Lyden forsvinner når kjøleskap skrur seg på

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyden forsvinner når kjøleskap skrur seg på

Ikke et så veldig stort problem, men litt plagsomt. Når kjøleskapet slår seg på, så faller lyden ut for et lite sekund. Dette gjelder KUN når jeg bruker DVD spilleren (den bruker coax for lydoverføring). Har ikke merket noe problemer med f.eks Blu-ray (som sender lyd via HDMI).

Har ikke mulighet for å sette kjøleskapet på en annen kurs, da dette er et lite kjøleskap som står nede i kjelleren sammen med anlegget. Er det en mulighet det vil fikse seg hvis jeg skaffer med en bedre isolert coaxkabel, evt. optisk (siden denne overfører lys, og ikke strøm slik en coax gjør)? Mistenker nemlig at det er problemet, siden HDMI lyden på Blu-ray ikke blir påvirket i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

beklager...

... bare må spørre: har du hele hodet inni når lyden forsvinner?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hihi, måtte le litt når jeg så tittelen

Men for å være litt behjelpelig, står spilleren og kjøleskapet på samme strømkursen?

Eneste jeg kan tenke meg er at kjøleskapet drar såpass mye strøm fra nettet at spilleren på en eller annen merksnodig måte sliter..
    Du kan jo prøve ved hjelp av en strømtrommel/skjøteledning sette de på hver sin kurs og teste..

Eller at kjøleskapet vibrerer såpass når det drar igang og at kabelen er løs?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg er litt treg, men forsto ikke helt humoren i tittelen.

Uansett, de står på samme kursen ja. Men poenget var at det gjelder kun når jeg bruker DVD spilleren (som bruker coax for lyd), og ikke via analog lyd eller HDMI fra andre kilder. Så spørsmålet var jo om at det er coax kabelen som ikke funker godt nok og blir mer påvirket av dette enn andre.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn frem et multimeter og mål spenningen i kontakten når kjøleskapet starter.

Uten om det skaper kjøl og frys veldig mye støy på strømnettet. Trolig har du no følsom elektronikk som ikke tåler disse dippene i strømmen og tar seg en pause.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste og enkleste måten å finne ut av dette på er å prøve forskjellige kabler, har du mulighet til å prøve med optisk kabel istedenfor så gjør det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står kjøleskapet nærme anlegget?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de fleste elektromotorer så trekker kjøleskapet ditt betydelig mer strøm når det starter, enn ved normal drift. Jeg forstår det som at du har to forskjellige spillere, en dvd-spiller og en BD-spiller. Problemet er nok at dvd-spilleren din har en veldig dårlig strømforsyning, uten noe strømreserver. Det gjør at spilleren mister akkurat nok strøm til at lyden kutter når kjøleskapet trekker litt ekstra fra strømnettet.
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Er det en mulighet det vil fikse seg hvis jeg skaffer med en bedre isolert coaxkabel, evt. optisk (siden denne overfører lys, og ikke strøm slik en coax gjør)? Mistenker nemlig at det er problemet.
    Vel, nå er det jo sånn at det lyset som sendes også trenger strøm for å fungere.

Newcomer Jobby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en lang kabel fra et annet rom i huset, altså en annen kurs så finner du vertfall ut om du har for liten sikring/kjøleskapet tar for mye strøm.
    Hvis ikke det virker fra en annen kurs, så får du prøve med optisk fiber kabel / andre kabler osv..

Håper du fikser problemet ditt!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve litt. Jeg har en omformer som jeg bruker til BD spilleren (da den er 110 volt) og den holder seg meget stabil, ihvertfall ifølge målemeteret på omformeren. Den har også en utgang for 220 volt, så muligens det fikser problemet mitt, siden den aktivt sørger for stabil strømtilførsel. Rapporterer tilbake når jeg har fått testet dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trensienter.

Kan også være at det er en diode eller lignende som lager høyspenningstransienter som ikke filtreres ut av strømforsyningen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •