeg vanskelig tenke meg, for en mer rørete person uten rør enn HåkonN har jeg sjeldent møtt ....

Brewmaster skriver:
    "Jeg er fortsatt fasinert av den fantastiske lyden, nesten i klasse med Chapter som jeg også har, overgår mye annet (Plinius, etc)"

Sitat slutt. Hva er det for noe prat her om at du har testet MA og kan sammenligne Chapter med MA ? Dokumentasjon please.

EDIT: Jeg mente her at du jo påstår at du selv har omtalt Chapter i en MA-tråd (Music Angel-tråd). Det er muligens påstand nr. 2 fra deg som er feil ???

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er ingen kritikk mot MA, ei heller ros av Chapter - kun et velment bidrag til dine "fakta". Det håper jeg du klarer å tåle.

Som sagt - du lyver og sier at ingen har sammenlignet Chapter med MA i MA-tråden. Jeg påviser dette at du ikke snakker sant. Har du lest referansen ?

Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •