Kan en eldre Bang & Olufsen Beomaster 3000 drive Dynavoice F-6 EX?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ser da etter noen nye høytalere til anlegget mitt.
    På grunn av tynt budsjett så har jeg lyst å unngå å bytte forsterker og mitt spørsmål er da som det står i tittelen:

Høytaler url: Dynavoice F-6 EX Black PAR

På siden står det oppgitt en max effekt på 125 watt.
    Er ikke helt sikker på effekten, men bakpå forsterkeren står det 170 watt, vil det være noen problemer?
    Det vil bare være de to som da vil være koblet til forsterkeren.

PS: Det blir ikke mye spilling på veldig høyt volum og de vil bli primært brukt på behagelig lyttevolum (musikk, litt film og litt spilling)

Mvh Erik

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beomaster 3000 er på 2x40 watt. Du unngår nok blødninger fra ørene.

F6 oppgis til 4-8ohm. Se om det står noe på baksiden av BO'en om minimum ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stod ingenting om ohm bakpå.
    Er du sikker på at den bare har 2x40? For det finnes jo to versjoner av Beomaster 3000 såvidt jeg vet. Jeg har den versjonen som har et "lokk" oppå som åpnes for å stille inn radio og diverse annet (se bilde)

Men hvis vi da snakker om samme Beomaster er vel da å koble 2xF6 ikke det smarteste jeg gjør da?
    Vil det i det hele tatt gå? For med mindre det blir noen skader på elementene eller lydkvaliteten høres helt forferdelig ut så funker det for meg

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips

Bare prøv........

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eagle914
    Stod ingenting om ohm bakpå.
    Er du sikker på at den bare har 2x40? For det finnes jo to versjoner av Beomaster 3000 såvidt jeg vet. Jeg har den versjonen som har et "lokk" oppå som åpnes for å stille inn radio og diverse annet (se bilde)

Men hvis vi da snakker om samme Beomaster er vel da å koble 2xF6 ikke det smarteste jeg gjør da?
    Vil det i det hele tatt gå? For med mindre det blir noen skader på elementene eller lydkvaliteten høres helt forferdelig ut så funker det for meg
    Det kan se ut som om at Beomaster 3000 er som BMW 5-serie. De finnes i mange årsmodeller. Den med 2x40 watt var mye eldre enn den du har. Fant ikke noe på din. Men som Private Ryan sier så er det bare å prøve. De koster bare 1400kr/paret og er nokså lettdrevne, 91dB.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser tråden litt nøye, ser jeg at du ikke har kjøpt disse høyttalerne ennå - og da kan det være på sin plass å komme med noen advarende ord. Tror jeg. Selv om de er lettdrevne på papiret (høy følsomhet), betyr ikke det at de vil spille bra sammen forsterkeren din. Store, lettdrevne høyttalere med store basselementer er i og for seg lette å få til å spille HØYT - noe helt annet er det å få dem til å spille BRA. For å få godlyd ut av noe slikt, må du ha en forsterker med et visst musikalsk jerngrep - ellers kan dette bli en ganske bassromlende kombinasjon. Tviler på at din B&O-forsterker har de de egenskapene som skal til. Med mindre du skal sitte og spille på peiskosnivå hele tiden - men da kunne du ha klart deg like bra med noen litt mindre høyttalere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok ikke noen høy spilling, men jeg har lyst å kjøpe disse høytalerne så jeg har noe som da kan spille høyt i ny og ne.
    Har sett på mindre høytalere. Har noen høytalere i dag som står på pulten min, men jeg har da lyst på noe større og da fant jeg disse for en grei penge :wink:
    Kunne sikkert greid meg med mindre høytalere, men når jeg så disse så likte jeg dem veldig godt

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - bare ikke kom og si at du ikke ble advart. Én ting har jeg lært gjennom 40 år med hifi - og det er at store høyttalere og dvaske forsterkere går veldig dårlig sammen. Veldig dårlig. Det blir som å kjøre den største bilen med den minste motoren. Det omvendte, derimot - små biler med stor motor.... Fungerer i hifi også, det.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kombinasjonen vil nok absolutt fungere

Det blir ikke noe fantastisk lyd eller mulighet til å underholde hundrevis av mennesker med sinnsvakt basstrykk, men det vil fungere

Lykke til. Fortell oss om lyden.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slev om den er oppført med 40 watt pr kanal så vil jeg tro at den ikke er dårligere enn feks NAD 302's 25 watt. Har hørt NAD'en sammen med F6, og det låt overraskende godt. Selv om B&o's forsterkere og komponenter i hovedsak er basert på ergonomi og design, så er/var byggekvaliteten topp! Og overbevist at Beomasteren vil gjøre seg godt på F6!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar:-D
    Da blir det nok en bestilling om ikke så lenge

Og til hagr: Det var heller aldri meningen å underholde hele nabolaget med imponerende lyd, hvis det skal skje må det nok komme en ny forsterker i hus først

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •