Ny forsteker. Effektforsterker eller reciever?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsteker. Effektforsterker eller reciever?

Hei. Vurderer å gå til innkjøp av en ny forsterker. Jeg har i dag en Marantz SR5500 7.1 reciever. Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe et effektrinn eller en ny reciever? Budsjett har jeg ikke satt enda, men vi kan si at det er f.eks. 5000kr. La oss si at jeg kan selge recieveren jeg har nå til 2500kr, vil da et effektrinn til 5000kr gi mer lyd enn en ny reciever til 7500kr? Jeg har også litt lyst å sikte meg vekk fra marantz. Jeg forsto det sånn at marantz har et ganske nøytralt lydbilde. Jeg tror kanskje jeg vil gå i innkjøp av en forsterker som har en anelse mer trykk på bassen.

Høytalerne er Dali Concept 8

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du merker at det blir anstrengt lyd på litt høyere lyttenivåer er jo effekt veien å gå. Ellers om din nåværende receiver ikke har hd format er ny receiver med dette en meget stor oppgradering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis vi antar at det er ren effekt jeg er ute etter. Vil jeg få mer effekt for pengene ved å kjøpe en effektforsterker framfor å selge recieveren min og bruke det jeg for for den i en ny reciever?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ren effekforsterker med skikkelig strøm vil gi mer effekt en en receiver med juksewatt. For 5000kr så får du en brukt NAD 218THX både her og på finn.no.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enhver reciever med dekoding av HD-lyd er ikke nødvendigvis en oppgradering. I dag får du recievere til under 3000 kroner som dekoder HD-lyd, men der du egentlig ikke hører forskjell på eksempelvis Dolby Digital og Dolby TrueHD.

Min erfaring med Marantz er at de har meget god lydkvalitet (men jeg kjenner ikke din reciever spesielt), og tror at du kan få mye ekstra godlyd med et effekttrinn. Tar din 5500 LPCM over HDMI? Har den HDMI i det hele tatt? Hvis svaret er ja, ville jeg ganske sikkert kikket på bruktmarkedet etter et multikanals effekttrinn, og beholdt recieveren.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Enhver reciever med dekoding av HD-lyd er ikke nødvendigvis en oppgradering. I dag får du recievere til under 3000 kroner som dekoder HD-lyd, men der du egentlig ikke hører forskjell på eksempelvis Dolby Digital og Dolby TrueHD.

.
    Her det snakk om eventuelt 2500+5000kr. Ikke 3000.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Her det snakk om eventuelt 2500+5000kr. Ikke 3000.
    Fremdeles vil du ikke få en vesentlig kraftigere reciever med spesielt mye bedre lydkvalitet gjennom HD-lyd til 7500 kroner, med mindre du er heldig på bruktmarkedet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke rare effekten i en kring-lyd receiver til 7500kr. Da er det mer guffe i en effektforsterker til 5000kr. Der er det ikke så mye muffins elektronikk som koster masse utover sluttrinnet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Fremdeles vil du ikke få en vesentlig kraftigere reciever med spesielt mye bedre lydkvalitet gjennom HD-lyd til 7500 kroner, med mindre du er heldig på bruktmarkedet.

Aldri sagt noe om kraft jeg, kun at muligheten med nye lydspor vil gi en betydelig oppgradering.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Aldri sagt noe om kraft jeg, kun at muligheten med nye lydspor vil gi en betydelig oppgradering.
    Men mer uforvrengt kraft gir mer kontroll og bedre lyd fra høyttalerne. Trådstarter ønsker seg mer bass, og det kan bety at han har litt lite kraft til høyttalerne i utgangspunktet.

Min erfaring er at en reciever i den prisklassen ikke gir særlig bedre lyd fra HD-lydspor, sannsynligvis fordi de mer avanserte D/A-konverterene, nye prosessorer og lignende utgjør en god del av prisen på recieveren, slik at produsentene har vært nødt til å kutte på selve forsterkerdelen.

Slik har jeg oppfattet recieverne jeg har hørt på i den prisklassen, i alle fall ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •