NAD T743 låser seg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD T743 låser seg

Hei,

Jeg har idag kjøpt min NAD T743. Dette er min første skikkelig førsterker, men jeg har også et problem med denne. Jeg klarer fint å spille på den, men plutselig så låser den seg. Ingen av knappene på hverken fjernkontrollen eller selve enheten virker. Også lyset som viser om forsterkeren er på, slukker - men musikken spiller videre.

Jeg har kobla på 2 fronthøyttalere, og bruker pcen som kilde (koblet på cd -inngangen). Når jeg slo den av med knappen bak og skrudde den på igjen, virket den ikke noe bedre, men det lyste bare en svært kraftig A i displayet.

Noen som har vært ute for noe av det samme? Må jeg nesten bare levere den tilbake til hifiklubben?

mvh,
    Knut

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er vel det enkleste. krev om ny på sekundet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du sjekke om denne suser som de har vært plaget med?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lagt merke til noe sus før du sa det. Det er mulig å høre litt sus hvis du legger øret helt inntil høyttaleren, men har jo ikke lagt merke til før nå - så det er ikke mye. Men, hvis jeg slår av pcen (som er svært stillegående) og lukker alle vinduer og dører så hører jeg et lavt sus der jeg sitter ca. 3 meter unna. Hvis jeg åpner et vindu så blir suset overdøvet av både "bråket" fra laber bris og trafikken på e-18 ca. 600m unna.

Knut

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle NAD sine receivere er plaget med dette, (les alle trådene om det på dette forumet) og du bekrefter jo at det ikke er blitt fikset. Støyen kommer nok til å irritere deg mer og mer etterhvert.

Det var pga av denne støyen at NAD ble slaktet i test.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman, hvilken test var dette?
    Har selv en t753, og skal ikke legge skjul på at det er støy, og det i massevis.

Hifi-klubben på sin side hevder at dette er noe man må leve med, og at NAD overgår sine konkurrenter på andre områder så støyen må man leve med.
    Bullshit spør du meg.

Bjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så tror jeg hvert fall at jeg ikke kommer til å irritere meg over dette suset. Hvert fall ikke så lenge pcen står i samme rom.
    Det er ikke ofte det er helt stille på mitt rom, og i de få tilfellene så er det jo ikke verre enn å skru av recieveren.

Knut

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Alle NAD sine receivere er plaget med dette, (les alle trådene om det på dette forumet) og du bekrefter jo at det ikke er blitt fikset. Støyen kommer nok til å irritere deg mer og mer etterhvert.

den ble slaktet fordi noen gjøker ikke taklet et lite diskantsus?
    dette er vel neppe merkbart når man spiller musikk eller film, og det er vel det den er laget til. ikke bare stå på uten signal.

slakte en receiver pga susing ppsst, d bladet skal iallefall ikke jeg kjøpe. heller ikke nadn forsåvitt :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis

dette er vel neppe merkbart når man spiller musikk eller film, og det er vel det den er laget til. ikke bare stå på uten signal.

slakte en receiver pga susing ppsst, d bladet skal iallefall ikke jeg kjøpe. heller ikke nadn forsåvitt :wink:
    Litt sus? var med på denne testen, og det var ikke litt sus. det var uakseptabelt mye støy( kaler det støy da sus ikke er dekkende)
    dette i kombinasjon med vifter og elendig D/A konvertering burde være nok til å skygge unna disse receiverene. Nad har da også innrømmet dette, og skylder på at fabrikken har benyttet komponenter som ikke er de som ble avtalt med nad. så mye mulig at nad etter specs hadde et greit produkt på gang, men da må de passe på underleverandørene og drive kvalitetssikring på et langt høyere niva. vi testet 773,763 og 163. samme ulla alt sammen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis

Jeg eier en T742. Den susen er dødelig irriterende i stille partier på film.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lånt med hjem en S250 og en S170. Der er det ikke sus

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sus på min 752, har aldri hørt noe.
    Hvis jeg skrur av alt av kilder og booster opp volume en del så hører jeg et bitten liten antydning til sus når jeg legger øret inntil, men ikke noe mer.

Kanskje min er en hemmelig special edition :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flytt produksjonen tilbake til hjemlandet!
    og 4 vifter :shock: helt latterlig av nad...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Jeg har lånt med hjem en S250 og en S170. Der er det ikke sus

Det hadde vært noe, å vært plaget av sus når man hadde kjøpt produkter til 50 000...........

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hej Peakman
    Jeg vil også gerne vide hvad det er for en test NAD er blevet "slagtet" i???

Jeg vil desuden meget gerne stille mig til rådighed med hjælpe at besvare spørgsmål omkring NAD - da jeg mener der i tråden omkring NAD sus har en tendens til at være temmelig ensidig og negativ fra din side (- og af hvilken grund?).

Først og fremmest!
    Der er massevis af tilfredse NAD-ejere rundt om i Skandivien, som netop har valgt NAD A/V-receivere på grund af god performance og IKKE klager over den temmelig svage støj/brus, som du bruger meget energi i stort set alle dine indlæg at påpege...

Papirwatt
    Det er korrekt at NAD ikke har samme signal/støj forhold som enkelte andre producenter. Til gengæld har NAD en en række ANDRE egenskaber hvor andre mærker er tilbage i starten af '80' erne hvad fx. effektmålinger angår. Dengang man kunne få MASSER af effekt på papiret - men i virkelighedens verden LØD disse forstærkere ikke af ret meget, når der blev sat rigtige højttalere på udgangene istedet for målemodstande.

NAD satte nye standarder i 80' erne med NAD 3020
    Den legendariske NAD 3020 satte nye standarder indenfor forstærkerverdenen, hvad POWER og LYDKVALITET angik. MASSEVIS af hundedyre forstærkere på hundrede watt og mere blev SLÅET i direkte sammenligning med 3020' eren - både på lydkvalitet og råpower...!!! Hvorfor - på grund af et genialt forstærkerdesign, der kunne trække RIGTIGE højttalere med stor overbevisning.

A/V-receiver udgangseffekt - flot på papiret men...
    Kunne det ikke være interessant at bringe ind i debatten at NAD i dag er et af de FÅ mærker de opgiver effekt i ALLE kanaler drevet samtidigt, i 8 ohm målt i hele frekvensområdet (20-20.000Hz)!

NAD PowerDrive
    PowerDrive er et andet kredsløb, der sætter en NAD AV-receiver i stand til at trække HVAD SOM HELST af højttalere du typisk ville kunne finde på at sætte på! Den går ikke i knæ - den har RÅPOWER og STRØM til at trække stort set enhver højttaler. Prøv at lyttte til en NAD A/V-receiver op mod enhver anden A/V-receiver i prislejet - og du vil opleve at NAD i 98% af tilfældene vinder på powerhandling.... - og god lydkvalitet, både til surround og musik!!

Afslørende målinger i Tyske HEIMKINO
    Det tyske HEIMKINO magsin har målt på et udsnit af markedets A/V-receivere og du vil blive forbløffet over at se selv "kendte" mærkers EKSTREMT dårlige ydelse når der måles på ALLE fem kanaler SAMTIDIGT! Er der interesse for at se testen vil jeg meget gerne henvise til hvor den kan læses...

Håber med dette at åbne mere op for debatten og bringe nye vinkler ind omkring surround sound.

Hilsen
    Henrik Thue Nielsen, Hi-Fi Klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør jeg spørre hvordan du fant avforum?
    Forresten bra inlegg!

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke satt meg fullstendig inn i denne saken, men jeg tror du kanskje skyter litt over mål her, HTN..

Det er vel ingen som vil krangle på at NAD historisk sett har levert mange svært gode produkter i sin prisklasse, som f.eks 3020. Den senetes etterfølgeren 320BEE har vel såvidt jeg vet også fått jevnt over gode kritikker.

Det er vel da også de nyere 7x2 og 7x3-seriene av AV-receivere Peakman og andre har referert til når de beskriver støynivået. Alle kan være uheldige og slippe et produkt som ikke helt svarer til forventningene - også NAD. Forventningene blir vel ikke akkurat mindre til et firma som NAD som nettopp har hatt et godt renommé tidligere med å lever produkter med lang levetid og høy "bang for the buck"-faktor. Skuffelsen blir da kanskje ekstra uttrykket når de nyeste og mest funksjonsrike produktene ikke lever opp til den tidligere erfarte standarden. Og det må det da være lov å ha en mening om. Peakman er da heller ikke alene om å ha påpekt dette. Det du karakteriserer som ensidig kritikk fra hans side er jeg altså ikke helt enig i. Og NAD kommer sikkert sterkt tilbake neste gang, med de tilbakemeldingene de har fått trygt plassert i QA-avdelingens koffert!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej Neonsun
    Jeg er enig med dig i et stykke af vejen. Dog mener jeg ikke jeg skyder helt over målet når vi (Hi-Fi Klubben) først og fremmest erkender at NAD ikke har samme performance - som enkelte andre mærker hvad signal/støjforhold angår. Men debatten har fået en tung slagside, synes jeg.
    Desværre er jeg først for ganske nyligt blevet gjort opmærksom på, at debatten har kørt på avforum.no omkring dette "problem".

Indrømmelse
    Jeg underkender ikke at nogle kunder har haft oplevelser der ikke levede op til forventningen omkring NAD. Det sker i alle mulige sammenhænge. Vi har kunder der troede de skulle købe B&W højttalere, men ved nærmere bekendtskab valgte DALI (og omvendt). Det gælder også i andre brancher...

Omkring NAD AV-receivere må vi bare ikke glemme, at vi har massevis af tilfredse NAD-ejere, der er fuldstændig uforstående overfor den debat der kører - og slet ikke har problemer med den svage sus.

Hvad er mest rigtigt??
    Mit mål i debatten er at bløde op - og åbne op for flere punkter omkring teknik. Ikke for at SKJULE at NAD ikke har samme fine signal/støj forhold - for det er vi godt (som tidligere skrevet) klar over at de ikke har.

Dog har NAD gjort sig flere overvejelser, inden de satte produktionen igang af den nye serie AV-receivere blandt andet:

"Vil vi lave AV-forstærkerdesign der knapt kan trække FEM eller SYV højttalere samtidigt, men som godt nok har FLOTTE data på signal/støj og masser af funktioner (det er IKKE noget problem, og ovenikøbet billigere at lave)? - eller vil vi acceptere et rimeligt signal/støj forhold, og så ellers lave AV-forstærkerdesign, der på en MASSE andre områder imponerer på lydkvalitet og råpower (- og som er dyrere at lave pga. større trafo/strømforsyning, flere transistorer i udgangstrinnet etc...)?"

Hvad er mest rigtigt? - NAD mener det sidste...

Når Ferrari overvejer at producere en ny bil - er det så en fejl at en Ferrari ikke er lige så blød i affjedringen, som en Limousine? Det synes kunden til en Limousine nok - men det betyder vel ikke at man skal holde sig langt væk fra en Ferrari, eller...?

NAD AV-receiverne fejler ikke noget, de lever op til de opsatte mål og specifikationer som NAD satte sig. NAD AV-receivere ER mere strømstærke end hovedparten af markedets AV-produkter og de kan trække stort set enhver højttaler (og belastning) - med stor overbevisning. OK - med lidt mere sus, ligesom i Ferrarien der brummer mere fra motoren end Limousinen...

Rådgivning?
    Forstærkningen af den sus der naturligt ligger i et forstærkerkredsløb bliver naturligvis forstærket lidt mere, i et KRAFTIGT forstærkerdesign - som i en NAD. Men er det en "fejl", der gør at man skal holde sig langt væk fra NAD? Nej, vel - det er en mere nuanceret debat end som så.

Og det er her jeg synes "rådene" bliver ensidige (og negative), og stiller spørgsmål til om der er tale om et godt råd, eller målet er at skabe en negativ stemning omkring NAD...?

Bliv bedre...!
    Det betyder IKKE at vi ikke gør noget ved den kritik vi modtager fra markedet. Vi melder tilbage til NAD (- som du også selv er inde på), og NAD er (nu) klar over at signal/støj er noget de skal kikke nærmere på - dog UDEN det går ud over de (aner-)kendte egenskaber: powerhandling og fornem lydkvalitet. NAD skal selvfølgelig OGSÅ blive bedre....!

Input
    Jeg vil afslutte dette indlæg med, at vi er meget åbne overfor debatten, og glade for den interesse der er blandt jer omkring at diskutere NAD.

Jeg håber med mine indlæg at bringe fokus på ANDRE vigtige elementer i AV-forstærkerdesign og ydelse - der (i langt flere tilfælde) har endnu større betydning for en imponerede lydoplevelse, både når det gælder surround- OG musikgengivelse.

Hilsen

Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Jeg har ikke satt meg fullstendig inn i denne saken, men jeg tror du kanskje skyter litt over mål her, HTN..

Det er vel ingen som vil krangle på at NAD historisk sett har levert mange svært gode produkter i sin prisklasse, som f.eks 3020. Den senetes etterfølgeren 320BEE har vel såvidt jeg vet også fått jevnt over gode kritikker.

Det er vel da også de nyere 7x2 og 7x3-seriene av AV-receivere Peakman og andre har referert til når de beskriver støynivået. Alle kan være uheldige og slippe et produkt som ikke helt svarer til forventningene - også NAD. Forventningene blir vel ikke akkurat mindre til et firma som NAD som nettopp har hatt et godt renommé tidligere med å lever produkter med lang levetid og høy "bang for the buck"-faktor. Skuffelsen blir da kanskje ekstra uttrykket når de nyeste og mest funksjonsrike produktene ikke lever opp til den tidligere erfarte standarden. Og det må det da være lov å ha en mening om. Peakman er da heller ikke alene om å ha påpekt dette. Det du karakteriserer som ensidig kritikk fra hans side er jeg altså ikke helt enig i. Og NAD kommer sikkert sterkt tilbake neste gang, med de tilbakemeldingene de har fått trygt plassert i QA-avdelingens koffert!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hyggelig å se hifi klubben representert her også
    en liten info til deg når det gjelder noe negativ bemerkninger ang nad. detter bunner ut i den testingen som ble gjort av nads nyeste receivere(763,773) samt den nyeste pre/pro. disse måtte tåle mye kritikk pga støy problemer. dette ble da også hifiklubben gjort oppmerksom på, og nad sporet problemet tilbake til produsenten som ikke hadde fullgt de spesifikasjoner som var angitt fra nad sin side. Så vidt jeg vet så venter fortsatt testutøveren( som også er moderator her på forumet) på ett nytt eksemplar av 763, så man kan få testet et "korrekt" produkt, og evt få friskmeldt den. konklusjonen er i allefall at kritikken ang nevnte produkter var på sin plass og at det gjorde at nad fikk sporet opp problemet sitt og gjort noe med det. Så bare kom med ett nytt testeksemplar dere, så skal dere ikke se bort fra at nad sin receiverserie blir friskmeldt :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej Jfinnerup

- mange tak for velkomsten...

Jeg vil meget gerne sende en NAD T763 til test - send PM til mig med kontaktinformation så vi kan aftale nærmere.

T763 klar til ny test
    Vi er i løbet af ganske kort tid klar med opgradering af bl.a. T763. Opgraderingen er en modifikation, der reducerer den subjektivt opfattede støj - hørbart forbedret.

Desuden tilføjer vi samtidigt opgradering af firmwaren, så nye menufunktioner tilføjes (- også grundet tilbagemeldinger fra markedet), samt DPLIIx! Nuværende ejere kan få opgraderet sin NAD T763 - hvilket kan udføres i løbet af ganske kort tid.

... - og tak for tilbuddet om en re-test!

Nye elementer i debatten
    Til information kan jeg oplyse følgende angående en meget anvendt målemetode på AV-udstyr - den NYE FTC effektmåling:

Nye "krav" til FTC effektmålinger:
    • * Ingen krav til oplysning forvrængning
      * Ingen krav til oplysning om båndbredde
      * Ingen krav til oplysning om impedans (hvis 8 ohm)
      * Kun "samme" kanaler drives samtidigt (ikke mere end 2 kanaler drevet samtidigt)
      * Individuelle kanaler kan "lægges sammen" (adderes) til oplysning om total effektydelse

NAD Full Disclosure Power effektmåling:
    • * Oplysning om forvrængning (<0.08%)
      * Oplysning om båndbredde (20-20.000Hz)
      * Oplysning om impedans (8 og 4 ohm)
      * ALLE kanaler drives samtidigt under måling!

At anvende de nye FTC-målinger er ikke forkert - vi mener bare at NAD´s Full Disclosure Power giver et mere ærligt billede af receivernes egentlige effektformåen (in real life). Og grunden til at jeg trækker netop dette frem - er at mange receivere i dag sælges på flotte effektdata. Men i virkeligheden, er der en verden til forskel på NAD's powerhandling sammenlignet med så meget andet.

Spørgsmål
    Ville det ikke være interessant at bringe den del ind i fremtidige test's (altså effektmålinger)? Jeg tror der er mange læsere der ville finde det interessant læsning. Ligesom da man i 80' erne kunne læse om NAD der revolutionerede verden med en "lille" 20' watt´s forstærker.

Hilsen

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    hyggelig å se hifi klubben representert her også
    en liten info til deg når det gjelder noe negativ bemerkninger ang nad. detter bunner ut i den testingen som ble gjort av nads nyeste receivere(763,773) samt den nyeste pre/pro. disse måtte tåle mye kritikk pga støy problemer. dette ble da også hifiklubben gjort oppmerksom på, og nad sporet problemet tilbake til produsenten som ikke hadde fullgt de spesifikasjoner som var angitt fra nad sin side. Så vidt jeg vet så venter fortsatt testutøveren( som også er moderator her på forumet) på ett nytt eksemplar av 763, så man kan få testet et "korrekt" produkt, og evt få friskmeldt den. konklusjonen er i allefall at kritikken ang nevnte produkter var på sin plass og at det gjorde at nad fikk sporet opp problemet sitt og gjort noe med det. Så bare kom med ett nytt testeksemplar dere, så skal dere ikke se bort fra at nad sin receiverserie blir friskmeldt :wink:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •