Brokobling av NAD 272ere + Denon 3808

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokobling av NAD 272ere + Denon 3808

Jeg har akkurat kjøpt meg en NAD 272 som effektforsterker til B&W 604S3. Har frem til nå brukt dem kun med Denon 3808, og har derfor noen spm (muligens litt dumme men...) ang hva jeg burde gjøre.

1. Bruke 272 som "vanlig effektforsterker", altså drive frontene alene?

2. Bruke kun 272, men biwire frontene fra både speaker A og speaker B tilkoblingene på 272 (f.eks A til diskant/mellomtone og B til bassene)

3. Bruke 272 kun på bassen på frontene, og la 3808 drive mellomtone/diskant (ved hjelp av Y-ledd med en kabel ut til in på 272 og en kabel ut til ext in på 3808?

4. Kjøpe enda en 272 og brokoble dem til frontene. Siden det er 2 sett utganger A og B på 272 er da også mulig å biwire frontene samtidig som de er brokoblet...dvs en kabel fra preout FL til in FL på en 272 + og ett sett kabler fra A: L+ og R+ + ett sett kabler fra B: L+ og R+.....og så gjøre det samme fra preout FR til høyre fronthøyttaler.

Et spm til ang brokobling også. Man trenger kun en kabel fra preout til in på en 272 og deretter en høyttalerkabel fra L+ og R+ til den ene høyttalerene? Man trenger ikke å koble sammen 272ene på noen som helst måte?

Hvilken av disse alternativene vil gi best lyd? Vil det hjelpe voldsomt å brokoble to 272ere ift å biampe frontene med bass fra en 272 og diskant/mellomtone fra 3808?

Fint om noen kan gi meg svar (både fra de som evt har dette oppsettet og fra andre eksperter og amatører), da jeg må bestemme meg for hva jeg trenger å kjøpe inn av kabler og evt en 272 til.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjgrosvold
    1. Bruke 272 som "vanlig effektforsterker", altså drive frontene alene?

2. Bruke kun 272, men biwire frontene fra både speaker A og speaker B tilkoblingene på 272 (f.eks A til diskant/mellomtone og B til bassene)
    Alternativ 2 vil være som å øke kabeldimensjon i alternativ 1. Jeg mener dette er tull (Alternativ 2, altså).

3. Bruke 272 kun på bassen på frontene, og la 3808 drive mellomtone/diskant (ved hjelp av Y-ledd med en kabel ut til in på 272 og en kabel ut til ext in på 3808?
    Prøv og hør hvordan det låter. Er ikke sikker på hva du oppnår ved å bruke et Y-ledd til å mate signalet tilbake til 3808: tror ikke det trengs, da 3808 allerede har signalet i seg.

4. Kjøpe enda en 272 og brokoble dem til frontene. Siden det er 2 sett utganger A og B på 272 er da også mulig å biwire frontene samtidig som de er brokoblet...dvs en kabel fra preout FL til in FL på en 272 + og ett sett kabler fra A: L+ og R+ + ett sett kabler fra B: L+ og R+.....og så gjøre det samme fra preout FR til høyre fronthøyttaler.
    Brokobling gir jo mer kraft fra disse (noe jeg ikke er sikker på om trengs), men jeg står på mitt når det gjelder biwiring: kjøp heller kabler med skikkelig tverrsnitt.

Et spm til ang brokobling også. Man trenger kun en kabel fra preout til in på en 272 og deretter en høyttalerkabel fra L+ og R+ til den ene høyttalerene? Man trenger ikke å koble sammen 272ene på noen som helst måte?
    Du trenger ikke å koble sammen de to effektforsterkerene på noen som helst måte.

Hvilken av disse alternativene vil gi best lyd? Vil det hjelpe voldsomt å brokoble to 272ere ift å biampe frontene med bass fra en 272 og diskant/mellomtone fra 3808?
    Best lyd er vel ganske subjektivt, så du må nesten prøve deg fram.

Fint om noen kan gi meg svar (både fra de som evt har dette oppsettet og fra andre eksperter og amatører), da jeg må bestemme meg for hva jeg trenger å kjøpe inn av kabler og evt en 272 til.
    Jeg har selv to 216 som jeg biamper på CDM7. Synes det høres mer kontrollert og renere ut enn med brokobling.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bi-ampet to stk C272 med mine 604 S3.
    Alternativt kan du brokoble 272'ene slik at hver forsterker driver hver sin høyttaler. Min erfaring er at bi-amping fungerte bedre på høyt volum.

Hvis du har tenkt å bi-ampe med Denon og en Nad C272 trenger du bare å kjøre en signalkabel mellom pre-out på Denon, og inn på Nad.
    Videre trekker du høyttalerkabler fra A-terminalene fra Nad og inn i de nedre terminalene på høyttaleren. Også fra front-utgangene på Denon, og inn på de øverste terminalene i HT.

Som catsby sier, ser ikke jeg heller noe vits å benytte både A og B-terminalene, da dette ikke vil tilføre deg noe mer effekt. Det er den samme effektdelen som mater begge sett med terminaler. B-terminalene er beregnet for ett sett høyttalere til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt, takk for svarene. Så da er det altså liten vits i å biwire kun med kabler . Planlegger å kjøpe inn Monster Cable M 2.4 (biwire), og disse har jo ganske god diameter fra før, vil det ikke da være bedre med biwiring enn med MC M 2.2 som er enkel? Begge kablene er jo ganske "fete"

Uansett, jeg var nemlig av den oppfatning at HT-terminalene for FH og FL på 3808 ville kutte signalet hvis man kjørte preout for FH og FL, og man isåfall måtte assigne SR-kanaler for å biampe med receiveren. Men da slipper jeg altså å kjøpe inn splittere for å biampe med 3808.

En ting til, hvordan biamper man med 2 272ere? Ser ikke helt hva forskjellen på å biampe med 2 effektforsterkere og brokobling er. Hvis man biamper kjører man da en 272 for bass på begge HT og en 272 for diskant/mellomtone på begge HT? Bruker man da en splitter fra preout på 3808 for å nå begge 272ene eller assigner man bare f.eks 2 av SR-kanalene på 3808 for å nå både basse og mellomtone/diskant.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til, hvordan biamper man med 2 272ere? Ser ikke helt hva forskjellen på å biampe med 2 effektforsterkere og brokobling er. Hvis man biamper kjører man da en 272 for bass på begge HT og en 272 for diskant/mellomtone på begge HT? Bruker man da en splitter fra preout på 3808 for å nå begge 272ene eller assigner man bare f.eks 2 av SR-kanalene på 3808 for å nå både basse og mellomtone/diskant.
    Slik jeg biamper mine kjører en Y-splitter fra hver kanal ut fra forforsterkeren og inn i både L og R på hver sin effektforsterker. Bruker da en effektforsterker til høyre og en til venstre høyttaler, bass på en kanal og diskant/mellomtone på den andre. Du kan selvfølgelig også sette av en effektforsterker til bass og den andre til diskant/mellomtone. Med sistnevnte metode kan du endre effektdel for bass og resten uavhengig av hverandre.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker + fra høyre kanal på en 272, og - fra venstre kanal, inn på en høyttaler har du brokoblet. I slik modus yter 272 1x400w istedet for 2x150w som den gjør ved normal drift. Merk at det er ikke alle forsterkere du kan gjøre dette med.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde kjørt basserne på Nad å mid + diskant på Denon. det er sånn jeg fikk best lyd hos meg, husk at veldig mange effektforsterkere ikke spiller like fint i bridge mode.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •