Gammel forsterker - uttørking av transistorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammel forsterker - uttørking av transistorer

Tok frem et gammelt effekt trinn (15 år) som jeg fant på loftet her for et par uker tilbake og dette gjorde underverker for anlegget mitt. Men er gleden bare kortvarig mon tro..

Jeg har hørt at det som etterhvert tar livet av en forsterker er at transistorene tørker ut. De er visstnok fylt med en gelemasse som har en begrenset levetid. Korriger meg hvis jeg tar feil..

Er det feks en fordel om forsterken har vært i kontinuerlig bruk, er det ulempe om den har ligget ubrukt og lønner det seg å ha den stående på 24/7 for å øke levetiden. Og har har det noen innvirkning hvordan forsterkeren generellt har blitt blitt brukt.

Dette kan jo være fin kunnskap å ha med seg når man evt skal ut å kjøpe noe på bruktmarkedet..

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok kondensatorene som tørker ut, og hvis det blir et problem er det jo bare å bytte hvis du liker å jobbe litt med elektronikk.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    Det er nok kondensatorene som tørker ut, og hvis det blir et problem er det jo bare å bytte hvis du liker å jobbe litt med elektronikk.
    Ok da.. kondensatorer. Takker for korreksjon, men ikke så lett for en som ikke har den helt store innsikten i elektronikk. Og ikke har jeg loddebolt heller, så noe hjemmesnekring blir ikke aktuellt for meg iallfall.

Men spørsmålene er uansett de samme som over8)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har forstått, er det såkalte elektrolyttkondensatorer som ikke har godt av å stå ubrukt. Da jeg tok opp dette med lagring av hifi-utstyr på et annet hifi-forum, fikk jeg til svar at forsterkere ikke burde stå ubrukt lenger enn et år eller to ad gangen. Gjør man det m.a.o. til en liten vane å ta frem utstyr som står gjemt i kott og skap en gang eller to i året, skulle man være trygg. Det er altså ikke nødvendig å ha det stående på hele tiden - det forkorter bare levetiden.

Men til Terrawa: Hvis forsterkeren din virket etter sitt opphold i møllposen, er det ingen spesiell grunn til å være bekymret. Elektronikk har heldigvis den egenskapen at hvis det først virker, har det en tendens til å fortsette med det. Min første forsterker holder fortsatt koken etter 35 år - de siste to, tre årene hos en ny, fornøyd eier.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorer tørker mye senere når de ikke brukes enn når de er i drift. Og om det er varmt der de står forskynner det uttørringsprosessen.

Og kondensatorbytte er ikke noe for ukyndige amatører. Selv om jeg er "fagmann" med mange bytter bak meg, har jeg prestert å sette de feil vei.

Ett annet senario er at kondensatorer kan lekke. Da er det mer jobb enn å bare bytte de. Ofte er kretskortet etset av elektrolyttvæsken og da må man lage nye signalbaner etc.

Og de er ofte limt i tillegg og da skal man være ytterst forsiktig å brekke de løs på ett (ofte) allerede sprøtt kretskort.

Men det er ingen umulighet til tross for mine ord. Man skal bare vite hva man gjør.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt at kondensatorerne kan eksplodere og grise til forsterkeren innvendig..??

Men han gamlefar er radio/TV reparatør så jeg får høre med han.

Newcomer RoyMidt sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

brannfarlig?

Kan det være brannfarlig og drive og lodde selv i en forsterker.
    Tenkte kanskje at det begynte og brenne om natta mens man sov?
    Det er jo en tanke!:neutral:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •