Klasse D , kan noen forklare meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klasse D , kan noen forklare meg?

Hei.
    Sitter og surfer litt rundt på forskjellige forsterkere(skal ikke ha, men bare for morro skyld).
    Tittet litt innpå Rotel sine Klasse D effektforsterkere.
    Ta for eks. RB-1091. Denne står oppført med 1x500W... ok, men hvordan i alle dager er dette mulig når den står oppført med Power Consumption på 300w?
    Ett annet eksempel: Rotel RB-1092 står oppført til å yte 2x500W(ftc) med et Power Consumption på 600W...

Hvordan i alle dager er dette mulig?
    Står også så mye fint om Icepower-teknologien, har dette eventuelt noe å si?

Takker for svar

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Icepower teknologien har nok alt å si. Disse digitalkretsene har mye mindre varmetap enn transistorkretser har, derfor får man mye mer watt ut med tilsvarende strømforsyning. En transistorforsterker mister ca 25-35% effekt på varme, mens en digitalforsterker skal kunne miste så lite som 5% på varme.
    Disse rotel effektforsterkerne har nok noe høyere strømforbruk enn de sier der ettersom det ikke går an å gi ut mer effekt en man får inn i mer enn meget korte perioder. Watt målingene som er gjort på rotel forsterkerne er vel kontinuerlig effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Icepower teknologien har nok alt å si. Disse digitalkretsene har mye mindre varmetap enn transistorkretser har, derfor får man mye mer watt ut med tilsvarende strømforsyning. En transistorforsterker mister ca 25-35% effekt på varme, mens en digitalforsterker skal kunne miste så lite som 5% på varme.
    Disse rotel effektforsterkerne har nok noe høyere strømforbruk enn de sier der ettersom det ikke går an å gi ut mer effekt en man får inn i mer enn meget korte perioder. Watt målingene som er gjort på rotel forsterkerne er vel kontinuerlig effekt.

Hei, og takk for svar.
    Så det vil si at 1092 egentlig/muligens har en strømforsyning på nærmere 1100W i stede for 600 W? -

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen forskjell i lyden på de Digitale vs de gamle? Hørt noen si det er litt "hard" lyd i de stemmer dette?

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Er det noen forskjell i lyden på de Digitale vs de gamle? Hørt noen si det er litt "hard" lyd i de stemmer dette?

Dette er vel ikke helt sant men mange av de klasse D forsterkerene har veldig liten forvregning og spiller veldig nøytralt. Den Rotel RB-1091 har jeg hørt et par ganger på Spendor høyttalere og kan på ingen måte si det låter "hart".
    Jeg vil kalle det total kontrol på elementene, og det spiller meget bra i minne ører.

Klasse D er nok noe som vil komme mer og mer og har allerede blitt ganske vanelig.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke uten grunn at Pioneer, Primare, Rotel, Jeff Rowland, Bel Canto, Midgard, Mark Levinson +++ bruker eller bytter over til Klasse D.

De nye modulene låter mye bedre enn de gamle. Siden det låter litt annerledes og uten imponator effekter eller andre artifakter, er det litt vanesak. Men det gir mersmak. Meget lite forvrengning og lite varmetap er nevnt allerede. Mindre billigere chassi er også fordelaktig.

Jeg tror bestemt at analoge switche amper (klasse d), er fremtiden.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interresant tråd Jeg hadde satt pris på om en "proff" kunne forklare litt om teknikken og hvordan klasse D forsterkeren virker.
    Jeg leste litt her Switching amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia men dette er tungt stoff og enda tyngre på engelsk.

EDIT: Ta en titt på denne siden: What is Class-D amplification?
    Litt nede på siden står det forklart ganske bra hvordan den virker (synes jeg), ikke ekstremt detaljert, men detaljert nok til å få et sted å starte.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser frem til den dagen hvor man kan få en 7.1 receiver med alt stasj der IKKE er på størrelse med en brusboks.....
    Bryston har nå kommet med multikanal digitale forsterkere også, men hvor det teller, på stereosiden hvor lyd er prioritert, der er det gammeldags teknologi fortsatt.
    Jeg har prøvd én klasse d på mine høyttalere og det fungerte overhodet ikke.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Det er ikke uten grunn at Pioneer, Primare, Rotel, Jeff Rowland, Bel Canto, Midgard, Mark Levinson +++ bruker eller bytter over til Klasse D...
    Og nesten alle bruker samme forsterkerteknologi, Icepower moduler, utviklet (og produsert) av B&O.
    B&O Icepower Class D amp
    Attack of the Clone Amplifiers — Reviews and News from Audioholics

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R3Devil
    Hei.
    Sitter og surfer litt rundt på forskjellige forsterkere(skal ikke ha, men bare for morro skyld).
    Tittet litt innpå Rotel sine Klasse D effektforsterkere.
    Ta for eks. RB-1091. Denne står oppført med 1x500W... ok, men hvordan i alle dager er dette mulig når den står oppført med Power Consumption på 300w?
    Ett annet eksempel: Rotel RB-1092 står oppført til å yte 2x500W(ftc) med et Power Consumption på 600W...

Hvordan i alle dager er dette mulig?
    Står også så mye fint om Icepower-teknologien, har dette eventuelt noe å si?

Takker for svar
    Det som står oppgitt til Power Consumption har ikke så veldig mye med effekten på forsterkeren å gjøre og ingenting med ICE å gjøre. Det er rett og slett det forsterkeren drar under gitte forutsetninger og ikke det den drar maks. Dette skriver Yamaha på hjemmesiden sin:

Effektforbruk
    Oppgir effektforbruk for valgt produkt.

Dersom produktet er en receiver eller forsterker måles effekten i henhold til følgende norm: Hvor mye effekt drar forsterkeren/receiveren ved 4 ohm belastning når man tar ut 1/8 av maksimal effekt i samtlige kanaler. Med andre ord har dette sifret ingenting å gjøre med maksimal effektforbruk.

Kondensatorene er viktigere for effekten for det er de som leverer strømmen til utgangstrinnene. Strømforsyningen fyller kondisene opp igjen så den må henge med den og, men...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det som står oppgitt til Power Consumption har ikke så veldig mye med effekten på forsterkeren å gjøre og ingenting med ICE å gjøre. Det er rett og slett det forsterkeren drar under gitte forutsetninger og ikke det den drar maks. Dette skriver Yamaha på hjemmesiden sin:

Effektforbruk
    Oppgir effektforbruk for valgt produkt.

Dersom produktet er en receiver eller forsterker måles effekten i henhold til følgende norm: Hvor mye effekt drar forsterkeren/receiveren ved 4 ohm belastning når man tar ut 1/8 av maksimal effekt i samtlige kanaler. Med andre ord har dette sifret ingenting å gjøre med maksimal effektforbruk.

Kondensatorene er viktigere for effekten for det er de som leverer strømmen til utgangstrinnene. Strømforsyningen fyller kondisene opp igjen så den må henge med den og, men...
    Jeg sendte en mail til Rotel med spørsmål rundt det som står bak effektforsterkerne mine(Power Consumption). De svarte (meget raskt, vil jeg si ) med omtrent det samme som du sier. De mente dette var et slags "gjennomsnittsforbruk". Han/hun utdypte det ikke noe mer, derfor bruk av " "

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •