Merkelig problem med kombinasjonen Tangent AMP-100 og Popcorn Hour A100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig problem med kombinasjonen Tangent AMP-100 og Popcorn Hour A100

Kjøpte meg, litt på impuls, en Tangent AMP-100 pluss CDP-100 pakke til 2300 kroner på Big Dipper i Oslo forrige helg. Har lenge hatt et rimelig rævva oppsett med en urgammel Sony surround forsterker pluss en enda eldre TEAC som virka i hver sin kanal og dermed drev hver sin av mine B&W høyttalere.

Kom hjem, kobla opp cd-spiller, PC og Popcorn Hour boks.
    Sjokket var stort da jeg skrudde på forsterkeren - en stygg during strømmet ut av høyttalerne, uavhengig av valgt inngang og voluminnstilling. Klokka var like etter stengetid på Big Dipper, så i panikk for å måtte vente helt til mandag med å få bytta en forsterker jeg trodde måtte være defekt ringte jeg butikken. Selv om det var etter stengetid tok Erik telefonen og gikk med på å vente utenfor butikken med ny forsterker til jeg kom opp med min (gull service! Sånt får man ikke på Elkjøp, nei..)

Ble derfor meget overrasket (og litt flau) når jeg kom hjem og fikk samme problem med den nye forsterkeren. Etter å ha koblet fra/til alle komponentene og prøvd alle tenkelig forskjellige kombinasjoner av kabler kom jeg fram til at det er Popcorn Hour boksen som lager støyen..

Det som først og fremst er et mysterium, er at jeg har hatt Popcorn boksen i ett år uten at den har hatt (hardware-)problemer. Jeg har hatt den koblet til ovennevnte forsterkere og også Line in på PCen uten noe problemer med lyden.
    Det som jeg også syns er veldig rart, er at når Popcorn boksen er koblet til, støyer det like mye uavhengig av hvilken inngang og hvilket volum som er valgt.

Hvor skal jeg begynne å feilsøke dette? Er det mest sannsynlig at det er en feil på en av komponentene, eller en bisarr inkompatibilitet som vil være umulig å reprodusere for en eventuell reparatør? Har ikke lyst til å sende inn Popcorn boksen til Komplett bare for å få den tilbake etter en måned med regning for feilsøking (blitt rimelig avhengig av den etterhvert også...)

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du jordet stikkontakt og jordet nettkabel til noe av utstyret? Prøv i såfall å koble til en kontakt uten jord.
    Det er kjent at jording kan gi slike støyproblemer (jordsløyfe).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset.
    Ingenting av utstyret er koblet til jord eller har jording på stikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump! Ingen (flere) tips? Skjønner _ingenting_ av dette..

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får altså støy når når du kun kobler sammen Popcorn, forsterker, og høyttaler?
    Du har naturligvis prøvd å bytte kabel mellom Popcorn og forsterker?

Du har verifisert at disse ikke er koblet i jordet kontakt. Men er det ellers noen forbindelse mellom disse? Du har forsøkt å flytte de fra hverandre, slik at det er helt sikkert hverken galvanisk forbindelse eller elektromagnetisk stråling?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Du får altså støy når når du kun kobler sammen Popcorn, forsterker, og høyttaler?
    Riktig.
    Du har naturligvis prøvd å bytte kabel mellom Popcorn og forsterker?
    Ja det har jeg prøvd.
    Du har verifisert at disse ikke er koblet i jordet kontakt. Men er det ellers noen forbindelse mellom disse?
    Nei, kun en vanlig RCA kabel. Popcorn boksen er koblet til via HDMI til TVen, men forsterkeren er ikke koblet til TVen på noen måte (har dessverre ikke analog lyd ut på TVen.)
    Du har forsøkt å flytte de fra hverandre, slik at det er helt sikkert hverken galvanisk forbindelse eller elektromagnetisk stråling?
    De står ca. en halv meter fra hverandre (under/oppå et bord) med noen bøker og DVDer i mellom. Skal prøve å flytte dem så langt fra hverandre som kabelen tillater. Galvanisk=elektrisk/metall forbindelse, ikke sant? Er ingenting annet enn lydkabelen som forbinder Popcorn boksen med forsterkeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •