Varmeutvikling i nye recievere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varmeutvikling i nye recievere

Jeg har en eldre receiver uten støtte for de nye HD-lydformatene og er derfor på utkikk etter en ny. Enheten jeg har i dag har en høyde på 17 cm og står plassert i et tv bord av glass som måler 21 cm mellom hyllene. Jeg har aldri hatt problemer med varmegang, noe som kanskje kan skyldes at receiveren har kjølevifte. Jeg vurderer en Yamaha RX-V1900, men mener å huske at Yamaha i manualen krever minimum 30 cm klaring over enheten. Et annet alternativ jeg har kikket på er Pioneer VSX-LX51 hvor det kreves 60 cm klaring! Stort sett leveres nye receivere uten vifte, men jeg synes fortsatt disse kravene høres drøye ut. Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaringer eller meninger i forhold til å sette nye receivere i rack/hyller?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samot
    Jeg har en eldre receiver uten støtte for de nye HD-lydformatene og er derfor på utkikk etter en ny. Enheten jeg har i dag har en høyde på 17 cm og står plassert i et tv bord av glass som måler 21 cm mellom hyllene. Jeg har aldri hatt problemer med varmegang, noe som kanskje kan skyldes at receiveren har kjølevifte. Jeg vurderer en Yamaha RX-V1900, men mener å huske at Yamaha i manualen krever minimum 30 cm klaring over enheten. Et annet alternativ jeg har kikket på er Pioneer VSX-LX51 hvor det kreves 60 cm klaring! Stort sett leveres nye receivere uten vifte, men jeg synes fortsatt disse kravene høres drøye ut. Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaringer eller meninger i forhold til å sette nye receivere i rack/hyller?

Er det virkelig mulig at de krever så mye overhøyde...dette har jeg ikke tenkt på nå som jeg skl kjøpe ny receiver...Jeg hadde en HK AVR-247 eller noe i den duren hjemme hos meg i et døgn..Jeg reagerte egentlig på hvor varm denne ble i forhold til min gamle RX-V630...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60cm?? Det syns jeg hørtes litt drøyt ut! Har selv noe stående oppå min lx51,som dekker ca halve reciveren,og det går helt fint! Litt varm blir den jo,men ikke så mye at det gjør noe! Å blir den for varm,så går den vel i "protectmodus". Men nå står ikke min inne i et skap da! Du kan vel eventuelt ha dørene oppe,når den skal kjøres hardt, !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står den i et glassbord så er det vel åpent foran, bak og god plass på sidene?

Har en Pioneer LX70 i et slikt glassbord med kun noen cm klaring over - men den blir såvidt lunken - selv etter mange timers bruk.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benken min er åpen både foran, bak og på sidene så da bør det egentlig gå greit. Har tidligere vært med på å bygge inn PA-forsterkere både med og uten akrtiv kjøling med varierende hell. Ved et tilfelle på en fritidsklubb, monterte vi inn en gammel vifte fra en overhead til å blåse ekstra luft over kjøleribbene på en norsk forsterker av merke "Olsen", noe som fungerte utmerket.

For moro skyld synes jeg dere skal sjekke hva manualene sier om plassering (spesielt Pioneer VSX-LX51)!

Har funnet ut at LX51 dessverre blir uaktuell da den ikke har platespillerinngang og LX71/71 er dessverre så høye at klaringen blir tilnærmet null. Er det noen som har erfaring med varmeutviklingen fra Yamaha RX-V1900?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har en "litt" eldre Pioneer receiver, og ifølge manualen så skulle den ha 60cm overhøyde. Det hadde han ikke mulighet til, så han monterte en pc-vifte bak receiveren, og det fungerte meget bra!
    Disse målene kan nok virke store, men jeg tror nok produsenten har tatt høyde for litt ekstra høyde, for å si det sånn... Tror det viktigste er at man ikke stenger inne receiveren i et rack. Får man litt sirkulasjon med at racket er åpent bak eller på siden, så tror jeg mye er gjort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •