Hvilke funksjoner bør jeg ha i en reciver? (og hvilken effekt)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke funksjoner bør jeg ha i en reciver? (og hvilken effekt)

Jeg er på utikk etter en ny reciver, og jeg lurer litt på hvilke funksjoner jeg bør se etter. 7.1 og støtte til de nye lydformatene i blu-ray er et must, men hva trenger jeg utover dette?

Lydkvaliteten på OK bygde forsterkere er det lite som tyder på det er nevneverdige forskjeller på, så funksjonalitet og effekt er det viktigste. Utover de nevnte faktorene så er det et par ting jeg vurdert som nyttig

1. Stereo- til flerkannal-konvertering, såvidt jeg vet er det hovedsaklig DPL IIx music eller dts neo 6 som brukes til dette. Er det noen kvalitetsforskjell på disse? FInnes det andre alternativer som er bedre?

2. Romkorreksjon, audessey MultiEQ XT virker på papiret som et av de bedre løsniningene, noe som begrenser til deonon, nad og onkyo? Hva med de andre løsningene? Er de av like god kvalitet? Finnes det software-alternativer?

Finnes det andre ting jeg bør virdere, funksjonalitetsmessig?

Og effekt, hvor stor forskjell er det på de oppgitte dataene her? Jeg vet HK gjerne er relativt konservative (kanskje 20% lavere enn vanlig), men hva med de andre produsentene, er de sånn noenlunde sammenliknbare individuelt?

AtW

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg kjøpte meg nylig en ny receiver, og jeg tittet rundt på mange alternativer.

Det jeg så på var:

1. Effekt - jeg ville ha mer effekt fra forsterkeren

2. Må ha pre-out tilfelle 1) ikke er nok

3. Må kunne konvertere opp video fra component etc til HDMI

4. Bildebehandling i receiveren (kan vel hoppes over, men jeg ville ha det)

5. Rom-korreksjon i en eller annen form, jeg skal ikke uttale meg om hva som er best, men jeg ser mange av de dedikerte kinoene som kjører "full pupp" med Yamahas Z-serie, f.eks. Selv er jeg fornøyd med Audyssey, men den kan jo ikke utrette mirakler. (Derfor skal jeg trene litt vekter i dag, dvs bære rundt på suben

6. Minst 4 HDMI inn.

7. Du bør vurdere om du trenger 1 eller 2 HDMI ut. Skal du ha den koblet til både TV og projektor, f.eks.?

Du sier lite om hva slags rom du skal ha den i? Skal du ha en dedikert kino? Da virker jo presence-systemet til Yamaha veldig spennende.

Budsjett? Nåværende utstyr?

Anbefaler også en titt på AVSforum.com når du har snevret inn utvalget noe. Greit, det er til tider litt psykoser på gang der vedr småfeil på forsterkerne, men du får i alle fall et greit bilde av om reklamen stemmer med virkeligheten.

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund

5. Rom-korreksjon i en eller annen form, jeg skal ikke uttale meg om hva som er best, men jeg ser mange av de dedikerte kinoene som kjører "full pupp" med Yamahas Z-serie, f.eks. Selv er jeg fornøyd med Audyssey, men den kan jo ikke utrette mirakler. (Derfor skal jeg trene litt vekter i dag, dvs bære rundt på suben

6. Minst 4 HDMI inn.

7. Du bør vurdere om du trenger 1 eller 2 HDMI ut. Skal du ha den koblet til både TV og projektor, f.eks.?
    Second that!

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Hei,

jeg kjøpte meg nylig en ny receiver, og jeg tittet rundt på mange alternativer.

Det jeg så på var:

6. Minst 4 HDMI inn.

Du sier lite om hva slags rom du skal ha den i? Skal du ha en dedikert kino? Da virker jo presence-systemet til Yamaha veldig spennende.

Budsjett? Nåværende utstyr?

Anbefaler også en titt på AVSforum.com når du har snevret inn utvalget noe. Greit, det er til tider litt psykoser på gang der vedr småfeil på forsterkerne, men du får i alle fall et greit bilde av om reklamen stemmer med virkeligheten.
    Takk for tips foreløpig. Min plan er å bruke en PC som signalkilde stort sett, så jeg tenker jeg gjør oppskalering i selve PCen. Jeg har fore øyeblikket bare et steeroanlegg, og oppsettet kommer til å være i en vanlig stue, mest sannsynlig går jeg foreløpig for 5.1 (med 2 subs). Jeg skal i første omgang kun kjøre ut til TV, men set skader vel ikke å ha muligheten til prosjekter litt inn i framtiden. Jeg har vel lagt meg på et budsjett i klassen 10-20k.

AtW

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med såpass budsjett blir det nok veldig bra Pioneer lx81 er jo en kongereciver med to hdmi ut! Pioneer får jo også veldig skryt for sin MACC romkorreksjon! Men blir nok bra uansett hva du velger i den prisklassen!
    Lykke til
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har planer om å kjøpe effektforsterkere med det første, hadde jeg sett meg ut en receiver som støtter bi-amping av fronter, så fremt dine høyttalere støtter dette (4 terminaler bak).

4 HDMI er vel et minimum i dag (HD DVD, DVD, BD, X360, PS3, TVdekoder, data...), og om du ikke har tenkt til å bruke både PJ og TV, holder det med 1 HDMI ut i massevis, syns no eg.

Hvorfor vil du høre på stereomusikk i flere kanaler? Jeg syns det er flere reiser kulere å høre på et lydspor som er kodet i flere kanaler (SACD, DVD-A eller musikkDVD/BD) enn et "phantom"lydspor som er kodet i 2kanaler og konvertert til f.eks 5.1. Dette er det sikkert delte meninger om.

Du får en fin stykke receiver for 10-20k, kanksje noe av dette kan være noe for deg? Etter hva jeg har lest i hjemmekino de siste årene, virker det som om de alle de "store" har gode romkorreksjonsløsninger.
    Onkyo TX-NR906 - Forsterker/Receiver (HiFi) - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Sony STR-DA5400ES - Forsterker/Receiver (HiFi) - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Yamaha RX-V3900 - Forsterker/Receiver (HiFi) - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Pioneer SC-LX81 - Forsterker/Receiver (HiFi) - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Pioneer SC-LX71 - Forsterker/Receiver (HiFi) - Finn beste pris hos Prisguide.no

EDIT: visste forresten ikke du var her også Windsor

Hvilke htt skal kobles til receiveren din?
    Min Sony 5200ES driver mitt komplette kappasystem (se signatur) flott, lite jeg savner under film, musikk derimot. Jeg tror uansett du kommer til å bli lykkelig om du velger en av disse receiverene!

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så er det i verste fall snakk om følgende signalkilder 1 PC, to konsoller med HDMI, to konsoller analogt og potensielt en TV-dekoder (om jeg flytter til et sted der dette følger med i leia, er ikke interessert nok i TV-sendinger til at jeg orker å styre med slikt om det koster meg penger)

At det er bedre med ordentlig mastret 5.1-materiale med diskrete kanaler enn upmixing er jo så sin sak, men så har det seg desverre slik at 99% av musikken kun er tilgjengelig i stereo.

Høyttalere er ikke kjøpt enda, det har jeg ikke bestemt meg for, men det blir vel typisk bokhyllehøyttalere ihvertfall. Driver å prøver å finne noen ordentlige specs på de foskjellige alternativene.

Ellers tusen takk for forslag.

AtW

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en konto (hvis ikke regg deg gratis) på hjemmekino.no kan du lese en del tester av utstyr -> Hjemmekino Insider - Inside info til medlemmer
    Du finner sikkert en del av forsterkerne jeg nevnte der, om du vil lese tester.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Om du har en konto (hvis ikke regg deg gratis) på hjemmekino.no kan du lese en del tester av utstyr -> Hjemmekino Insider - Inside info til medlemmer
    Du finner sikkert en del av forsterkerne jeg nevnte der, om du vil lese tester.
    Takk for tipset. Tror jeg i første omgang klarer meg uten tester, jeg synes ikke jeg får noe særlig ut av tester i norske magasiner, de er litt for lite opptatt av objektive og målbare aspekter.

AtW

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •