Lavt volum etter innkobling av oberon 6.1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp, har en pc13 ultra, men den står ikke koblet til nå. Er også kvitert ut fra reciver. Grunnen til denne styringen er at jeg har pakket vekk anlegg etter at vi fikk unger i påvente på at vi skal bygge ut. Da skal jeg lage ett eget "gutte" rom. Men vi skal ha barne fri fra lørdag til søndag, så da måtte sef pappa benytte anld..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte en auto kalibrering, men ingen bedring nå heller. Skal sette på analoge kabler etterpå, må bare vente på madamen, da jeg glemte kablene i bilen. he he.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ingen forskjell her heller. hmmm

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd å koble den ene høytaleren på reciver og den andre på monoblokk. De ga det samme volumet. Testa høytalerene oss en bekjent, som har en pioneer 918 og der syntes jeg at det spilte mye høyere på -20 enn oss meg.(målte ikke dette med radioshack) Men etter en stund med greit nivå ble den varm og slo seg av. Han har selv noen patos 410, hvor reciver ikke har slått seg ut enda, men han hadde heller ikke spilt så høyt over samme tid som vi gjorde på mine 510.

Hjemme fikk jeg nå ca75db på -20, etter ny runde med autokalibrering og ingen justering av gain nivå på front kanalene. Jeg må ned på rundt -10 kanskje -5 før det begynner å bli "fest" nivå overdette. Denne gangen satte jeg også inn pc13 ultra som gjorde det best i pluss oppsett på reciver.

Må si at jeg ventet et annet resultat av dette oppsettet. (virker som en feil en plass i rekken, når det spiller med så lite trykk og db.)

Jeg tenkte at dette måtte begrenses, så lenge jeg hadde koblet blokkene på mine 510. Flere gode tips ville hjulpet underveis.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denon blir volumet overstyrt ved kalibrering. Uansett hvor høyt/lavt jeg stilte volumet på Reciever (3805 & 2105) ble det like høyt i HT. Og det blei veldig høyt, litt vondt i mine ører med all den støyen..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan ikke stille ned volumet før etter at jeg har valgt auto kalibrering.

Jeg forstår at dette ikke er problemet, men det føles som at effekt blokkene ikke forstår at jeg vil spille 100% når jeg prøver, de ligger bare å lunker. Tror ikke de gjør det for de var også lunka i går.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mange dB forsterkning det er i Midgardblokkene, men normalt ligger effektforsterkere rundt 28-31dB, og de gangene jeg har koblet effektforsterker til eget eller andres anlegg har det vært snakk om bare et par dB i den ene eller andre retningen for å få justert nivå i forhold til bare receiver.

Du skal jo kunne spille meningløst høyt med de blokkene på Patosene dine, de har en følsom het på 90dB, skal de spille over 120dB på full fres med begge tilkoblet, forutsatt at de ike tar fyr først da Veldig teoretisk beregnet, men det gir iallefall en indikasjon på hva som burde forventes.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var min tanke også at dette skulle kunne spille. Jeg la merke til at reciveren også ble god og varm etter litt spilling i går. er dette normalt?
    Trodde at den skulle holde seg kald så lenge jeg ikke brukte forsterkerdelen i denne i det hele tatt. Jeg skal teste litt når jeg kommer hjem fra jobb i dag.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Vet ikke hvor mange dB forsterkning det er i Midgardblokkene, men normalt ligger effektforsterkere rundt 28-31dB, og de gangene jeg har koblet effektforsterker til eget eller andres anlegg har det vært snakk om bare et par dB i den ene eller andre retningen for å få justert nivå i forhold til bare receiver.

Du skal jo kunne spille meningløst høyt med de blokkene på Patosene dine, de har en følsom het på 90dB, skal de spille over 120dB på full fres med begge tilkoblet, forutsatt at de ike tar fyr først da Veldig teoretisk beregnet, men det gir iallefall en indikasjon på hva som burde forventes.
    Alle Midgard monoblokkene har en gain på veldig nær 27dB. Til sammenligning ligger Lyngdorf SDA2175 rundt 26 dB, og på min Bryston 4BSST kan man velge mellom 23dB og 29dB. Så 27dB ligger i et helt kurant område, og det skulle være helt uproblematisk å få mer enn høy nok lyd ut av Midgard. Hunden ligger nok begravet et annet sted.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Yamaha receiver blir også litt varm selv om den kun brukes som pre ved musikk. Det gjorde også min tidligere Arcam receiver. Regner derfor det som normalt.

Jeg må skru volumet hos meg til -10 og mer før det begynner å bli fest nivå. Ozzy sitt samlealbum gir ca 100 db ved -6. Frontene står etter autokalibrering med +6 i gain, dvs at jeg må ned på reelt 0 for å få SKIKKELIG fest nivå. Kanskje ikke det er noe feil med oppsettet ditt?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Alle Midgard monoblokkene har en gain på veldig nær 27dB. Til sammenligning ligger Lyngdorf SDA2175 rundt 26 dB, og på min Bryston 4BSST kan man velge mellom 23dB og 29dB. Så 27dB ligger i et helt kurant område, og det skulle være helt uproblematisk å få mer enn høy nok lyd ut av Midgard. Hunden ligger nok begravet et annet sted.
    Forskjellen mellom 27 og 30 dB er jobare 3dB, og det er ikke mye, så at det er problemet er utelukket såfremt det ikke er noe galt med selve blokkene, men siden det er begge to virker ikke det veldig sannsynlig heller.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange fine svar. Da skal jeg hjem å prøve, når barna er ute av huset. Da kan det virke som ting er normalt og at jeg har mer ett problem med lett veggen de står foran. Takk igjen.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekket akkurat nå for sikkerhets skyld - og jeg kjører faktisk mitt Bryston effekttrinn på 23dB gain. På et par høyttalere med 86dB følsomhet. Selv da ligger jeg og lunker rundt 10-12 på prosessorens volumskala - som går til 80 eller noe sånt hvis man virkelig skulle finne på å dra på - men da sprenges både det ene og det andre, tror jeg.

Det spørs om ikke autokalibreringen er problemet her. Jeg mener å ha lest ett eller annet sted at autokalibering legger inn en viss reserve når den setter volumet - for å unngå at forsterkeren går tom når det drar seg til i kraftige partier med mye bass. Hva med å prøve Midgard-blokkene uten autokalibrering - bare for å se hva som skjer?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arg. Fant ut at det var en av bassene i den ene høytaleren som ikke spilte. Merket at det var noe galt, for den ene monoblokken begynte å klippe når jeg prøvde meg ned mot -4. Det var merkelig nok nesten ingen bevegelse i elementene. :-? Jeg slo av forsterkeren og skrudde ut elementet. Så satt jeg den til å spille, mens jeg kjente på ledningene. Hørte et lite knep, så virket den igjen. Får vel ringe strandberg for å høre om de har et element liggende, slik at jeg har et i reserve. Har ikke mye lyst til å spille på sbs-01 høytalerene i morgen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SBS-01 og sub kan vel være artig

Om du nå skal finne på å selge SBS-01 så gi meg et hint. Har enguttunge her som kunne tenkt seg det, han har PB-10 og SCS-01 fra før ...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det skal jeg gjøre. Tenkte å bruke de som bakhøytalere i kino. Har 5.0 sett av disse.

Kunne tenkt meg at ultran kunne blitt lunket i morgen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går ble det MYE høy spilling utover nattetimene, så nå er jeg en diskant kort også. Tror det har skjedd når jeg har vært ute, for jeg pleier å høre det selv om promillen er stabilt høy. Det underlige er at jeg spilte på full spiker tidligere på dagen uten at det ble veldig mye forvrenging (Var for test). Derfor må det vel være to mulige feil.
    1: Jeg har for lavt signal til oberon blokkene
    2: Blokkene kan ikke være 6.1

Det spiller høyere enn jeg pleier å gjøre, selv på en veldig god dag, men trodde at dette hadde så mye kraft at jeg måtte holde mye igjen.:?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være at diskantene har fått for mye effekt? Er det justert på tone kontrollene? Diskant elementer tåler MYE mindre enn bass elementer før de gir seg. Å siden høytalerne dine har 200 watt inn som maks skal en ikke spille lenge i "party modus" før diskaten knekker hvis du har 6.1 blokker.. Er jo "bare" 3 db i økning fra 200 til 400 watt..... ikke særlig hørbardt på fest.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare si at nå er ting på stell.
    Har justert mye rundt og nå fungerer de langt over forventet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at du fikk ting på stell

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •