Hvilken effektforsterker til Klipsch RF-82? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ikke noe fan av å biampe slik du beskriver. Eneste gangene jeg har gjort det er hvis jeg har tilsvarende like effekt i bunn og topp. Hvis ikke så vil det fort høres feil ut. Basserene (som også står for mye av mellomtonen) vil jo spille høyere enn hornet hvis du kjører mer effekt i bunnen. Ville ihvertfall testet å kjøre effektforsterkeren på hele høytaleren først så du kan høre hvordan det skal høres ut før du begynner å eksperimentere med forskjellige forsterkere på bunn og topp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Viss du ønsker å biampe hadde eg brukt to helt like effektforsterkere i så fall. Hadde heller satset på en kraftigere og mer strømsterk effektforsterker viss mer effekt ønskes:-D RF82 liker strømsterke forsterkere selv om de er lettdrevne

Edit: Ikke misforstå meg:-) Har ikke hørt Vincent SP-331 på RF82 og mener ikke att Vincent SP-331 ikke er kraftig nokk til å drive RF82 skikkelig. Det er den sikkert:-) Kann jo ikke uttale meg om Vincent SP-331 siden eg ikke har hørt den selvfølgelig, men har lest att en del bruker den og er fornøyd:-)

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Asfalt! RF82 kommer virkelig til sin rett med mye strøm! Prøvde endel på mine, bl.a rør, men den beste var definitivt 2x250 transistorwatt fra Parasound.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han liker rocka musikk ville jeg nok ha gått for en med masse krefter (og watt)! Rør kan bli puslete på musikk med masse trøkk.. Dessverre...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Enig med Asfalt! RF82 kommer virkelig til sin rett med mye strøm! Prøvde endel på mine, bl.a rør, men den beste var definitivt 2x250 transistorwatt fra Parasound.

Tviler ikke på det:-D Hadde RB1070 på RF82 før og det var greit, men RF82 ville ha mer for å yte optimalt:-D Har nå en H200 og er meget fornøyd, men det er selvfølgelig med mitt rom, komponenter og etter min smak:-D

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Det ville eg aldri gjort. Du må selvfølgelig gjøre som du selv ønsker, men du kann få problem med att hornet ikke spiller med samme nivå som de doble 8". Altså ulik gain på horndiskanten i forhold til gain på de doble 8" p.g.a Yamaha receiveren og effektforsterkeren er forskjellige når det gjelder krefter og lydsignatur. Tror du får mer og bedre sammenheng mellom de doble 8" og horndiskant ved å bruke kunn effektforsterkeren på høgtalerne siden nivåforskjeller og lydsignatur kann ødelegge nivå og klangbalansen i høgtalerne.

Bare min mening og tips og respekterer selvfølgelig om andre mener noe annet

Edit: Sikkert litt klønete skrevet, men er ikke så flink å forklare:-) Håper du forstår noenlunde hva eg mener:-)
    Da prøver jeg den først planlagte måten før jeg gjør noen sprell i koblingene, trodde også det ble mer riktig å koble frontene alene på effektforsterker og la Yamaha'en ta seg av de andre tre.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Noen sverger til rør på Klipsch, andre ikke, så blir spennende å høre dette. Låter det ikke bra så får jeg få tak i en Parasound som var planen i utgangspunktet. Her falt valget på SP-331 pga. pris i første omgang OG mye bra kritikk fra de som har testet før meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Noen sverger til rør på Klipsch, andre ikke, så blir spennende å høre dette. Låter det ikke bra så får jeg få tak i en Parasound som var planen i utgangspunktet. Her falt valget på SP-331 pga. pris i første omgang OG mye bra kritikk fra de som har testet før meg.

SP-331 er vel en hybrid som "bare" har rør på inngangen og det er jo mulig det gir en varm lydsignatur mye p.g.a det Er vel en rør/transistor kombinasjon? Det er sikkert ikke dumt på Klipsch Men eg har som sagt ikke prøvd denne effektforsterkeren og vet selvfølgelig ikke hvordan det blir sammen med RF82. Romstørrelse, utforming av rom, demping og match av andre komponenter har også mye å si på hvordan lyden blir til slutt. Vi må heller ikke glemme att vi ikke alle har lik smak Derfor er det beste selvfølgelig alltid å prøve med seg hjem før en kjøper, men det er ikke alltid like lett å få til Håper du blir fornøyd

Lykke til:-D

Edit: Det er som du sier att noen sverger til rør på Klipsch og andre ikke:-) Så det er selvfølgelig en smaksak:-) Eg har aldri hørt rørforsterker eller hybrid slik som SP-331, men det kunne vært gøy å prøve en cd spiller med rør på utgangen for å høre hvordan det blir i forhold til en "vanlig" cd spiller:-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Vincent SP-331 i hus, montert og YPAO er kjørt. Kan ikke si jeg er veeeldig imonert og merket iallefall ikke noen særlig forskjell i basskontroll eller annet, virker rett og slett som om den henger bittelitt etter i noen låter.
    Men skal prøves ut mye mer, mulig YPAO ikke er det beste for å justere riktig, ser det er flere som sverger til den manuelle metoden. Lyden virker ellers ganske lik, litt varm i klangen som Yamaha. Får dra på mer volum for å se hva Klipschene er gode for Må jo ha bass på +6.0db for å få det dit jeg ønsker.

Oppdatering:
    Etter at jeg har kjørt gjennom en del flac-filer bla. Haunted med Rihanna så kom smilet ..
    Før ble det veldig rotete ned mot -10db men nå er det klokkerent og virker som om både RF'ene og Vincent
    har mye mer å gå på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Vincent SP-331 i hus, montert og YPAO er kjørt. Kan ikke si jeg er veeeldig imonert og merket iallefall ikke noen særlig forskjell i basskontroll eller annet, virker rett og slett som om den henger bittelitt etter i noen låter.
    Men skal prøves ut mye mer, mulig YPAO ikke er det beste for å justere riktig, ser det er flere som sverger til den manuelle metoden. Lyden virker ellers ganske lik, litt varm i klangen som Yamaha. Får dra på mer volum for å se hva Klipschene er gode for Må jo ha bass på +6.0db for å få det dit jeg ønsker.

Oppdatering:
    Etter at jeg har kjørt gjennom en del flac-filer bla. Haunted med Rihanna så kom smilet ..
    Før ble det veldig rotete ned mot -10db men nå er det klokkerent og virker som om både RF'ene og Vincent
    har mye mer å gå på.
    Kjøpte du Vincent'n ny eller brukt? I tilfelle den er ny tror eg nokk det bare blir bedre og bedre etterhvert som den blir innspilt

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering:
    har mye mer å gå på.
    Hei hei. Håper inderlig du blir fornøyd med vincenten Men rommet og plassering er alfa-omega, er høyttalerene dårlig plassert kan ikke noen effektforsterker rette på dette. Vis du må ha bassen på +6db for og bli fornøyd tyder det på klipschene er litt dårlig plassert, du har sansynligvis noen dipper et eller annet sted i bassomerådet. Er de godt plassert trenger du egentlig ikke ha noe bassforsterking i det hele.

Kjører du ypao romkorreksjon i tillegg med dårlig plasserte høyttalere vil det bli enda flattere i bassen, Da vil nemlig peakene du har i bassomerådet bli dempet, dippene kan bli korrigert noe(max +6db) så det er begrenset, resultatet blir da et veldig slapt bassomeråde.

Mitt tips er og kjøpe en lydtryksmåler og få plassert høyttaleren skikkelig, kjør så romkoreksjon og du vil nok få et veldig bra resultat

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Hei hei. Håper inderlig du blir fornøyd med vincenten Men rommet og plassering er alfa-omega, er høyttalerene dårlig plassert kan ikke noen effektforsterker rette på dette. Vis du må ha bassen på +6db for og bli fornøyd tyder det på klipschene er litt dårlig plassert, du har sansynligvis noen dipper et eller annet sted i bassomerådet. Er de godt plassert trenger du egentlig ikke ha noe bassforsterking i det hele.

Kjører du ypao romkorreksjon i tillegg med dårlig plasserte høyttalere vil det bli enda flattere i bassen, Da vil nemlig peakene du har i bassomerådet bli dempet, dippene kan bli korrigert noe(max +6db) så det er begrenset, resultatet blir da et veldig slapt bassomeråde.

Mitt tips er og kjøpe en lydtryksmåler og få plassert høyttaleren skikkelig, kjør så romkoreksjon og du vil nok få et veldig bra resultat
    Ja regner med at jeg kommer til å bli veldig fornøyd med den når alt er justert riktig.. Har en forholdsvis stor stue på 4x11 meter og anlegget plassert på en kortvegg. Høyttalerene er plassert nøyaktig likt fra bak- og sidevegg samt at
    de er vinklet helt likt inn mot sweetspot, i skrivende stund er de 40 cm fra bakvegg og siden de er vinklet så peker senter av bassporten skrått mot bakvegg og ikke direkte inn i hjørnet. Vet ikke hvor mye dette har å si for bassen men har iallefall 30 cm å gå på rett ut fra bakvegg før de blir i veien.
    Lurer på om en manuell justering hadde gitt meg et annet (bedre) resultat men har ikke et trent nok øre til å høre de små forskjellene..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Kjøpte du Vincent'n ny eller brukt? I tilfelle den er ny tror eg nokk det bare blir bedre og bedre etterhvert som den blir innspilt
    Kjøpte brukt men det er ikke så gamle karen så hvor innspillt den er vet jeg ikke men tror det kommer til å låte bra, naboene klager iallefall før denne gjør det 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte brukt men det er ikke så gamle karen så hvor innspillt den er vet jeg ikke men tror det kommer til å låte bra, naboene klager iallefall før denne gjør det 8)
    Har iallefall hørt fra andre att lyden forandrer seg til mye bedre etter ett par hundre timer innspilling av rør Varierer sikkert litt fra rør til rør og eg har ikke så veldig greie på rør som sagt. Men dancemainia har VELDIG rett i det han skriver. Det er ikke alltid det skall så mye til heller når det gjelder å flytte på høgtalerne. Viss det ikke er "full basskontroll" og du synes den "henger bittelitt etter i noen låter" da kann en mulig grunn være att rommet spiller "for MYE" med. For lite demping kann være en årsak. Mulig du trenger mer avstand fra bakvegg og eller sidevegg også. Har ikke større avstand selv men som sagt er det store forskjeller fra rom til rom og det finnes ikke fasitsvar på slikt. Mulig eg tar helt feil her selvfølgelig, men det er bare ett tips Prøv deg frem med plasering av høgtalerne iallefall. Mulig du får bedre resultat av ikke å vinkle høgtalerne inn mot lytteposisjon viss du sitter langt fra høgtalerne også. Dette med plasering og vinkling av høgtalerne er forskjellig fra rom til rom og du må bare prøve deg frem Lykke til:-D

Edit: Att naboene klager før Vincent'n er ett godt tegn;-) Tror nokk Vincent'n er kraftig nokk ja. Tror nokk du blir fornøyd når du har prøvd å flytte litt på høgtalerne:-) Ikke alltid det skall så mye til som sagt:-)

Edit 2: Justerte litt i teksten:-)

Edit 3: Har sett inn ett par hermetegn slik at ikke noen misforstår. Jo kraftigere og mer strømsterk forsterker jo bedre kontroll på elementene selvfølgelig, men rekner med Vincent SP-331 er kraftig og strømsterk nokk til å ha rimelig god kontroll på elementene og derfor er det att eg tror rommet spiller "for mye" med når det gjelder att bassen henger litt etter som du skriver:-)

Tar eg veldig feil i min konklusjon/tips håper eg noen kann rette på meg siden eg ikke ønsker å konkludere feil selv om eg skriver att det bare er en mulighet for att det er årsaken og eg bare kommer med tips om mulige årsaker:-)

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja regner med at jeg kommer til å bli veldig fornøyd med den når alt er justert riktig.. Har en forholdsvis stor stue på 4x11 meter og anlegget plassert på en kortvegg. Høyttalerene er plassert nøyaktig likt fra bak- og sidevegg samt at
    de er vinklet helt likt inn mot sweetspot, i skrivende stund er de 40 cm fra bakvegg og siden de er vinklet så peker senter av bassporten skrått mot bakvegg og ikke direkte inn i hjørnet. Vet ikke hvor mye dette har å si for bassen men har iallefall 30 cm å gå på rett ut fra bakvegg før de blir i veien.
    Lurer på om en manuell justering hadde gitt meg et annet (bedre) resultat men har ikke et trent nok øre til å høre de små forskjellene..
    Er ikke mange som klarer og plassere høyttalerene kun ved og brukke ørene. Kjøp deg lydtryksmåler, koster 450kr for en radioshack på lsound. Det er hvertfall den beste innvisteringen jeg noen gang har gjort

Fremgangsmåten for få plassert høyttalerene blir da slik

1 Spill av sinustoner 20-150hz (er veldig greit og bruke pcn, med en sinusgenerator)

2 Mål lydtryket på hver enekelt frekvens med same volum på reciever, noter så ned verdien du får individuelt for hver frekvens

3 Dersom du har en radioshack må du bruke et kompensasjonskart, da den måler feil i noen frekvenser, du må da enkelt og greit legge til noen db på noen frekvenser.

4 Er det store variasjoner i lydtrykk på de forskjelige frekvensene er høyttalerene dårlig plassert. Er veldig greit og bruke et excel ark for verdiene på de ulike frekvensene, da de er lettere å se helheten på frekvenskurven din.

5 Det er nå jobben begynner. Prøv ulike plasseringer for og få vekk dippene du har i bassomerådet og toppene dersom det er mulig( men dippene er viktigest)

6 et lite tips fra min side er, spill av en 80hz sinustone. flytt rundt på høyttaleren til du får den høyeste verdien. Mål så resten av frekvensene

7 Når du er ferdig og plassere høyttalerene, kjør romkoreksjon, når
    romkorreksjonen er ferdig, gå in på result og sjekk hvordan den parametriske equalizeren har stilit seg in, har du noen topper i bassomerådet har den sansynligvis dempet de.

håper dette blir til hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Er ikke mange som klarer og plassere høyttalerene kun ved og brukke ørene. Kjøp deg lydtryksmåler, koster 450kr for en radioshack på lsound. Det er hvertfall den beste innvisteringen jeg noen gang har gjort

Fremgangsmåten for få plassert høyttalerene blir da slik

1 Spill av sinustoner 20-150hz (er veldig greit og bruke pcn, med en sinusgenerator)

2 Mål lydtryket på hver enekelt frekvens med same volum på reciever, noter så ned verdien du får individuelt for hver frekvens

3 Dersom du har en radioshack må du bruke et kompensasjonskart, da den måler feil i noen frekvenser, du må da enkelt og greit legge til noen db på noen frekvenser.

4 Er det store variasjoner i lydtrykk på de forskjelige frekvensene er høyttalerene dårlig plassert. Er veldig greit og bruke et excel ark for verdiene på de ulike frekvensene, da de er lettere å se helheten på frekvenskurven din.

5 Det er nå jobben begynner. Prøv ulike plasseringer for og få vekk dippene du har i bassomerådet og toppene dersom det er mulig( men dippene er viktigest)

6 et lite tips fra min side er, spill av en 80hz sinustone. flytt rundt på høyttaleren til du får den høyeste verdien. Mål så resten av frekvensene

7 Når du er ferdig og plassere høyttalerene, kjør romkoreksjon, når
    romkorreksjonen er ferdig, gå in på result og sjekk hvordan den parametriske equalizeren har stilit seg in, har du noen topper i bassomerådet har den sansynligvis dempet de.

håper dette blir til hjelp

Har skrevet 3 edit i innlegget mitt siden eg er litt dårleg til å forklare Du har sikkert mer erfaring med dette enn meg. Eg brukte ikke måleutstyr men bare ørene og eg er veldig fornøyd med sluttresultatet selv om en bruker lengre tid på å få det "riktig":-)

Skriver eg noe i det innlegget som blir veldig feil håper eg du kann rette på meg slik att redline får best mulig hjelp til å få det beste ut av oppsettet og høgtalerne i sitt rom:-D Prøver jo bare å hjelpe med enkle tips Vi ønsker jo alle att han skall få best mulig lyd med sine RF82:-D Tror ikke det er så veldig feil det eg skriver, men det er løsningen på problemet som kann variere litt siden eg bruker ørene og du bruker måleinstrumenter (som sikkert er bedre å bruke, men kansje ikke like lett å bruke for alle inkludert meg som ikke har så mye erfaring med slikt utstyr:-))

Forstår jo att måleutstyr er veldig bra, men er ikke alle inkludert meg som er så teknisk begavet når det gjelder radioshack og kompensasjonskart o.s,v og eg brukte ørene selv om det tok lengre tid. Men føler att alt sitter som det skall når det gjelder lyden i mitt rom:-D

Må legge til att eg bruker den samme cd platen som referanse når eg hører på lyd siden eg kjenner musikken og instrumentene veldig godt på den cd'n. God å ha når en skall teste utstyr for å høre forskjellene på for eksempel cd spillere o.s.v også. Bruker denne cd'n som også har en del akustisk musikk og det er god informasjon i lydbildet når det gjelder bassfrekvenser og detaljer oppover i mellomtone og diskantområdet på denne cd'n og bruker den også når eg kall flytte litt rundt på høgtalerne for å få plasert høgtalerne der det blir best resultat:-) Hører fort viss det er dipper eller bassfrekvenser som stikker seg ut på denne cd'n også:-) Det er iallefall slik eg gjør det siden eg ikke har så veldig greie på radioshack og kompensasjonskart o.s.v. Men bruker en litt tid på en cd en kjenner veldig godt lyden og instrumentene på så går det greit det også selv om det sikkert er bedre med måleinstrumenter som du sier:-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg slik at all musikk jeg spiller er fra Xbox 360 ved hjelp av Tversity og en flac-dekoder slik at jeg får spille filene av direkte uten å måtte konvertere til mp3 først. Regner med at dette er det beste alternativet jeg har av lydkilder i skrivende stund. Har en Oppo OPDV971 dvd-spiller som jeg ikke synes har verdens beste kvalitet som cd-spiller.

Har flyttet RF'ene 50 cm fra bakvegg og vinklet dem litt utover. De står helt nøyaktig likt i forhold til bak og sideveggene og har kjørt YPAO etterpå. Det legges på +3.5db etter auto-setup, vet ikke om dette er bass eller hva det er, står +3.5db på begge. I tillegg har jeg da den manuelle basskontrollen på forsterkeren på +6.0db før jeg synes det er bra trøkk, men til gjengjeld er det da til å knekke ribbein med på de beste låtene
    Kan spille så høyt jeg ønsker virker det som og basskontrollen er meget bra, Vincent låter litt skarpere i toppen så bla Leona Lewis får ikke hyle så høyt som før siden det gjør vondt i ørene..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg slik at all musikk jeg spiller er fra Xbox 360 ved hjelp av Tversity og en flac-dekoder slik at jeg får spille filene av direkte uten å måtte konvertere til mp3 først. Regner med at dette er det beste alternativet jeg har av lydkilder i skrivende stund. Har en Oppo OPDV971 dvd-spiller som jeg ikke synes har verdens beste kvalitet som cd-spiller.

Har flyttet RF'ene 50 cm fra bakvegg og vinklet dem litt utover. De står helt nøyaktig likt i forhold til bak og sideveggene og har kjørt YPAO etterpå. Det legges på +3.5db etter auto-setup, vet ikke om dette er bass eller hva det er, står +3.5db på begge. I tillegg har jeg da den manuelle basskontrollen på forsterkeren på +6.0db før jeg synes det er bra trøkk, men til gjengjeld er det da til å knekke ribbein med på de beste låtene
    Kan spille så høyt jeg ønsker virker det som og basskontrollen er meget bra, Vincent låter litt skarpere i toppen så bla Leona Lewis får ikke hyle så høyt som før siden det gjør vondt i ørene..

Sikkert ett dumt spørsmål, men du kjører vel fronthøgtalerne som fulltonehøgtalere (Large) uten deling på frekvens siden du ikke har subwoofer? Litt rart att du må opp på +6.0db på den manuelle baskontrollen for å få bra trøkk synes eg. Mulig det har med rommet å gjøre også selvfølgelig, men med en effektforsterker på 2x150 watt burde du slippe å skru opp til +6.0db på den manuelle basskontrollen for å få nokk bass. Men er du fornøyd med lyden slik det er nå er jo det det viktigste, men eg ville ha sjekket att RF82 høgtalerne kjøres uten deling og spiller lågfrekvenssignaler også siden du kjører uten subwoofer. Verdt å sjekke iallefall Er bare ett lite tips siden RF82 ikke akkurat er kjend for å spille "for lite" bass:-D

Edit: Hva bruker du av modus til avspilling av musikk?

Viss du stiller basskontrollen til 0 i den modusen du bruker nå og bytter til Pure Direct så hører du fort om RF82 går dypere i frekvens i Pure Direct modus. I tilfelle den går dypere i frekvens og du får mer bass med Pure Direct enn med den modusen du bruker nå med basskontroll på 0 så er det mest sansynlig att du kjører med deling på fronthøgtalerne. Pure Direct kjører kunn lyd til fronthøgtalerne uten innblanding av tonekontroller, subwoofer, deling o.s.v. Det ligger i ordet:-) Grunn til att eg mener du kann prøve dette er selvfølgelig for å finne ut om du kjører med deling på for eksempel 80hz, 60hz eller legre frekvens i den modusen du bruker til vanlig og da får du ikke de legre frekvensene med. Mulig alt er som det skall med innstillingene også selvfølgelig:-) Viss du kjører med deling på fronthøgtalerne tviler eg i grunn på att det deles på 80hz eller 60hz siden det da ville vært VELDIG hørbart, men det er som sagt verd ett forsøk siden du mener det er ett problem med for lite bass uten å måtte skru opp den manuelle basskontrollen med +6.0db:-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg kjører dem som Large, men et lite problem er at YPAO også setter senter og bakhøyttalerene som Large selv om jeg setter dem til Small før jeg kjører auto-setup. Dette fører vel til at bassen fordeles mellom HT ved surround.
    Har også valgt Front som EQ før jeg kjører auto-setup.

Prøvde på Pure Direct men da gikk bassen noe ned i forhold til Straight som jeg
    bruker til vanlig.
    Har det noe å si om jeg setter manuell bass og treble til 0 før jeg kjører auto-setup f.eks?
    Har også bi-wire fra Vincent'en og bort til høyttalerene, brukte nedre terminaler
    på forsterkeren til de nedre på høyttaler, tenkte det var mest logisk. Kan dette
    ha noe å si på effekten egentlig?

Edit:
    Kan det være jeg har koblet feil?? Speaker A og B skal kobles til begge sider med terminaler og ikke èn til høyre
    og èn på venstre side som jeg har gjort. hmmm
    http://www.vincent-tac.de/typo3conf/....php?docID=767

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg kjører dem som Large, men et lite problem er at YPAO også setter senter og bakhøyttalerene som Large selv om jeg setter dem til Small før jeg kjører auto-setup. Dette fører vel til at bassen fordeles mellom HT ved surround.
    Har også valgt Front som EQ før jeg kjører auto-setup.

Prøvde på Pure Direct men da gikk bassen noe ned i forhold til Straight som jeg
    bruker til vanlig.
    Har det noe å si om jeg setter manuell bass og treble til 0 før jeg kjører auto-setup f.eks?
    Har også bi-wire fra Vincent'en og bort til høyttalerene, brukte nedre terminaler
    på forsterkeren til de nedre på høyttaler, tenkte det var mest logisk. Kan dette
    ha noe å si på effekten egentlig?

Edit:
    Kan det være jeg har koblet feil?? Speaker A og B skal kobles til begge sider med terminaler og ikke èn til høyre
    og èn på venstre side som jeg har gjort. hmmm

Eg er ikke den som har mest erfaring med dette siden eg har stilt inn receiveren min manuelt. Men tror ikke det har noe å si hva du setter høgtalerne på før du kjører auto oppsett. Når det gjelder de manuelle tonekontrollene kann du jo ha bass og diskant på 0 for å være på den sikre siden før du kjører auto oppsett Senter og suroundhøgtalerne kann du jo endre til small manuelt etterpå Tror også du kann gå inn å stille EQ til det du ønsker manuelt etterpå. Kjenner heller ikke til Vincenten, men ser på linken din att den ikke er utstyrt med to sett terminaler til biwiring, men til to sett med høgtalere. Du må velge mellom A eller B og ikke blande disse på ett sett med høgtalere. Du kann biwire, men da må du koble høgtalerkablene til kunn høgtalerutgang A eller B og så kann du koble kablene til øvre og nedre terminal på høgtalerne. Men pass på å fjerne de skinnene mellom øvre og nedre terminaler på høgtalerne. Når det gjelder det du skriver i edit så må du velge mellom høgtalerutgang A eller B. Men du må selvfølgelig koble + på + og - på - ellers kann du få for lite bass som du har snakket om. Da slår elementene innover og ikke utover etter det eg har hørt.

Men som sagt kjenner eg ikke til receiveren og det er selvfølgelig mulig eg tar litt feil Viss du har koblet høgtalerne til de nederste terminalene har du koblet høgtalerne til høgtalerpar B. Da har du gjort riktig:-) Det har ikke noe å si om du kobler de til høgtaler utgang A eller B så lenge du ikke blander disse på ett høgtalerpar som sagt:-)

Lykke til og kom gjerne med en tilbakemelding etter du har stilt inn og koblet

Edit: Såg ikke linken din før nå. Ser att Vincenten er beregnet til å kunne ha to høgtalerpar der du kann velge hvilke høgtalerpar du ønsker å bruke med knapper på front. Du må IKKE blande inn høgtaler utgang A og B på ett sett høgtalere.

Edit 2: Har endret en del i innlegget etter eg såg linken og bilde av hvordan Vincenten ser ut bak og fremme Kann ikke tysk, men bildene var tydelig:-) Beklager att eg ikke såg linken med en gang, men eg skrev jo att du burde sjekke i manual om Vincenten var beregnet for biwiring i det gamle innlegget som eg nå har endret på etter eg såg linken til manualen Men sjekk att pluss og minus er riktig siden det blir feil lyd viss det ikke er riktig. Det kann også være en grunn til att du føler du har lite bass:-)

Edit: Obs. Den linken var ikke til Vincent SP-331 så da er ikke bildene på den linken lik Vincent SP-331. Det eg har skrevet i dette innlegget er på grunnlag av bildene på linken som ikke er Vincent SP-331:-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •