Hva kjennetegner forsterkere basert på ulike rørtyper?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva kjennetegner forsterkere basert på ulike rørtyper?

Kikker litt rundt på nettet og finner mye som frister å teste, da jeg har liten/ingen erfaring i rørenes verden.

Er det mulig å si noe om hva som kjennetegner en integrert forsterker basert på KT88-rør i forhold til en som er bygget med EL34, 300B eller andre typer?

Trenger ikke noen utfyllende teknisk forklaring, tenker mer på lyden.

Hva er de ulike rørenes styrker og svakheter, eller er det så store variasjoner på rørene i hver enkelt type at en slik sammenligning ikke er mulig?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir vel litt som å tenke på lyden fra transistorer, ikke mange tenker på de mange forskjellige der brukes i forsterkere.....
    Nu er en rørforsterker jo mer enn bare rør, så jeg anbefaler du leser litt info på nettet og får litt føling med de forskjellige fabrikater, Jolida, VAC, BAT, Conrad Johnson, Cary, Music Angel osv osv.
    Du kan følge med i KjellB sin tråd om Music Angel også jo.
    Ut fra de rør du nevner vil jeg sige at pris er den største forskjellen, men igjen, det avhenger litt av konstruksjonen, alle vet jo hva Audio Note koster.
    Forsterkeren må også velges ut fra hvilke høyttalere den skal drive, og hvilke nivåer du spiller på, samt matche annet utstyr.
    KT88 Tube Types
    300B Comparison Review

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •