Biamping av frontkanaler med reciever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Biamping av frontkanaler med reciever

Hvis man har en reciever med 7x100 watt, og i et 5.1 oppsett eller stereo-oppsett med biamping av fronthøyttalerne, da vil jo disse i teorien bli matet med 2x200 watt.

Hvordan er disse wattene målt mot en stereoforsterker?
    Har lurt på å kjøpe Marantz SR6003 og cdspiller CD5003 som i første omgang skal være et stereoanlegg med mulighet for utbygging til hjemmekino senere.

Har B&W 683 i tankene når det det gjelder høyttalere, så må ha litt krefter til de.
    Vil dette være noe dårligere utgangspunkt enn med en stereoforsterker på 2x130-150 watt ?

Takker for svar.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hvis man har en reciever med 7x100 watt, og i et 5.1 oppsett eller stereo-oppsett med biamping av fronthøyttalerne, da vil jo disse i teorien bli matet med 2x200 watt.

Hvordan er disse wattene målt mot en stereoforsterker?
    Har lurt på å kjøpe Marantz SR6003 og cdspiller CD5003 som i første omgang skal være et stereoanlegg med mulighet for utbygging til hjemmekino senere.

Har B&W 683 i tankene når det det gjelder høyttalere, så må ha litt krefter til de.
    Vil dette være noe dårligere utgangspunkt enn med en stereoforsterker på 2x130-150 watt ?

Takker for svar.
    Bi amping med Receiver (jeg gjør det selv) blir ikke helt 1+1=2 fordi de fremdeles drives av samme strømforsyning. Litt effekt ekstra blir det normalt likevel (fordi det er ikke bare strømforsyningen som teller). Jeg har ikke sjekket prisen på Marantzen du nevner, men det finnes integrerte forsterkere som er beregnet på å kobles til surround anlegg. Hegel sine integrerte (f.eks H100 som også har USB inngang) har en egen inngang for "surround" hvor de da brukes som effekttrinn for fronthøyttalerne. Disse vil være bra for å kombinere surround og høy kvalitets stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Bi amping med Receiver (jeg gjør det selv) blir ikke helt 1+1=2 fordi de fremdeles drives av samme strømforsyning. Litt effekt ekstra blir det normalt likevel (fordi det er ikke bare strømforsyningen som teller). Jeg har ikke sjekket prisen på Marantzen du nevner, men det finnes integrerte forsterkere som er beregnet på å kobles til surround anlegg. Hegel sine integrerte (f.eks H100 som også har USB inngang) har en egen inngang for "surround" hvor de da brukes som effekttrinn for fronthøyttalerne. Disse vil være bra for å kombinere surround og høy kvalitets stereo.
    Takker for svar.

Marantzen kostet 9000 kr før finanskrisen, men nå koster den kr 10 000.
    Marantz Europe

Tanken er liksom at hvis jeg kjøper den, så får jeg "alt" av nyeste dekodere til HD-formater (Har en Sony s550 Blu-Ray spiller), to HDMI-utganger, nydelig design og lydkvalitet og nettverk, samtidig da hvis jeg får tilstrekkelig effekt med denne til å drive et 5.1 system stativhøyttalere bak.

Kan ikke gå noe særlig høyere enn 10 000 kr for reciever/forsterkere, og hvis jeg da skal ha et effekttrinn pluss reciever, ja da sier det seg jo selv hva jeg får av kvalitet på recieveren..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja kan jo kjøpe brukt da... jeg kjøpte en yamaha rx-v1800 ( har alle de nye formatene) kostet 12000 med en gang den kom. koster vel ca 10.000 nå.
    denne betalte jeg 6000 for.
    også har jeg leste veldig mange poster der de anbefaler en effektforsterker til kr 3000 brukt sånn ca da har du fremdeles en tusing å gå på...

de audio "freakene" ;P her tar jo så godt vare på det meste at å kjøpe brukt er nesten som nytt bare at fjernkontroll har masse cola flekker

jeg er i hvertfall meget fornøyd med mitt kjøp ::-D :-D :-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trekz
    tja kan jo kjøpe brukt da... jeg kjøpte en yamaha rx-v1800 ( har alle de nye formatene) kostet 12000 med en gang den kom. koster vel ca 10.000 nå.
    denne betalte jeg 6000 for.
    også har jeg leste veldig mange poster der de anbefaler en effektforsterker til kr 3000 brukt sånn ca da har du fremdeles en tusing å gå på...

de audio "freakene" ;P her tar jo så godt vare på det meste at å kjøpe brukt er nesten som nytt bare at fjernkontroll har masse cola flekker

jeg er i hvertfall meget fornøyd med mitt kjøp ::-D :-D :-D :-D
    Takker for forslag, men brukt kommer jeg ikke til å kjøpe.

Jeg jobber som revisor, så liker å ha papirer og garanti i orden når jeg skal opp med mellom 20-30k hehe

Er litt usikker på om B&W 683 kan bli litt store i stua mi, kanskje jeg kunne vurdert 685.. Noen som vet om det er bruktbart med bass trøkk i de? (til å være stativhøyttalere selvfølgelig)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svigers har 685 på en nad på 2x80w og de låter veldig bra i stua hans og den er ganske stor.Bra med bass også av de små høyttalerne faktisk.Ellers så har du jo 684, ikke så kravstor som 683, drar mine på en bi ampet v1800 og det fungerer utmerket.Veldig fornøyd med disse.Hvis du følger linken til min hjemmekino så ser du rommet de står i.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Takker for forslag, men brukt kommer jeg ikke til å kjøpe.

Jeg jobber som revisor, så liker å ha papirer og garanti i orden når jeg skal opp med mellom 20-30k hehe

Er litt usikker på om B&W 683 kan bli litt store i stua mi, kanskje jeg kunne vurdert 685.. Noen som vet om det er bruktbart med bass trøkk i de? (til å være stativhøyttalere selvfølgelig)
    Hvis du har tanker om å bruke sub så kan du klart spare inn (bass kapasiteten) på frontene, da blir heller ikke så krevende for receiveren, og behovet for separat effekttrinn reduseres...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tanker om å bruke sub så kan du klart spare inn (bass kapasiteten) på frontene, da blir heller ikke så krevende for receiveren, og behovet for separat effekttrinn reduseres...
    Har hatt en SVS NSD-10 i tankene dersom jeg skulle gå for stativhøyttalere.

Men hvis jeg klarer meg med 683 på ekstra effekttrinn, så går jo det opp i opp sånn pengemessig. Problemet blir vel at om jeg skal ha en effekttrinn som skal yte bedre enn de 2x100 wattene som Marantzen har, da må jeg jo fort opp i 6-7000 kroner..

Blir et regnestykke det der :neutral:

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var selv å hørte på DM683 på en Denon 2809 receiver (uten bi-amp) for noen dager siden, og jeg likte det jeg hørte. Jeg ble også nysgjerrig på bi-amping, og ser at det er delte meninger om dette.

Slenger ut etpar spørsmål:

Jeg ser at Denon 2809 har 3 separate trafoer. Er det noen her som kan bekrefte eller avkrefte om kun 1stk av disse leverer strøm til selve forsterker-delen.

Det står også at hver forsterkerdel har hver sin separate strømforsyning. Noe som jeg tenker er bra for bi-amping.
    Men hva menes egentlig med strømforsyning hvis det ikke er separate transformatorer inne i bildet her? Betyr det bare at det sitter en separat kondensator for hver utgang? Og er det isåfall ikke litt søkt å kalle det separate strømforsyninger for hver forsterkerdel?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte gir mindre oppgraderinger nesten ikke effekt. Jeg vil kanskje si det slik at dersom du er en "seriøs musikk fan" så ville jeg gått for større (bedre) hovedhøyttalere og effektforsterker, men dersom du er mer fokusert på film så gå heller for sub. Nesten ingen ordinære høyttalere klarer å hamle opp med gode subber når det gjelder dypbass til film.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte gir mindre oppgraderinger nesten ikke effekt. Jeg vil kanskje si det slik at dersom du er en "seriøs musikk fan" så ville jeg gått for større (bedre) hovedhøyttalere og effektforsterker, men dersom du er mer fokusert på film så gå heller for sub. Nesten ingen ordinære høyttalere klarer å hamle opp med gode subber når det gjelder dypbass til film.
    Må vel si at jeg hører mer på musikk enn jeg ser film. Liker en god film, og har gått til innkjøp av blu-ray spiller, men kan tippe at ca 70% av tiden er det musikk og 30% film.

Så 1. prioritet er at det skal høres best mulig ut på musikk.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringsmessig mener jeg at DM683 kan fungere greit sammen med en receiver (type stor og kraftig) i bi-amp mode til musikk. Men når man drar på litt i film med mye lyd i alle kanaler, da kan receiveren lett få pusteproblemer, det erfarte ihvertfall jeg med min relativt kraftige Onkyo TX-SR805. Å koble til et dedikert effekt-trinn til DM683 eliminerte dette tidligere tapet i presisjon og dynamikk. Det skal være nevnt at jeg har satt DM683 (fronten) til large og de spiller i "Full band", i tillegg har jeg en sub. Men har man et oppsett med en kraftigere sub (enn jeg har) og gjerne to stk, kan man nok enkelt sette fronten til small eller dele på f.eks 80Hz. Dette vil redusere belastningen på receiveren betraktelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Erfaringsmessig mener jeg at DM683 kan fungere greit sammen med en receiver (type stor og kraftig) i bi-amp mode til musikk. Men når man drar på litt i film med mye lyd i alle kanaler, da kan receiveren lett få pusteproblemer, det erfarte ihvertfall jeg med min relativt kraftige Onkyo TX-SR805. Å koble til et dedikert effekt-trinn til DM683 eliminerte dette tidligere tapet i presisjon og dynamikk. Det skal være nevnt at jeg har satt DM683 (fronten) til large og de spiller i "Full band", i tillegg har jeg en sub. Men har man et oppsett med en kraftigere sub (enn jeg har) og gjerne to stk, kan man nok enkelt sette fronten til small eller dele på f.eks 80Hz. Dette vil redusere belastningen på receiveren betraktelig.
    Vil du kalle Marantz SR6003 med 7x100 watt stor og kraftig, eller snakker du da om enda større recievere?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •