Har klart å ødelegge 2 stk. yamaha z7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har klart å ødelegge 2 stk. yamaha z7

Hei. Legger ut en egen tråd på dette.

Kjøpte en yamaha z7 for et par mnd. siden, og fikk problemer med on/off knappen. Måtte trykke on et par ganger før den skrudde seg på. Etterhvert så øket problemet og stikkkontakten måtte tas ut og inn før den startet.
    Yamaha kom med en firmware oppdatering som skulle fikse dette problemet. Oppgraderte den hod forhandler uten at det hjalp. til slutt var det ikke liv i den. Fikk en ny en fra forhandler. dette var en demoversjon som yamaha hadde brukt, og det samme problemet oppsto på denne.
    Det viser seg at inngangskortet / HDMI kortet har brent.
    Yamaha har ikke opplevd dette, og vet ikke hva de skal gjøre.
    Forhandler har vært å målt strømmen min, og den leverer 239volt.

Nå har jeg ikke greie på dette men ser for meg følgende:
    1. Det er noe feil på begge reciverne.
    2. Strømmen min er ustabil.
    3. Bruker en av HDMi utgangene ut til en splitter og videre til prosjektor og TV.

Vil også nevnte at jeg tidligere har hatt Onkyo og Denon reciver uten problemer.

Er redd for å sitte med svarteper her, og ønsker innspill/erfaringer på hva som kan være problemet.

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    239 volt er litt høyt, men det skal ikke være skaderlig.
    mener å huske at grenser er på 230 +/- 15%

men hvorfor har du splitter på hdmi ut? har ikke z7 2 utganger?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ska ha rettet feilen eller eventuelt nytt produkt, forhandleren vet utmerket godt hva de skal gjøre!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Du ska ha rettet feilen eller eventuelt nytt produkt, forhandleren vet utmerket godt hva de skal gjøre!
    Hvordan kan du påstå dette?

Det er jo helt naturlig av forhandler å tro at feilen ligger hos ham (med mindre dette er ett kjent problem på Z7 modellen) siden han har hatt to stk med samme feil?
    De vil vel ha dette avklart før de evt erstatter produktet med ny z7.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Hvordan kan du påstå dette?

Det er jo helt naturlig av forhandler å tro at feilen ligger hos ham (med mindre dette er ett kjent problem på Z7 modellen) siden han har hatt to stk med samme feil?
    De vil vel ha dette avklart før de evt erstatter produktet med ny z7.
    Det er naturlig ut fra at han kun har hatt produktet noen måneder og har fått erstattet den første han kjøpte ny med en demo modell. Syns det lukter litt kjip forhandler av dette, å prøve å finne årsaker hos kunden i stedenfor å fikse produktet sitt.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Forhandleren prøver ikke å legge skylden på meg eller mitt utstyr.
    Han prøver å hjelpe, men vi diskuterer alle mulige feilkilder, ettersom hverken Yamaha eller forhandler har vært borti dette før.

Er enig med dem at de ønsker å lokalisere feilen før jeg prøver en ny.
    Vet ikke hvor dyrt det er å bytte kortet men.......

Ønsker også råd herfra, slik at jeg er forberedt.

Grunnen til at jeg fikk demomodellen var at de hadde leveringstid på nye z7.
    Om jeg ville kunne denne byttes inn igjen når nye recivere kommer.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at første feil skulle rettes med en firmware-oppdatering? Da skulle man vel tro at de viste de hadde en feil som skulle rettes opp? Den hdmi-splitteren (som jeg heller ikke skjønner hvorfor du bruker) brukte du den på Onkyo og Denon'en også? Hvis du det gjorde, så tror jeg nok du bare har vært ekstremt uheldig med dine to receivere... Er jo tross alt folk som har blitt truffet av lynet to ganger :twisted:
    Det med spenningen skal jo ikke være noe problem, ofte har hus som ligger nært trafoens utg.punkt litt høyere spenning enn hus lenger ut i nettet.
    En annen ting er jo hva kan egentlig Yamaha gjøre annen enn å gi deg en ny? Bevisbyrden på at du av en eller annen vill grunn IKKE skulle få en ny, må da ligge hos de.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Du sier at første feil skulle rettes med en firmware-oppdatering? Da skulle man vel tro at de viste de hadde en feil som skulle rettes opp? Den hdmi-splitteren (som jeg heller ikke skjønner hvorfor du bruker) brukte du den på Onkyo og Denon'en også? Hvis du det gjorde, så tror jeg nok du bare har vært ekstremt uheldig med dine to receivere... Er jo tross alt folk som har blitt truffet av lynet to ganger :twisted:
    Det med spenningen skal jo ikke være noe problem, ofte har hus som ligger nært trafoens utg.punkt litt høyere spenning enn hus lenger ut i nettet.
    En annen ting er jo hva kan egentlig Yamaha gjøre annen enn å gi deg en ny? Bevisbyrden på at du av en eller annen vill grunn IKKE skulle få en ny, må da ligge hos de.

Brukte hdmi splitteren på Denon reciveren som kun hadde 1 utgang. Kabelen fra splitteren til tv er ikke lang nok. Må kjøpe en ny lengere en.
    Kansje en fabrikk ny er tingen og ikke en som er oppgradert. Nå får vi se hva Yamaha gjør, men det er jo greit å prøve å finne årsaken så ikke flere blir ødelagt.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at forhandleren ikke er kjip. Det kan også være slik at en modell/serie av et produkt har en innebygd svakhet som viser seg som samme/lignende feil over tid.

Har lite tro på at det skal være noe galt med strømmen din. Da ville sannsynligvis noe annet i receiveren din røket, f.eks. strømforsyning eller forsterkerne. Dessuten ville du merket det på andre apparater som hvitevarer eller annet også.

Om en HDMI splitter kan generere en spenningspuls over HDMI kabel som toaster kretskortet til Yamahaen din...?

Syns forsatt forhandleren bør skaffe deg et nytt produkt så fort råd er og at du får et låneprodukt i mellomtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøv å koble en PSU mellom veggstikk og yamahaen?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Har du prøv å koble en PSU mellom veggstikk og yamahaen?

Har ikke prøvd det, og reciveren er levert inn til Yamaha.
    Tror du en psu ville hjulpet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Har ikke prøvd det, og reciveren er levert inn til Yamaha.
    Tror du en psu ville hjulpet?

Får håpe Yamaha finner årsaken til problemet og att du bare har vært uheldig med begge receiverne slik att du får ny receiver Men er litt nysjerrig på hva en psu er? Er det ett strømfilter eller noe som stabiliserer strømmen eller noe? Er bare nysjerrig og ønsker bare å lære nye uttrykk:-D Uansett håper eg som sagt att du får en ny receiver som Yamaha har testet slik att du slipper å oppleve det enda en gang Kjedelig når ting ryker og en må vente på å få svar på hva som er galt. Bør uansett være en garantisak/reklamasjon etter min mening. Virker som du har godt forhold til forhandleren og det er jo alltid en fordel Går nok bra til slutt, men forstår att du stiller deg spørsmålet om hva som er galt siden det har gått galt to ganger med samme modell.

Lykke til

Edit: Bare kortet ned teksten litt:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, mente UPS.

UPS, Uninterruptible Power Supply, på norsk ofte kalt avbruddsfri strømforsyning, er en enhet som opprettholder en kontinuerlig leveranse av elektrisk kraft til det tilkoblede utstyret, selv når den eksterne strømforsyningen svikter. Hensikten er å sikre at viktig utstyr ikke mister strømmen hvis strømnettet faller ut, samt å filtrere urenheter i nettet, slik at sensitivt utstyr ikke kolapser.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, er som kvinner denne Z7... Dyr i drift :-D hehe
    ( kunne ikke dy meg ) :-D

Håper du finner feilen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    230V +\- 10% er det.. 239V er en fin spenning så det burde ikke være noe problem, men dipper og overspenninger kan jo også forekomme om det ligger i spenningen din..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være en årsak. Dersom det er det kan Yamaha finne ut av det ved sjekk av reciveren? Er jo greit å være sikker før vi prøver en ny en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe sier meg at ustabil strøm ikke først og fremst griller akkurat HDMI kortet... jeg tipper det er noe med HDMI splitten som forårsaker problemer, spesielt hvis begge fikk samme feil.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    Noe sier meg at ustabil strøm ikke først og fremst griller akkurat HDMI kortet... jeg tipper det er noe med HDMI splitten som forårsaker problemer, spesielt hvis begge fikk samme feil.

Men, nå er jo splitteren koblet til utgangen på reciver.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble måling av spenning gjort med en måling og ferdig med det, eller logget over f.eks. et døgn eller noe slikt?
    Tenker på om det kan væe noe annet koblet til den kursen som trekker mye strøm og gjør at spenningen faller så mye at Yamahaen ikke takler det.
    Ikke veldig sannsynlig, men det er er så mye rart her uansett ...

Håper iallefall at du finner ut av det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo btw spurt strømleverandøren din om å få låne en slags strømmåler som måler peaker og dipper på strømnettet noen dager. De er sikkert behjelpelige med det siden du har masse dyrt utstyr...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •