hva har mest å si for lyden, forforsterkeren eller surroundreceiveren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hva har mest å si for lyden, forforsterkeren eller surroundreceiveren?

hei

hva påvirker lyden mest ( i positiv forstand) i et følgende oppsett?

en eller annen dugelig surroundreceiver som kjører pre-out til primare pre30 + primare a33.2.

er det surroundreceiveren som påvirker lyden mest, eller pre30

jeg ønsker å bevare stereo egenskapene, men ønsker også surround...som så mange andre. Å kjøpe en dugelig surround + pre30 + primare a33.2 er forsatt billigere enn en primare spa22!! (utrolig nok, gitt at man får litt rabatter... )
    og man får mer "stereo" for penga..

bedre med "færre" komponenter, men hører pre30 er en meget komponent sak...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg neppe er noe sjakktrekk, jeg vil heller tro det er bortkastede penger.
    Alt hva surroundreceiveren skulle ha av feil og mangler som forringer signalet kan ikke trylles frem igjen uansett hva du kobler til etterpå.
    I tillegg blir det jo mye styr med to volumkontroller osv.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold Pre30 - den holder fortsatt mål. Jeg har en SP31. Den når ikke opp til Pre30, og det gjør neppe SPA22 heller. SPA20 som jeg hadde i en periolde, var i hvert fall milevis unna. Pre30 har jo også såkalt "surround bypass" - d.v.s. at du kan koble en surroundreceiver til AV-inngangen og kjøre signalet direkte til frontenes effekttrinn upåvirket av Pre30. En alminnelig grei surroundreceiver til filmlyden og ditt nåværende Primareoppsett til stereo - det må være krem. Hvis stereo skal ha prioritet.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. hmm..for óg imot her ser jeg. altså, stereo er viktigst, iom at et dedikert kinorom ikke kommer opp med det første.:-?
    bare for ordens skyld, jeg har ikke pre30, men vurderer å skaffe enten komboen yamaha/et eller annet surr. + pre30+a33.2
    eller
    spa22(frykter at spa22 ikke skal ha _nok_ krefter til å løfte SA explorer'ne til deg musikalske nivå jeg ønsker i stereo).

pre-out på en surround, burde vel ikke forringe lyden så meget eller tar jeg ganske enkelt helt feil her?
    pr32 hadde sikkert vært fint, men som sagt er max sum denne gang <30k

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert at SPA22 er veldig mye dårligere i stereo enn Pre30 + A33.2. Det spørs litt på resten av oppsettet ditt - signalkilde og høyttalere. Alt henger sammen med alt.

For å være helt sikker, kunne du få Soundgarden til å arrangere en demo for deg - så kan du sammenligne direkte.

Men hvis ikke antall bokser betyr veldig mye for deg, er det en besnærende tanke å gå for Pre30 + A33.2 og supplere med en grei surroundforsterker når du skal se på film. Det kan - som du er inne på - t.o.m. være god økonomi. I og med at Pre30 har "surround bypass", blir det ingen komplikasjoner når du skal se film. Da har Pre30 ingen innvirkning på hvordan frontene spiller - volumet på frontene styres av surroundforsterkeren som om du hadde koblet effekttrinnet direkte til surroundreceiveren.

Pre30 er dessuten såpass god, at den lett henger med i både en og to oppgraderinger på stereofronten.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde rekkefølgen av det som påvirker lydbildet var slik, prioritert med viktigst først:

1- personen som lytter (subjektiv hørsel)
    2- rommet (akustikken, dempeanordninger, byggematerialer osv)
    3- selve lydens kilde (CD/DVD/BD) kvalitet
    4- høyttaler plassering
    5- høyttalere
    6- forsterkeri
    7- surround delen i en receiver/prosessor
    8- kildeavspiller
    9 -kabler

Er dette veldig galt, så ikke heng meg

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Trodde rekkefølgen av det som påvirker lydbildet var slik, prioritert med viktigst først:

1- personen som lytter (subjektiv hørsel)
    2- rommet (akustikken, dempeanordninger, byggematerialer osv)
    3- selve lydens kilde (CD/DVD/BD) kvalitet
    4- høyttaler plassering
    5- høyttalere
    6- forsterkeri
    7- surround delen i en receiver/prosessor
    8- kildeavspiller
    9 -kabler

Er dette veldig galt, så ikke heng meg
    Har ikke tenkt å henge noen, jeg. Men spørsmålet til trådstarter - slik jeg oppfattet det - var veldig konkret knyttet til punktene 6 og 7 på listen din - ikke noe annet. Alt det andre er tydeligvis på plass. Eller bekymrer ham lite - hva vet jeg?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Har ikke tenkt å henge noen, jeg. Men spørsmålet til trådstarter - slik jeg oppfattet det - var veldig konkret knyttet til punktene 6 og 7 på listen din - ikke noe annet. Alt det andre er tydeligvis på plass. Eller bekymrer ham lite - hva vet jeg?
    ach so - capische!

my bad

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje du misforstår dette med signalets vei, og forsterkernes betydning.
    Se i tråden om integrerte forsterkere med prosessor inngang for litt info.
    Når du tar ut signalet via Pre Out fra en surround receiver er det akkurat det, signalet fra forforsterkeren.
    Er forforsterkeren "dårlig" i stereo, som mange surround receivere er, da hjelper det veldig lite med krem utstyr resten av veien, som påpekt.
    Vitsen med en stereo forsterker der har prosessor inngang er at man bruker den som en vanlig stereo integrert forsterker, hvor alle stereo kilder og front høyttalere er tilkoblet.
    Man har da en surround receiver med Front Pre Out terminaler. Herfra går en rca kabel til den integrertes prosessor inngang. Nå vil den integrerte forsterker drive dine fronter ved filmlyd, og du regulerer bare volum på surround receiveren. Du får da det beste av de to verdener.
    Altså, dine stereo kilder er koblet til den integrerte, og dine film kilder, dvd eller Blu-Ray osv er koblet til surround receiveren.
    Dette er bare en litt annen forklaring enn det samme som Ulf-B skrev...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen og takk for all meningsutveksling.

jeg tror jeg skal gå for en demo hos soundgarden, da det er mine ører som endelig skal ta avgjørelsen.

ser at flere sier at spa22 er en finfin sak, men jeg er likevel skeptisk til at den skal være "like god" som en pre30+a33.2 kombo i stereo. spa22 er i tillegg svinedyr og prisen på soundgarden er vel "uten" disse HD' featurene som kommer ved en senere oppgradering/nye kort, dvs et par tusen ekstra der også...:-|

just my two cents

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale og ha egen forforsterker til musikk.
    Selv har jeg Yamaha RX-V663 til Film- og TV-titting, men switcher over til egnen 2-kanals forforsterker (MF a3) når jeg skal høre musikk. Det er såpass forskjell at til og med dama hører forskjell

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •