bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Tråd: bi-amping

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bi-amping

hei hei.

har lest litt rundt på forumet her og det er mye delte meninger mellom bi-amping. ser mest at folk sier at dette hjelper dårlig...

lurte på om dette stemmer?? har bi-amping noe for seg??

har et par patos 510 og en forsterker av typen yamaha rx-v1800

sitter jo og lurer på om jeg skal kjøpe ekstra høytalerkabel for bi-amping men når mange mener det har lite for seg så ble jeg litt usikker.

takker for alle svar som kommer

PS. ser også at mange sier at yamaha er meget strømmsterk men da jeg gikk på elektro (som er noen år siden) var. watt=støm(gange)spenning (V)
    og siden rx-v1800 (bare) har 500W strømforskyner så henger jeg ikke med hehe. jeg mener onkyo til den prisen har jo 800-1k hvis jeg ikke husker helt feil...

Mvh

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Bi wiring som det er stor uenighet om, Bi amping hjelper, har samme reciever som deg og jeg opplevde veldig stor forskjell når jeg bi ampet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oij oij oij ikke så fort i svingene nå? hva er forskjellen??

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen blir vel at du bruker to forsterkerutganger på hver høyttaler istedenfor bare én. Altså mere effekt til hver høyttaler, noe som fører til bedre kontroll over elementene.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping er lurt dersom receiveren har muligheten og høytalerene trenger mye effekt. Men bi-wiring er nok ikke noe å satse på, her trekkes det 2 sett kabler mellom samme forsterker og høytaler. Det skal nok noen monster høytalere og "U2 konsert forsterker" til for at en enkelt 10 Ampere lampettledning (eller annen HT kabel) brenner opp (10Ax220v=2200W).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aHA! da er lyset tent hehe. får spandere på meg høytalerkabler da
    hvet ikke om de trenger det men har hørt folk si dem er litt glade i strømm så da er det vel biamping som teller da

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amped mine høyttalere i helgen, bassen fikk en god boost, måtte faktisk dempe den litt! Mulig Audyssey-kalibreringen boosted en del også hehe

Det er flere tråder ang. biamp/biwire her inne, men kort forklart:

Bi-amp: 2 par høyttalerkabler fra forsterker (to terminaler) til hver høyttaler som har minst to terminaler. Typisk vil du kjøre en kanal på diskant/mellomtone og en kanal på bass.

Bi-wire: 1 par høyttalerkabler med to tilkoblinger fra forsterker inn på _en_ høyttalerterminal. Kabelen har 2 tilkoblinger i ene enden, og 4 i andre som går i forsterker. Etter hva jeg har skjønt bør en passe seg litt med bi-wiring, siden du halverer motstanden (ohm), dvs. du må ha en forsterker som takler lav last (2ohm og under om høyttalerene er 4ohm).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok kjekt å vite. lærer noe nytt hver dag

takker for alle gode svar :-D :-D :-D

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått er meningen med bi-wire å kunne bruke f.eks kabler som er gode i bassområdet til basselementene og bruke kabler som er gode i diskant/mellomtoneområdet til nettopp diskant/mellomtone.

Da kan man kjøre f.eks Black Magic i bunn og Nordost til toppen.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm greit for de som har annlegg i top klasse men hvis jeg skal påkoste meg kabler som er dyrere en høytalerene så tror jeg får lite gevinst av de pengene som går til kablene hehehe

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Etter hva jeg har forstått er meningen med bi-wire å kunne bruke f.eks kabler som er gode i bassområdet til basselementene og bruke kabler som er gode i diskant/mellomtoneområdet til nettopp diskant/mellomtone.

Da kan man kjøre f.eks Black Magic i bunn og Nordost til toppen.
    Biwiring kabelen ender jo opp i 2 utganger uansett + / - så jeg ser ikke helt logikken, du kan kjøre 2 separate kabler hvis du biamper though

Newcomer EGS sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har en Onkyo 705, denne har mulighet for bi-amp. Jeg har XTZ 99.38 Fronter jeg ville ha Bi-ampet. Men, høytalerene har eksterne delingsfiltre. Har Onkyoen god nok delingsfilter for å hoppe over 99.38 sine delingsfiltre?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EGS
    Hei, jeg har en Onkyo 705, denne har mulighet for bi-amp. Jeg har XTZ 99.38 Fronter jeg ville ha Bi-ampet. Men, høytalerene har eksterne delingsfiltre. Har Onkyoen god nok delingsfilter for å hoppe over 99.38 sine delingsfiltre?
    Receivern din har vel ikke egne delefiltre på utgangen...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trekz
    aHA! da er lyset tent hehe. får spandere på meg høytalerkabler da
    hvet ikke om de trenger det men har hørt folk si dem er litt glade i strømm så da er det vel biamping som teller da
    Jepp,det er bare å prøve - jeg biampet min pio lx51,og det hjelper,ingen tvil om det! Og det er jo veldig billig å prøve - bare et ekstra sett med HT kabel,og det er bare å kjøpe noen billige kabler! Husk å koble bra broene på HT terminalen,og så må du inne i menyen på reciver,og definere at du skal bruke surr-back til biamp! Dette med strømtrekk som er oppgitt,skal du ikke bry deg om - dette er ikke maks verdi,men en middel verdi!
    Lykke til
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei torolan ser i beskrivelsen at du har 410 oppgraderte *sikle sikle*

hvor kjøpte du dette ? hva trenger du? hvor mye kostet det? er det snakk om delefilter og diskant eller bare en av dem??

når du leste deg frem til dette fant du ut om dette gjalt 510 også?? eventuelt om det er noe anna på de...

ja også gjelder dette på center også?? 210c? mkII

ps jævlig bra tv du har forresten (har samme bare denne begynner på 46)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trekz
    hei torolan ser i beskrivelsen at du har 410 oppgraderte *sikle sikle*

hvor kjøpte du dette ? hva trenger du? hvor mye kostet det? er det snakk om delefilter og diskant eller bare en av dem??

når du leste deg frem til dette fant du ut om dette gjalt 510 også?? eventuelt om det er noe anna på de...

ja også gjelder dette på center også?? 210c? mkII

ps jævlig bra tv du har forresten (har samme bare denne begynner på 46)
    Joda tv'en er god den Når det gjelder oppgraderingen av patos HT,så leste jeg at på 410 modellen var det nok og skifte diskantelementet,mens på de andre modellene burde man gjøre noe med delefilteret også! Så jeg har bare byttet diskantene,og det var gjort på 10 min. Kjøpte nye seas 1189 hos Eltek! Eltek kan sikkert hjelpe deg med delefilter også vil jeg tro,hvis du vil prøve det også! Står en god del hvis du søker på patos inne på høytalerforumet! Leste det før jeg handlet,og derfor ble det 410,pluss at 510 hadde blitt litt for stor her hos meg! Står en god del om dette på club patos også! Club Patos - med fokus pÃ¥ lyd: Startside
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer Richardinho sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme receiver som deg Torolan. Har planlagt å kjøpe meg to stk XTZ 99.26 til å bruke som fronter. Kjører kun 5.1 system. Vil det da være lurt å biampe disse? Eller krever de såpass lite effekt at det er litt waste?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sweet takker og bukker.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Richardinho
    Jeg har samme receiver som deg Torolan. Har planlagt å kjøpe meg to stk XTZ 99.26 til å bruke som fronter. Kjører kun 5.1 system. Vil det da være lurt å biampe disse? Eller krever de såpass lite effekt at det er litt waste?
    Tja,har hørt at xtz høytalerne liker bra med krefter,så det ville jeg absolutt prøvd var jeg deg! Der er jo såpass billig,og lettvint å prøve,at det absolutt er verdt et forsøk! Kjøp bare et ekstra sett med billigkabler,og husk for all del å fjerne broene på HT-terminalen! Jeg merket hvertfall god forskjell når jeg biampet mine Patos høytalere!
    Er du fornøyd med reciveren da?

Newcomer Richardinho sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill! Da blir det nok å teste ut biamping ja
    Broene på HT-terminalen? Hm, finner vel ut av det :P
    Jo, må si jeg er strålende fornøyd med receiveren. Absolutt. Eneste minuset (tror dog det er feil) er at den slår seg av etter første gang jeg skrur den på. Dernest hopper den over på mute når jeg skifter signalkilder.. Har lært meg å leve med det, selv om det er litt irriterende.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •