PC -> Receiver: Hvordan overføre best mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC -> Receiver: Hvordan overføre best mulig?

Hei

Jeg har planer om å kjøpe meg NAD M15HD. Mye av musikken min har jeg på PC'en i lossless, og jeg lurer på hvordan jeg best mulig kan få spilt av denne? Jeg ser for meg at mini-jack til phono ikke er den gunstigste måten Er det eventuelt noen bokser eller lignende som er gunstige til dette formålet?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalt(coax/optisk) ut fra pc->dac->forsterker (hopp over dac om forsterkeren har innebygged dac)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen bokser eller lignende man kan koble til eksempelvis NAD M15HD digitalt for så å overføre trådløst fra PC'en til denne boksen? Mye lettere enn å hele tiden ha PC'en koblet til NAD'en (samt at PC'en min ikke har digital ut).

PS 3 kan kanskje utfylle denne funksjonen?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 kan streame trådløst over nettverk med PS3 media server, bruk søkefunksjonen på forumet

Ellers kan du titte på alle de andre stream løsningene som finnes fra ca 1000kr og oppover.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenker du vel på Squeezebox etc antar jeg? Jeg trenger vel egentlig ikke en DAC, siden jeg antar DAC'en i NAD M15HD er overlegen alt det man finner i Squeezebox etc? Trenger vel bare en kilde som mottar trådløst fra min PC og sender til NAD'en.

Newcomer Angus Young sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du spiller fra bærbar pc, kan lyden "muligens" bli bedre med et eksternt lydkort. Dette gjelder nok også for stasjonære pc'er siden det er mye strøm/støy inne i en pc som kan påvirke lyden. Dessuten er ikke de integrerte lydkortene i pcene laget for best mulig lyd. Hovedoppgaven til disse kortene er å gi ut lyd fra pcen, god eller dårlig.

Husk også på at det nytter vel lite med en dac til 50k, dersom du har lydkort i pcen til en 50 lapp. Disse lydkortene kan selfølgelig være greie til sitt bruk, men jeg vil regne dem som flaskehalsen i systemet.

Men problemet med disse dedikerte lydkortene (creative, asus osv.), er at det ikke er garantert at du hører forskjell. Har selv asus xonar til ca 800, men kan ikke si at den gjør store forskjellen. Kanskje den ikke er dyr nok, ikke rette ledningen mellom den og pc, eller ikke dyrt nok anlegg? Jeg bør vel lese litt tester antagelig.

Jeg støtter coax/optisk fra lydkort til forsterker. Bruker ikke det selv, men regner det som det optimale. Er usikker på hvor mye kabler har å si. Mulig signalkabler har mer å si enn høyttalerkabler, men det har jeg ikke fått testet selv i særlig stor grad. Trenger vel litt kvalitet på anlegg/høyttalere for å finne ut om kablene blir flaskehalsen og et slikt anlegg har jeg ikke. Ikke enda ihvertfall.

Det som er viktig å huske på når du kobler pc til forsterker er å skru på forsterker til slutt og av først. Da slipper du å risikere å ødelegge forsterkeren.
    Du bør heller ikke komme borti signalkabelen fra pc-forsterker mens du spiller. Det gjorde jeg med det resultat at inngangsvelgeren på forsterkeren røk.

Du kan minske dette problemet med en skilletrafo som det heter på godt norsk:

Diverse kabler og kabeloverganger | Hi-Fi Klubben: XITEL Ground Loop Isolator

Har kjøpt en slik selv (vet ikke hvor god den er, men håper jeg ikke betalte 400 for svart plastikk til ingen nytte). Ser ut som det ikke er mulig med coax/optisk kabel med denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man overfører trådløst fra PC'en til kilde (eksempelvis squeezebox/PS 3) slipper man vel problemet med lydkortet? Da er det jo bare data som overføres til boksen og blir dekodet der før det sendes til DAC'en? Mulig jeg er helt på bærtur her altså...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du stilte et spørsmål du selv vet svaret på: Squeezebox.

Newcomer Angus Young sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loooogical
    Dersom man overfører trådløst fra PC'en til kilde (eksempelvis squeezebox/PS 3) slipper man vel problemet med lydkortet? Da er det jo bare data som overføres til boksen og blir dekodet der før det sendes til DAC'en? Mulig jeg er helt på bærtur her altså...

Dersom squeezebox/PS 3 kan tilkobles fra pc'ens usb kontakt, så slipper du å tenke på noe lydkort.

Denne kan være av interesse:

Pro-Ject USB Box | Soundgarden

En D/A konverter med usb tilkobling.

Når det gjelder trådløst:

Trådløs lyd

Trådløse mediaspillere | Multimedia | Soundgarden

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører all musikken min fra PC'en. Jeg har droppet det interne lydkortet i PC'en, og kjøpte en DAC (abrahamsen v6) med usb inngang. Så nå går lyden digitalt fra PC'en via usb kabel til DAC'en, DAC'en gjør magien sin og sender analoge signaler via phono (som byttes til XLR veldig snart) til reciveren min.

Dette virker veldig fint for meg, selv om det ikke er trådløst :neutral:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil du overføre balansert til receiver? Kort sagt / spurt: Hvilken receiver har du som har XLR-inputs? Og, dersom den ikke har XLR: Hvorfor benytte XLR -> RCA?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg henger ikke helt med på hvorfor man trenger en DAC i tillegg til DAC'en som finnes i de aller fleste receivere... Kan man ikke bare mate det digitale signalet rett inn i receiveren, så kan den konvertere til analaoge signaler og sende videre til effektforsterker?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi separat DAC gir bedre lydkvalitet enn "ett-alt-i-ett-produkt". F.eks. Onkyo 805 har fått mye positiv omtale som stereoformidler. Forskjellen på Onkyo 805 og en separat DAC (Benchmark DAC!) er som natt og dag, men nå koster jo sistnevnte mer enn hele receiveren...

Moral: Man får den lyden man velger å investere i...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil på det sterkeste anbefale optisk istedenfor coax for å unngå støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Fordi separat DAC gir bedre lydkvalitet enn "ett-alt-i-ett-produkt". F.eks. Onkyo 805 har fått mye positiv omtale som stereoformidler. Forskjellen på Onkyo 805 og en separat DAC (Benchmark DAC!) er som natt og dag, men nå koster jo sistnevnte mer enn hele receiveren...

Moral: Man får den lyden man velger å investere i...

Ok, jeg bare antok at DAC'en i eksempelvis NAD M15HD som jeg har tenkt å kjøpe var overlegen det meste av Squeezebox etc. som man får kjøpt for rundt 1-2k kroner. Sett at jeg velger å bruke DAC'en i NAD M15HD, så er vel det jeg egentlig lurer på i denne tråden om det finnes en boks som kan motta det digitale signalet trådløst og mate det inn i NAD'en slike at NAD'en kan konvertere med den innebygde DAC'en.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benchmark DAC1 = 10.000 kroner
    Abrahamsen DAC = 3.300 kroner
    Cambridge DAC = 2.500 kroner
    Beresford DAC = 1.500 kroner

Ikke sikkert de lyder i samme rekkefølge...

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg bare antok at DAC'en i eksempelvis NAD M15HD som jeg har tenkt å kjøpe var overlegen det meste av Squeezebox etc. som man får kjøpt for rundt 1-2k kroner. Sett at jeg velger å bruke DAC'en i NAD M15HD, så er vel det jeg egentlig lurer på i denne tråden om det finnes en boks som kan motta det digitale signalet trådløst og mate det inn i NAD'en slike at NAD'en kan konvertere med den innebygde DAC'en.
    Yepp. Airport Express

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påse at du kjøper AE med 802.11n og ikke g-standard. Dette for å unngå "slow-down" på internnettverket.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset om Apple Express, og med optisk overføring via Minijack (sett at NAD M15HD støtter dette, noe jeg absolutt ikke er sikker på) vil det ikke være noe tap på signalkvalitet antar jeg?

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset om Apple Express, og med optisk overføring via Minijack (sett at NAD M15HD støtter dette, noe jeg absolutt ikke er sikker på) vil det ikke være noe tap på signalkvalitet antar jeg?
    Så lenge NAD´en har en optisk inngang (noe jeg er 99% sikker på) vil det funke utmerket. Jeg kjører tilsvarende løsning idag med min gamle NAD. Signalet blir da overført tapsfritt via Wifi til AE.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •