Yamaha RX-V1900, problemer med bass i fronthøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Yamaha RX-V1900, problemer med bass i fronthøyttalere

Jeg har en Yamaha RX-V1900, sammen med XTZ99.32 fronter, 93WMT senter og surround, samt XTZ99W12DSP sub.

Har litt problemer med å få skikkelig "trykk" i frontene når receiveren står i surroundprogrammene for film, det virker som om all bass da blir kjørt gjennom suben. Først når jeg velger bort surroundprogrammene, og kjører musikk i "straight enchancer", kommer bassen i fronthøyttalerne til sin rett.

Jeg har satt frontene som "large", kjører X-over på 40hz og har valgt "Both" i LPF out eller hva det nå heter.

Noen som har erfaring med dette? Er jo greit å kunne utnytte fronthøyttalerne fullt ut på film, ellers kunne jeg jo bare kjøpt noen satelitt høyttalere som fronter. :cry:

Håper noen har nyttige tips!

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det bare så enkelt som å la den stå i straight?

Jeg bruker ihvertfall kun straight modusen på både film og musikk med min rx-v1800. Da kommer signalet minst mulig farget igjennom, med unntak av pure direct...

Men hvorfor deler du så lavt som ved 40hz? Jeg deler rundt 80-100hz og får like mye bass til frontene som subben uansett...

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders77
    Jeg har en Yamaha RX-V1900, sammen med XTZ99.32 fronter, 93WMT senter og surround, samt XTZ99W12DSP sub.

Har litt problemer med å få skikkelig "trykk" i frontene når receiveren står i surroundprogrammene for film, det virker som om all bass da blir kjørt gjennom suben. Først når jeg velger bort surroundprogrammene, og kjører musikk i "straight enchancer", kommer bassen i fronthøyttalerne til sin rett.

Jeg har satt frontene som "large", kjører X-over på 40hz og har valgt "Both" i LPF out eller hva det nå heter.

Noen som har erfaring med dette? Er jo greit å kunne utnytte fronthøyttalerne fullt ut på film, ellers kunne jeg jo bare kjøpt noen satelitt høyttalere som fronter. :cry:

Håper noen har nyttige tips!
    Men du forstår, dette er feil.

Du gjør best i å kjøre small, 60 ell 80 og velge SUB.
    Dette gir mest trykk både til sub og gir også mer effekt til frontene, bare at de spiller lysere enn sub sef....
    Det er slik filmene er ment å spilles... ellers må du jo få frontene til å spille klokkerent SAMMEN med sub og det i samme freq også, noe som egentlig nesten er helt umulig.

Til musikk kan du velge large og 40 om du vil. Til musikk så bruker jeg ikke sub i det hele tatt.

Går fint an å ordne dette praktisk ved å lagre to system med
    SYSTEM MEMORY.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Er ikke det bare så enkelt som å la den stå i straight?

Jeg bruker ihvertfall kun straight modusen på både film og musikk med min rx-v1800. Da kommer signalet minst mulig farget igjennom, med unntak av pure direct...

Men hvorfor deler du så lavt som ved 40hz? Jeg deler rundt 80-100hz og får like mye bass til frontene som subben uansett...

Jo, jeg bruker straight modusen til musikk, og det fungerer kjempebra. Men blir vel ikke fullverdig surround om en bruker straight til film.?

Har prøvd flere forskjellige frekvenser på x-over, men det virker som om det utgjør null forskjell på 40hz og 120hz f.eks.

Sannsynligvis skal det vel være slik, hmm..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke

Dette gir mest trykk både til sub og gir også mer effekt til frontene, bare at de spiller lysere enn sub sef....
    Det er slik filmene er ment å spilles... ellers må du jo få frontene til å spille klokkerent SAMMEN med sub og det i samme freq også, noe som egentlig nesten er helt umulig.

Til musikk kan du velge large og 40 om du vil. Til musikk så bruker jeg ikke sub i det hele tatt.

SYSTEM MEMORY.
    Hmm, får prøve dette, men det virker så tamt på en måte, det er kun suben som guffer på skikkelig, men har hørt andre si det samme, så det er vel rett da sikkert. Trodde en stund det var noe galt med receiveren!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SYSTEM MEMORY.
    Funker sikkert bra for noen, men absolutt ikke for alle. Jeg må ha LFE i både sub og fronter ellers blir det så vannvittig tamt!

Har du samme problemet Anders77?

Jo, jeg bruker straight modusen til musikk, og det fungerer kjempebra. Men blir vel ikke fullverdig surround om en bruker straight til film.?
    Hva bruker du som avspiller?

Jeg bruker PS3'en som avspiller hos meg, og da står det "straight PCM" i displayet uansett om det kjøres med Dts HD Master eller Dolby True HD siden PS3 dekoder lyden pga manglende bitstream støtte for Dts HD Master. Dvs at det vil bli surround uansett om det står straight i displayet, surroundmodus velger du jo i menyen på filmen

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, får prøve dette, men det virker så tamt på en måte, det er kun suben som guffer på skikkelig, men har hørt andre si det samme, så det er vel rett da sikkert. Trodde en stund det var noe galt med receiveren!
    Jeg forstår akkurat hva du mener, for både jeg og mange andre har følt det på akkurat samme måte..

Hvorfor kjøre small når høytaleren er stor med mye bass!

Vel, svaret ligger mye i hvordan filmen er laget og ikke minst hvordan høytalerne spiller i forhold til oppsettet, LFE osv.
    Da må i såfall fronten være rimelig lik subwooferen, du må også passe på at fronten kan spille like dypt som suben.. ellers blir det jo heller vanskeligere.
    Det er nok også endel vanskeligere å få front og sub til å spille SAMMEN nedover, iforhold til det at sub overtar der fronten slutter....

Så kan vi jo også nevne at for mange er sub og front av forskjellig merke, noe som gjør det hele enda mer komplisert.

Det er en viktig regel, dersom du har en dyptbgående sub eller to så kjører du small og 60 ell 80.

Bruker du IKKE sub, så kjører du large og front.

Det er hele svaret på spørsmålet deres.
    Dette gir mye mer øs til frontene deres over delefrekvensen 60-80 for da tar subforsterkeren av seg dypbassen og dermed frigir dere krefter, kanskje også biampet til front, senter og surround over lfe og delefrekvensen.

Det ble faktisk mer øs hos meg å kjøre sånn iforhold til large, dette lærte jeg her på forum og fra hifipressen ellers. I praksis så stemte det også til fulle.

Unntaket KAN være om du feks kjører fronter med sub, som feks Xtz sin over og under løsning, eller andre lignende løsninger.
    Men der har du altså eksempler der frontene er mer som en sub enn en front. De heter jo faktisk også passiv subwoofer....

Allikevel krever dette mye måling osv dersom du skal spille dette sømløst SAMMEN nedover med andre suber i oppsettet.

Det å få en relativt vanlig front til å spille LFE, det er egentlig en nødløsning dersom du ikke har sub.
    Fronthøytalere spiller faktisk normalt ikke LFE eller frekvens nedover så bra.

Er det ikke derfor vi i det hele tatt har Subwoofern? 8)
    Ellers kunne vi jo klart oss med fronter....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker sikkert bra for noen, men absolutt ikke for alle. Jeg må ha LFE i både sub og fronter ellers blir det så vannvittig tamt!

Vel, du har SVS-ultra. En av de som går virkelig dypt og ikke minst hardt...

Kan du i det hele tatt forklare meg hvordan i all verden Klipsch høytalerne dine skal kunne spille SAMMEN med SVSen nedover i samme frequens...
    Jeg mener bassportene på SVS er jo nesten like store som elementene til Klipsch....

Mulig det blir mer trykk, men det er jo ikke så enkelt å få til så det blir riktig regner jeg med.

En mulighet er feks at mye krefter brukes på å få Klipsch til å spille dypere enn den egentlig er god for, noe som også stjeler mye krefter.

Dessuten får du uansett mye mer lydtrykk fra en stor front enn du får fra en satelitt selvom du deler på small.

Dere misforstår begrepene small og large.
    Dere skal tenke frekvensdeling og ikke størrelse.

Ta en titt på profilbildet ditt, er det ikke utifra bildet logisk at svs skal ta over der Klipschen slutter?

Rå høytalere forresten. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du samme problemet Anders77?

Hva bruker du som avspiller?

Jeg bruker PS3'en som avspiller hos meg, og da står det "straight PCM" i displayet uansett om det kjøres med Dts HD Master eller Dolby True HD siden PS3 dekoder lyden pga manglende bitstream støtte for Dts HD Master. Dvs at det vil bli surround uansett om det står straight i displayet, surroundmodus velger du jo i menyen på filmen
    Bruker både en bluray-spiller og pc`n som avspiller!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du har SVS-ultra. En av de som går virkelig dypt og ikke minst hardt...

Kan du i det hele tatt forklare meg hvordan i all verden Klipsch høytalerne dine skal kunne spille SAMMEN med SVSen nedover i samme frequens...
    Jeg mener bassportene på SVS er jo nesten like store som elementene til Klipsch....

Mulig det blir mer trykk, men det er jo ikke så enkelt å få til så det blir riktig regner jeg med.

En mulighet er feks at mye krefter brukes på å få Klipsch til å spille dypere enn den egentlig er god for, noe som også stjeler mye krefter.

Dessuten får du uansett mye mer lydtrykk fra en stor front enn du får fra en satelitt selvom du deler på small.

Dere misforstår begrepene small og large.
    Dere skal tenke frekvensdeling og ikke størrelse.

Ta en titt på profilbildet ditt, er det ikke utifra bildet logisk at svs skal ta over der Klipschen slutter?

Rå høytalere forresten. 8)
    Ja høyttalerne er rå, men jeg hadde vist litt store forventninger til PB13-ultra, må ha en til for å få nok trykk i de laveste tonene slik at jeg eventuelt kan dele bort bass fra frontene.

Ikke det at jeg ikke har prøvd, jeg har hørt alt det der om å dele bort bassen under 80hz og blabla før, men det blir så vannvittig tamt! Subben klarer bare såvidt 116 db alene på transformers scenen ved hjørneplassering og med EQ. Med bass i frontene spiller det noe høyere og med mer fysisk trykk!

Mulig at det er noe med rommet som gjør at jeg mister så mye fysisk trykk i bassen, bor i et gammelt hus hvor både vegger, tak og gulv rister allerede ved 90db! Og når vegger og tak vibrerer absorberes vel bass-energien?

Ihvertfall, jeg føler at YPAO klarer å integrerere LFE i både sub og fronter på en fin måte, det er ihvertfall merkbart mer trykk

Bruker både en bluray-spiller og pc`n som avspiller!
    Hvilken Blu-Ray spiller er det? Det kan høres ut som om Blu-Ray spilleren dekoder lyden hvis det står "straight PCM" hos deg?

Uansett så er det best å la receiveren stå i Straight og velge surround format i meny på filmen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja høyttalerne er rå, men jeg hadde vist litt store forventninger til PB13-ultra, må ha en til for å få nok trykk i de laveste tonene slik at jeg eventuelt kan dele bort bass fra frontene.

Ikke det at jeg ikke har prøvd, jeg har hørt alt det der om å dele bort bassen under 80hz og blabla før, men det blir så vannvittig tamt! Subben klarer bare såvidt 116 db alene på transformers scenen ved hjørneplassering og med EQ. Med bass i frontene spiller det noe høyere og med mer fysisk trykk!

Mulig at det er noe med rommet som gjør at jeg mister så mye fysisk trykk i bassen, bor i et gammelt hus hvor både vegger, tak og gulv rister allerede ved 90db! Og når vegger og tak vibrerer absorberes vel bass-energien?
    Er sef mulig at du trenger en sub til.

MEN, har du prøvd å flytte bass rundt i rommet? Mange som opplever at vegger stjeler bass osv meg selv inkludert, løsningen er da å flytte litt rundt i rommet...

Et eller annet sted er det ofte mer bass, det behøver ikke å være i hjørnet selv om dette som regel er beste plass.
    Kanskje måle litt også, iallefall med ørene om ikke annet...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sef mulig at du trenger en sub til.

MEN, har du prøvd å flytte bass rundt i rommet? Mange som opplever at vegger stjeler bass osv meg selv inkludert, løsningen er da å flytte litt rundt i rommet...

Et eller annet sted er det ofte mer bass, det behøver ikke å være i hjørnet selv om dette som regel er beste plass.
    Kanskje måle litt også, iallefall med ørene om ikke annet...
    Har prøvd alt, alle mulige plasseringer og et titalls med kurver målt med radioshack

Men jeg er sikker på at det er rommet det er noe feil med, i den forrige stua hvor jeg kun hadde Klipschene var det like mye trykk med kun frontene, som det er med frontene pluss subben i nåværende stue...

Men det er også mulig at det er noe feil med mine preferanser i forhold til basstrykk etter å ha kjørt rundt med 140db++ i bil daglig

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd alt, alle mulige plasseringer og et titalls med kurver målt med radioshack

Men jeg er sikker på at det er rommet det er noe feil med, i den forrige stua hvor jeg kun hadde Klipschene var det like mye trykk med kun frontene, som det er med frontene pluss subben i nåværende stue...

Men det er også mulig at det er noe feil med mine preferanser i forhold til basstrykk etter å ha kjørt rundt med 140db++ i bil daglig

Hva med level på subwoofer i Yamaha menyen da? Har du justert på denne?
    Og Dynamic Range står på MAX?

Det har du sikkert, men må jo bare spørre....

Har du kjørt en del filmer med small da?

Hos meg så druknet nemlig subbassen og frontene i hverandre når jeg kjørte Large, var en eller annen med fasefeil tror jeg.

Mulig du kan ha opplevd noe lignende.. samtidig som rommet ditt har begrensninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis det virkelig er lite trykk med den suben, må det være noe feil med signalene inn til sub hos deg..innstillinger etc..ihvertfall en feil et sted..den suben er et monster som kan "knuse" et hus!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    Hvis det virkelig er lite trykk med den suben, må det være noe feil med signalene inn til sub hos deg..innstillinger etc..ihvertfall en feil et sted..den suben er et monster som kan "knuse" et hus!
    Enig med John her, sjekk også om du har bra nok ledning og om du har koblet 100% riktig.

Synes det er veldig rart at du mener det er lite bass med SVS....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med John her, sjekk også om du har bra nok ledning og om du har koblet 100% riktig.

Synes det er veldig rart at du mener det er lite bass med SVS....
    Problemet mitt er ikke at det ikke trykker egentlig, elementet beveger seg bra mye og både vegger, tak og gulv vibrerer ut av he***te. Men det er litt for lite fysisk trykk i sweetspot etter min smak, bare 115-116 db med subben alene. Lsound folka mente den var god for over 120db ihvertfall :roll:

Derfor bruker jeg frontene som large, pga at det blir for tynt hos meg med bare subben alene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt er ikke at det ikke trykker egentlig, elementet beveger seg bra mye og både vegger, tak og gulv vibrerer ut av he***te. Men det er litt for lite fysisk trykk i sweetspot etter min smak, bare 115-116 db med subben alene. Lsound folka mente den var god for over 120db ihvertfall :roll:

Derfor bruker jeg frontene som large, pga at det blir for tynt hos meg med bare subben alene.
    Er det RX-V1800 eller 1900 du har ?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det RX-V1800 eller 1900 du har ?

Nei, hør nå at han sier det er pga høytalerne/rommet og plasseringen da...

Er iallefall ikke pga 1900, det er helt sikkert. :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, hør nå at han sier det er pga høytalerne/rommet og plasseringen da...

Er iallefall ikke pga 1900, det er helt sikkert. :smile:
    Da må det være et høyst spesielt rom..trodde romkorreksjonen var bra på 1900/1800..

Ta vare på hørselen man slik at du også kan nyte godlyd i fremtiden..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må det være et høyst spesielt rom..trodde romkorreksjonen var bra på 1900/1800..

Ta vare på hørselen man slik at du også kan nyte godlyd i fremtiden..
    Vel, jeg har en følelse av at mr.Vega her som kjører SVS i 100hz er LITT mer glad i basswoof enn oss andre. 8)
    Skal ikke se helt bortifra dette heller.. :lol:

Romkorreksjonen til Yamaha er helt ok, den kan tilogmed kalibrere til? 8 plasser samtidig... Det er jo slett ikke dårlig.

Men bare for å si det rett ut, ingen romkorreksjon kan bygge rom.
    Det er det VI som må bygge.

Bor du i et hus av glass, eller som folk i Japan som bor i papirhus..
    Bor du i en betongkjeller osv, osv, et loft etc..
    Har du et lite rom, osv står ht for nærme vegg...

Så har det sef MYE å si for akustikken og hvordan lyden blir.. og ingen romkorreksjon kan trylle bort sånt, selvom de gjør mye så kan de ikke trylle.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •