Hjelp med Onkyo TX-SR606

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med Onkyo TX-SR606

Hei dere!

Har hatt en Onkyo 606 noen mnd nå; er storfornøyd! Men én liten ting har jeg ikke klart å finne ut av:

Har koblet en coaxialkabel fra GET-boksen (ikke HD) til reciveren slik at jeg får Dolby og DTS fra Canal + osv. Hver gang jeg veksler kanal så er det et releé som slår inn / ut inne i reciveren (høy klikkelyd).

Jeg hadde håpet at reciveren kun slo om fra stereo til surround når den fikk input for det. Innbiller meg at et releé som slår inn / ut hele tiden kan bli slitt i lengden (særlig ved kanal-zapping; ett klikk for hver kanal jeg skifter). I tillegg er det jo enormt irriterende!

Ut i fra det jeg kan lese av manualen må jeg gjøre:

<SETUP> <5. Listening Mode> <CABLE/SAT>

Her velger jeg <STEREO> for Analog/PCM og resten av formatene som dukker, unntatt Dolby Digital og DTS.

Skjønner at dette kan bli litt innviklet for den som ikke har en slik reciver, men kanskje noen der ute har hatt det samme problemet?

Off-topic: Fikk i går en LG 50PG6000 8)

GOD PÅSKE ALLE SAMMEN!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står lydutgang i Get boksen til? Her kan du velge analog, pcm stereo eller 5.1.....
    Jeg bruker analog, men har prøvd digital tilsluttning til min dac og har ingen problemer med klikkelyder.
    Hvorfor receiveren skal klikke når du skifter kanal er litt rart da....
    Du nevner "resten av formatene" i receiverens meny, hvilke formater er det? Har du prøvd å velge multikanal her?

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta gjerne ett bilde av baksiden av receiveren for å vise hvordan du har koblet.

Når vi har sett det, kan vi snakkes:-D

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare en kabel fra coax ut på Get dekoder til coax digital inn på receiver.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn i menyen på getboksen og sjekk at den er satt til digital lyd 5.1 ut eller.

Tror det er SPDIF-lyd. Velg dolby digital. Koden for å komme inn i menyen er 0000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har koblet en coaxial-kabel fra SPDIF ut fra GET-boksen og inn på en SPDIF inngang på reciveren. Har i menyen på receiveren "assignet" den ene av de to SPDIF-inngangene til GET-boksen (den andre brukes til DVD).

Lyd fra GET-boksen er satt til SPDIF.

Fra manualen:

Listening Mode Presets

"On the Listening Mode Preset menu, you can specify a default listening mode for each of the audio formats supported by each input selector. The AV reciver will then select the listening mode automatically depending on the format of the input signal. You can still select the other listening modes, altough the default listening mode will be used the next time you turn on the AV reciver".

I menyen kan jeg velge:

Analog/PCM
    Dolby Digital
    DTS
    D.F.2ch
    D.F.Mono
    Multich PCM
    192k/176,4k
    Dolby TrueHD
    DTS-HD Master Audio
    DSD

Under hver av disse lydformatene(?) kan jeg velge:

Pure Audio
    Direct
    Stereo
    Mono
    PL movie
    PL music
    PL game
    Neo6 cinema
    Neo6 music
    Mono movie
    Orchestra
    Unplugged
    Studio mix
    TV-logic
    All-ch stereo
    Full mono
    T-D
    Last valid

Dette var med TV3 på GET-boksen. Har jeg på Canal+ vil også Dolby komme opp på listen. Det jeg har gjort er å stille alle modus til <STEREO> i håp om at reciveren da skal spille vanlig 2-kanals stereo ved alle kanaler unntatt de som sender i Dolby/DTS.

Men noen ganger slår den seg inn på Neo6 (konverterer et 2ch stereo signal til "jalla-surround") osv.

Mye av info er kanskje overflødig, men jeg vil få med meg alt

Takk for raske svar!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er ikke sikker, men prøv Multich PCM, men hva du velger under vet jeg ikke. Jeg har desverre ikke surround.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Onkyo lager også klikkelyder hver gang lydmodusen endrer seg, aner ikke om det er noe som du kan gjøre med dette. Virker som den autodetekterer lydformat, samme skjer når du endrer lydmodus med fjernkontrollen.

Er nok ikke skadelig, men anbefaler at en skrur ned volumet, jeg hører en puls i høyttalerene også. Skjedde samme med min eldgamle Denonreciever, så jeg har egentlig aldri bekymret meg noe særlig..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Godt mulig at det ikke er noe å gjøre med det.

Har et annet spørsmål og legger det her istedet for å starte en ny tråd:

Har fått meg en HD-ready TV, men har ikke råd til en HD-kilde enda. I mellomtiden lurte jeg på:

Om jeg vil få bedre bildekvalitet av å sette en scartadapter på DVD-spilleren/GET-boksen og en composite kabel til reciveren. Så en HDMI fra reciveren til TVen.

Eller er det bedre å bare kjøre scart rett inn i TVen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville si scart i tvn og velge RGB i menyen på getboxen. Samme fra dvd-spiller tenker jeg. Men andre vet kanskje dette bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står noe i manualen om at reciveren kan oppskalere et signal til 720p eller 1080i. Vet ikke om det blir mulig via en kompositt kabel.

Er jo ikke den største summen i innkjøp, så regner med at jeg kommer til å teste det ut.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Irriterer meg over det samme, både via HDMI og optisk på min 906.

Når BD-spilleren fyrer opp en skive så er det en del "klikk klakk" før det hele setter i gang. Ditto med TV, som er koblet med optisk ut fra TV til forsterker. Ved kanalbytte skal Onkyoen prøve å gjøre noe lurt med lyden, tydeligvis, og da er det "Klikk klakk" igjen.

Vurderer sterkt å teste en firmwareoppgradering for å se om det er noen endringer der. Kabel er innkjøpt, men jeg lurte på å få det gjort hos verkstedet i Oslo. Har lite lyst til å bricke boksen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •