Stereo - Forforsterker eller receiver med romkorreksjon ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Joni sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo - Forforsterker eller receiver med romkorreksjon ?

Hallo!

Har noen planer rundt bytte av elektronikk for tiden. Går snart til innkjøp av ny effektforsterker og hadde tenkt bruke Hegel H1 som en midlertidig forforsterker da jeg har kjørt integrert. Med litt tid på meg skal jeg bytte ut Hegelen også.
    Rommet mitt er ikke perfekt og jeg har litt problemer med de lavere frekvenser, så vil det lønne seg og kanskje benytte en receiver med bra romkorreksjon, enn en forforsterker i samme prisklasse? Ser at noen her på forumet kjører denne løsningen til stereo.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,så i siste utgave av "Hjemmekino" at den nya Harman/Kardon 990 fikk kjempeskryt - terningkast 6! Det er en integrert stereoforsterker med prosessorinngang,romkorreksjon og sub utgang! Kansje det hadde vert noe??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer Joni sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke helt det jeg er ute etter. Går over fra integrert til fraskilt effekt og forforsterker. Har smått kikket litt på Yamaha sin RX-V3900/1900 med YPAO romkorreksjon. Det jeg vil fram til i spørsmålet mitt er om feks 3900 med YPAO romkorreksjon vil fungere bedre en en rein stereo forforsterker til feks Usher R-1,5 som trolig kommer på hjemlån snart.

Newcomer Joni sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe ala DETTE oppsettet. Med Yamaha rxv3900 med YPAO som forforsterker til stereo

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben selger jo Lyngdorf-bokser med romkorreksjon. En av utgavene kan endog hektes mellom eksisterende pre- og effekt-forsterker. (En kan vel si at de leverer romkorreksjon både som pre, integrert-og post. :-)

Newcomer Joni sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngdorf RP-1 er interessant på et litt senere tidspunkt. Hvis jeg skal gå til innkjøp av ny pre, effekt og RP-1 blir det fort 10-12000 over budskjett nå. Men den som venter på no godt... Lufter bare litt tanker med denne tråden. Ny effekt er ihverfall førsteprioritet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hvorfor du vil ha en surroundreceiver når den skal brukes til stereo.
    Er det meningen at du skal utvide til surround senere?
    Hvis ikke ville jeg kikket på rene stereofosterkere med romkoreksjon som f.eks. H/K og Lyngdorf som er nevnt her.

Når deter sagt så får Denon sine receivere stadig skryt for at de fungerer veldig bra som forforsterkere i tester.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du skisserer pre+power burde du allikevel ta en titt på hk forsterkeren, det skorter absolutt ikke på kreftene i den. Ellers er vel yamaha 3900 et hot tips mtp forforsterker med romkorreksjon.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dedikert stereo forsterker er bedre på 2-kanals musikk enn en surround receiver som pre uansett romkorreksjon eller ikke IMO.

Jeg selv bruker Denon 3806 som pre, tidligere hadde jeg 3805 i samme oppsett.

Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg satset på nevnte HK integrerte forsterker med romkorreksjon, det er jo ingen som nekter deg å benytte effektforsterker på den heller!?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er spesielt bassen du har problemer med bør du også sjekke nøye hva de forskjellige surroundrecieverne kan og ikke kan før du kjøper. Mange gjør en veldig begrenset jobb i bassområdet.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Joni sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Skjønner ikke helt hvorfor du vil ha en surroundreceiver når den skal brukes til stereo.
    Er det meningen at du skal utvide til surround senere?
    Hvis ikke ville jeg kikket på rene stereofosterkere med romkoreksjon som f.eks. H/K og Lyngdorf som er nevnt her.

Når deter sagt så får Denon sine receivere stadig skryt for at de fungerer veldig bra som forforsterkere i tester.
    Nå er det ikke sånn at jeg skal ha en reciver, men lurer rett og slett på om det i noen tilfeller kan lønde seg å bruke nettopp en reciver med romkorreksjon som forfrosterker til stereo.. Jeg lufter bare litt tanker som sagt. Mulig jeg har formulert meg litt feil.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser i signaturen din at du har squeezeboks, du får jo romkoreksjon som plugin til squeezecenter da, dette er vel kanskje den enkleste løsningen?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som hobbinn også sier:

Da du bruker squeezebox må du se på inguz audio

Her får du gratis romkorreksjon til spilleren din. Audiolense kan anbefales på det varmeste når det gjelder å gjøre målinger og lage filtre som inguz bruker.

Juice HiFi

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at svaret er nei.Bruker Receiver med Audyssey xt romkorreksjon som forforsterker.Personlig synes jeg bassen forsvinner litt og mellomtone og diskant øker.Blir kanskje mer åpen og detaljert og kan være litt gøyere i bruk med sub i tillegg,men har i senere tid begynt å slå av romkorreksjonen som er lagret og kjører uten romkorreksjon i stereo,men slår den på når det er filmtid.
    Synes lyden i stereo ble mer slitsom i lengda,men det er STOR forskjell og alt er smakssak,så gi det et forsøk hvis du kan få lånt deg en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •