Parasound utbygging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parasound utbygging

Eg har ein Parasound C2 og A52 som eg bruker med B&W 805, HTM 2 og DS6 i eit 5.1 oppsett
    Eg vil utbygge til 7.1 og lurer på om noen har noe synspunkter på hva som er best av dei 2 oppsetta under.

1. Kjøpe ein A 52 til og Biampe front og senter, blir da 2x125 watt til fronter og senter og 125 watt til side og bak, (DS3 eller DM685 som bak høyttalere)

2. Kjøpe ein A21 eller lignende, blir da 250 Watt til fronter og 125 til resten (også DS3 eller DM685 som bak høyttalere)

Har mest lyst for å gå for alternativ 1, men er åpen for innspill

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis ville jeg anbefalt deg å gå for A21 til frontene, men med tanke på at senteren da vil lide pga mindre watt enn frontene så høres alternativ 1 ganske klokt ut...

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A21 helt klart !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A21 er på 2x250 Watt og eg wil da få 250 watt på fronter og 125 på senter side og bak, mens ved å kjøre A52 som biamp vil eg få 250 watt på fronter og senter og 125 watt på side og bak.
    Er det da noen grunn til at eg skal sløyfe og få 250 watt på senter og bare øke watten på side og gå for A21.
    Hadde helst tenkt å gå for A52 da eg bruker anleget 99 % til film og treng punsj i senteren, men så klart vist A21 er bedre så går eg for det

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bikertoby
    A21 er på 2x250 Watt og eg wil da få 250 watt på fronter og 125 på senter side og bak, mens ved å kjøre A52 som biamp vil eg få 250 watt på fronter og senter og 125 watt på side og bak.
    Er det da noen grunn til at eg skal sløyfe og få 250 watt på senter og bare øke watten på side og gå for A21.
    Hadde helst tenkt å gå for A52 da eg bruker anleget 99 % til film og treng punsj i senteren, men så klart vist A21 er bedre så går eg for det
    Nei det er feil 8)

Hvis du biamper A52 vil du få 2 x 125 w til senter, du vil ikke få 1 x250w (prøv og koble opp med A52 nå bare for og teste, blir nok ikke store forandringen når du biamper )
    Dessuten er A21 en bedre forsterker enn A52 også når det gjelder lydbilde
    Ehh.. ja, jeg har begge forsterkerene selv + JC1 og litt annet dill

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar og hjelp.
    Eg har da feil trudd att å kjøre ein 250 watt gjennom enkel høtaler kabel blei omtrent det samme som å kjøre 125 watt på HF og 125 watt på LF adskilt.
    Hva er da hensikten med å biampe, vist det ikke blir store forskjellen:, vil være heilt sikker fordi hverken A21 eller A52 er det billigste og oppdrive

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bikertoby
    Takker for svar og hjelp.
    Eg har da feil trudd att å kjøre ein 250 watt gjennom enkel høtaler kabel blei omtrent det samme som å kjøre 125 watt på HF og 125 watt på LF adskilt.
    Hva er da hensikten med å biampe, vist det ikke blir store forskjellen:, vil være heilt sikker fordi hverken A21 eller A52 er det billigste og oppdrive
    Da snakker du ikke om og biampe men om og brokoble, det er stor forskjell, og du kan ikke brokoble A52 :-D

Hvis du biamper bruker du to forsterkere på en høytaler, når du brokobler er det riktig at du kjører begge utgangene til en høytaler, det kan du gjøre på A21 men altså ikke på A52.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser liksom ikke for meg at det ikke vil være forskjell på å kjøre 2x125w bi-ampet som 1x125w fra bare den ene kanalen på A52? :???:

Vil det ikke bli like mye hørbar effekt/kontroll med 2x125w som med 1x250w?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Vil det ikke bli like mye hørbar effekt/kontroll med 2x125w som med 1x250w?
    Nei, mere kontroll og effekt med 250w.

Men at du kanskje vil få litt mere kontroll med 2 x 125w kontra 1 x 125w er mulig, ved 2 x 125 w i dette tilfellet vil du sende 125 w separat til diskant og bass, for diskantene er jo det overkill, det vanelige ved biamping er at du bruker en kraftig forsterker til bassen og en med mindre effekt til diskanten.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Nei, mere kontroll og effekt med 250w.

Men at du kanskje vil få litt mere kontroll med 2 x 125w kontra 1 x 125w er mulig, ved 2 x 125 w i dette tilfellet vil du sende 125 w separat til diskant og bass, for diskantene er jo det overkill, det vanelige ved biamping er at du bruker en kraftig forsterker til bassen og en med mindre effekt til diskanten.
    Nå er vel B&W 805 en toveis stativhøyttaler når jeg tenker meg om, så da har du nok rett loffen

Men til tre-veis høyttalere har ihvertfall jeg bestandig fått høre at man bør ha lik effekt til diskant+mellomtone som til bare bassen alene for å unngå nivåforskjeller...

Har man CV derimot, så er 2x80w til diskant/mellomtone, og 2x800w til bassene tøft :twisted:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel B&W 805 en toveis stativhøyttaler når jeg tenker meg om, så da har du nok rett loffen

Men til tre-veis høyttalere har ihvertfall jeg bestandig fått høre at man bør ha lik effekt til diskant+mellomtone som til bare bassen alene for å unngå nivåforskjeller...
    Det kan nok stemme bra ja, men på den andre siden, hvor mange har du møtt som bi amper høytaleren sin ? jeg har ikke møtt noen hittil

Når det gjelder brokobling derimot har jeg møtt flere :-D

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilpost.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Nå er jeg uenig med deg Espen. Det er da ikke noe problem å bi-ampe en 5 kanaler uansett hvorden den er. Du splitter inngangssignalet så du får samme signal inn på 2 innganger og dermed har du samme signal på 2 utganger og du kan bi-ampe. Eureka! Da får han 2x125W til hver fronthøyttaler og 2x125W til senter.

Men jeg hadde nok også valgt A21 alikevel Bi-amping har flest fordeler om du går for aktiv deling, da har du muligheter da.

Min gode venn, jeg har da ikke sakt at det ikke går og biampe A52, men at det ikke går og brokoble den

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilpost.

Ikke sant

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mange har du møtt som bi amper høytaleren sin ? jeg har ikke møtt noen hittil

Når det gjelder brokobling derimot har jeg møtt flere :-D
    Jeg bi-amper (hvis det kan kalles for "bi-amping" da) med min rx-v1800 på mine RF-63, står nå ihvertfall i manualen at det kalles bi-amping uansett om det er fra samme forsterker. Har også mange kompiser som har bi-ampet, selv har jeg aldri hatt effektforsterker med mer enn 2 kanaler...

Men jeg er enig i at det er vanligere å se folk som brokobler, men det er vel heller feil å gjøre pga at man mister endel dempefaktor med brokobling etter hva jeg har skjønt.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gode venn, jeg har da ikke sakt at det ikke går og biampe A52, men at det ikke går og brokoble den
    Ja hadde jeg bare kunnet å lese

Skylder på at jeg er syk og sløv jeg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hadde jeg bare kunnet å lese

Skylder på at jeg er syk og sløv jeg

He he sånn er det bare, men er det ikke på tide og bli frisk snart ?

Syns du har hangla noen dager nå

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er enig i at det er vanligere å se folk som brokobler, men det er vel heller feil å gjøre pga at man mister endel dempefaktor med brokobling etter hva jeg har skjønt.
    Tja kommer vel litt an på forsterkeren, Jeg vurderte og brokoble A21 men metter en del tips her inne og litt prøvelytting gikk jeg heller for JC1, angrer ikke i dag for og si det sånn.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 4 ohms høyttaler gir like "lav" dempingsfaktor som om du brokobler forsterkeren på en 8 ohms høyttaler. Hører ikke så mange som sutrer over lav dempingsfaktor fordi de har 4 ohms høyttalere....

Men ville muligens tenkt meg om før jeg hadde brokoblet på en 4 ohms høyttaler, blir trossalt "2 ohms last" for forsterkeren. Det kommer selvsagt an på forsterkeren da.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden eg skal i 99 % bruke anlegget som kino og Biamp ikke er noen serlig hensikt for meg så er det vel like greit og gå for ein A23 til frontene da, treng vel ikke A21 når eg ikke får auke i effekt for senter ( senteren er vel vel så viktig som frontene i eit surround oppsett)
    Tenkte i utgangs punktet att eg fekk effekt auke i senteren pluss frontene med A52 kontra A21, og dei er jo til samme sirka pris.
    Er veldig fornøyd med A52 eg har og synest den har krefter i massevis for meg men når eg skulle oppgradere til 7.1 så tenkte eg og gjøre det med litt mer krefter i front rekka, blir jo aldri for mye pulver ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •