Denon 2809 og eldre Dali high-end

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon 2809 og eldre Dali high-end

Her kommer spørsmålet som sikkert får selv lettbarkede HiFi-entusiaster til å vri seg i smerte med et vilt ønske om å rive ut øynene sine i håp om å kunne glemme spørsmålet de nettop leste;

Jeg har en Denon AVR-2809 surroundreceiver og jeg har fått tilbud om et par Dali Helicon 400 mk1. Helicon er for meg det virkelige steget opp i en tung klasse, men med det innkjøpet tømmes også pengepungen totalt. Det medfører at Denonen må kunne drive Helicon i bi-amp oppsett (frontkanaler + ekstrakanaler) en stund før jeg får råd (og bevilgning av min bedre halvdel) til å foreta ytterligere innkjøp av forsterker.

Vil AVR-2809 kunne trekke Helicon 400 mk1 uten å påføre noen av dem skade? Vil det ha sjans til å låte bra? Jeg forstår at det ikke er snakk om å låte fantastisk, men alternativet mitt er å kjøpe et par nye Ikon 7 i vente på bedre økonomi og bedre tider. Jeg har lyst på Helicon nå.

Takk for svar, please ignore my stupidity.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du skal kjøpe de og så leve med den lyden du får fram til du får kjøpt et sluttrinn.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var forsåvidt svaret jeg håpet på! Om det ikke er noen fare for noen av komponentene så har lommeboka mi nettop pådratt seg et problem.

Det paret med Helicon ville tatt seg svært bra ut i stua mi. Svært, svært bra.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg synes du skal kjøpe de og så leve med den lyden du får fram til du får kjøpt et sluttrinn.
    +1

Hvorfor ikke kjøpe "drømmehøytalerne" med en gang, i stedenfor noen som du ikke har fullt så lyst på... blir jo uansett en oppgradering i forhold til det du har nå.
    Gi gass, sier nå jeg...nydelige høytalere forøvrig!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil nok få lyd ut av de men bra blir det ikke, du vil heller ikke få maks ut av de høytallerne med effekttrinn og denon din, du må nok satse på surround prossesor + effekt trinn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    du vil nok få lyd ut av de men bra blir det ikke, du vil heller ikke få maks ut av de høytallerne med effekttrinn og denon din, du må nok satse på surround prossesor + effekt trinn.
    eventuelt stereoforsterker/forforsterker med prossessor/fixed-level... :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vil det lydmessig være en oppgradering i forhold til det jeg har i dag, eller vil det ikke være det før jeg får meg et effekttrinn (og eventuelt en signalprosessor)? Isåfall vil jeg bruke litt tid på å vurdere hva jeg får på bruktmarkedet for samme sum den dagen jeg også har råd til å oppgradere forsterkerdelen.

Men jeg kjenner Helicon krabber stadig nærmere stua..
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags høytaller har du i dag?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, gikk ut ifra at folk så signaturen. Dali Blue 6006.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir nok bedre lyd, men antagelig mindre enn du skulle ønske, prøvde selv med noen billige forsterkere bla denon pma 2000 uten att jeg fikk noe bra lyd ut av dem, så de trenger god forsterker matching for å låte bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en høytaler som trenger litt strøm så et effekttrinn er nok på sin plass etterhvert. Det trenger nødvendigvis ikke bli så dyrt som man skulle tro. Det ligger ofte mye bra effekter ute på "brukten" som det kan lønne seg å se på. Du bør sikkert lese deg opp etterhvert på hvilke forsterkere som "matcher" også.
    Jeg sier kjør på

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at de som er her inne er friker og ingenting utover det perfekte låter bra. Hvis du ikke liker lyden i Dali'ene sammen med forsterkeren din så setter de du unna til du får kjøpt noe annet å drive de med. Dumt å gå glipp av de bare pga feil forsterker akkurat nå.

Jeg har ikke hørt Helikon, men har hatt NAD 218THX sammen med Dali 850. Det passet godt sammen. Selv om Helikon sikkert er milevis bedre enn 850 så har de sikkert samme type lyd. Det ligger flere 218 ute til salgs. Et par brokobla sånne så har du ihvertfall krefter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde kjøpt de nå ja, å kost meg med de helt til et effekt-trinn hadde kommet inn i hus. Da blir det på en måte 2 oppgraderinger, første med høyt, for trur det blir bedre enn det du har i dag, å enda en når du får effekt på de, å får enda mere ut av de.

Kommer nok til å angre vist du ikke slår til nå.
    Syns ofte recivere spiller helt greit på moderate volum på slike høyt, men
    ikke optimalt.

Så løp å kjøp, ellers kommer du sikkert til å angre, veit jeg hadde gjort det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes dere generelt om å kjøpe 5 år gamle ht? Dette er jo "entusiast"-ht, brukt fornuftig, men vil en ht bære vesentlig preg av tidens tann? Prisen er definitivt riktig, så den bekymrer jeg meg ikke for.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Newcomer POSEN sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Hva synes dere generelt om å kjøpe 5 år gamle ht? Dette er jo "entusiast"-ht, brukt fornuftig, men vil en ht bære vesentlig preg av tidens tann? Prisen er definitivt riktig, så den bekymrer jeg meg ikke for.
    5år gamle høyttalere er absolutt ikke gamle høyttalere. Dersom de har blitt behandlet pent vil de kunne høres ut som de gjorde da de var 1år gamle. De er bare skikkelig innspilt

Høyttalere og effektforsterkere er ting som gjerne kan være mange år gamle uten at det er noen hindring. Receivere og digital teknologi der utviklingen har gått raskt er derimot lurt å kjøpe nyere modeller av.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I samråd med HiFi Klubben ble planene mine lagt i grus, hardt og brutalt. Rommet mitt har nok litt for mange fysiske utfordringer i forhold til Helicon, og HiFi Klubben var overbevist om at jeg vil ha mer igjen med et par Mentor 6. Utfordringen ligger i avstand fra vegger og rommets beskjedne størrelse. Kjøp av Helicon nå blir da plutselig kun for lagring frem til påbygget stue står klar i 2011. Spørsmålet er om oppgraderingssyken nå har tatt så overhånd i meg at det blir et par Ikon 6 for så å kjøpe et par Helicon når stua er klar og det er spart opp penger igjen. Syns det blir for drøyt å kjøpe et par Mentor for å ha i mellomtiden når det er Helicon jeg vil ha.

Takk for svar alle sammen, det var trist at denne drømmen skulle avsluttes med såpass til ballespark. Denne nedturen blir ikke lett å komme over.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror helst at HiFi Klubben var overbevist om at dem vil ha mer igjen med et par Mentor 6.... Dem tjener jo ingenting på at du kjøper et brukt par Helicon.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    I samråd med HiFi Klubben ble planene mine lagt i grus, hardt og brutalt. Rommet mitt har nok litt for mange fysiske utfordringer i forhold til Helicon, og HiFi Klubben var overbevist om at jeg vil ha mer igjen med et par Mentor 6. Utfordringen ligger i avstand fra vegger og rommets beskjedne størrelse. Kjøp av Helicon nå blir da plutselig kun for lagring frem til påbygget stue står klar i 2011. Spørsmålet er om oppgraderingssyken nå har tatt så overhånd i meg at det blir et par Ikon 6 for så å kjøpe et par Helicon når stua er klar og det er spart opp penger igjen. Syns det blir for drøyt å kjøpe et par Mentor for å ha i mellomtiden når det er Helicon jeg vil ha.

Takk for svar alle sammen, det var trist at denne drømmen skulle avsluttes med såpass til ballespark. Denne nedturen blir ikke lett å komme over.
    Det er ikke umulig at du skulle være glad for å få et godt råd - selv om det kommer fra Hifiklubben. Store, krevende høyttalere - som DALI Helicon 400 - kan låte aldeles forferdelig hvis ikke elektronikken greier å holde dem i et slags musikalsk jerngrep - og det gjør neppe Denon'en din. Særlig hvis akustikken jobber mot deg. Det jeg har hørt av Helicon 400 tilsier helt andre saker. Det omvendte er alltid mer takknemlig - mindre krevende høyttalere, i kombinasjon med kraftig elektronikk, kan låte overraskende bra. Selv en såpass moderat sak som Denon'en din, burde kunne henge med da.

Det er lenge til 2011 - skjønner jo det - men erfaringsmessig dukker det alltid opp en og annen godbit som det kan være vel verdt å vente på. Enten det er DALI Helicon 400 eller noe annet bra. I mellomtiden kunne du jo kjøpe deg noe kurant og brukt til å ha midlertidig - så kan du selge igjen uten nevneverdig tap når tiden er inne til å ta det store skrittet. Å kjøpe et par Helicon 400, bare for å ha dem stående ubrukt i 2 år høres ikke ut som noen god idé - slike ting skal brukes jevnlig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid glad for gode tips, men det er vanskelig å innfinne seg med dette resultatet når "drømmen" var så nært ved å bli oppfylt.

At Helicon vil kreve en svært god effektforsterker for å låte optimalt er det ingen tvil om, men da låter de også himmelsk. At de skal stå og "råtne" i en bod frem til 2011 er selvfølgelig helt uaktuelt, det har jeg ikke samvittighet til. Jakten på et par pent brukte Mentor er i gang, evt et par billige og pent brukte Ikon for å også kunne utsette forsterkerkjøp ytterligere. Om dere veit om noen/kommer over noen så si gjerne fra.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokie
    Tror helst at HiFi Klubben var overbevist om at dem vil ha mer igjen med et par Mentor 6.... Dem tjener jo ingenting på at du kjøper et brukt par Helicon.
    Enig der, dette lukter litt skjult agenda av Hifiklubben! :???:

Hva må du gi for ht'ene? Jeg ville kjøpt de anyway! Problemer som rom og effekt kan
    du tenke på senere!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •