Forsterkerløsning til PSB T65 + CV CLS-215

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterkerløsning til PSB T65 + CV CLS-215

Hei!

I dag sitter jeg med en Pioneer VSX-818V-K og et par PSB Image T65, og selv om jeg er utrolig fornøyd med lydkvaliteten fra disse høytalerene er jeg overbevist om at de kunne vist enda mer muskler med en bedre forsterker - stemmer?
    Jeg har også sett litt på disse høytalerene Cerwin-Vega CLS-215 i det siste grunnet savn av litt skikkelig buldring (er glad i HipHop/Rap/Techno/Dance/House osv.) og jeg ønsker sårt å kunne kjenne det slå i mellomgulvet - noe jeg regner med det vil gjøre med de CV-beistene?

Så jeg lurer vel egentlig bare på om noen har et godt forslag til en ikke altfor dyr forsterker-løsning som vil dra de 4 nevnte høytalerene? Vil jeg kunne ødelegge høytalerene ved å bruke en for svak forsterker?

Sitat Opprinnelig postet av HiFi-klubben
    Lett å drive, men...
    På tross av den enorme størrelsen og de store basselementene er CLS-215 lett å drive. Det er på grunn av de svært effektive elementene, som gir en følsomhet på hele 97 dB. I prinsippet kan du spille øredøvende høyt med en forsterker på bare 60-80 watt, men det anbefales ikke i lengden hvis du vil lytte mye og ha full kontroll over elementene.
    Hva mener de egenlig med dette? Vil jeg med den billige forsterkeren jeg har i dag som er oppgitt til å levere 110w på 8ohm kunne dra Cerwin-Vega CLS-215 på en ok måte (uten å ødelegge dem) inntil jeg får mer penger til å kjøpe en bedre (effekt)forsterkerløsning?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha noe spesielt ut av 215 må du ha effekt på dem, hva med heller å gå for en voksen subb?

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    power power power, CV trenger mye power! Det ble en helt annen verden, da jeg gikk fra min NAD reciver på 100w, til en Rotel RB-1090 effektforsterker. 2*380w 8ohm. På mine CV V-15F

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Skal du ha noe spesielt ut av 215 må du ha effekt på dem, hva med heller å gå for en voksen subb?
    +1

Tør påstå at PSBene spiller penere enn CV, og med en skikkelig sub kan du spille høyere.

Om du går for 215 bmå du også ha en ny receiver i tillegg til effektforsterker da den ikke har pre-out, og for summen av alt dette kan du få en heftig sub.

Hva med en SVS PB12-NSD fra Welcome to L-Sound! ?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo faktisk en sub allerede da som det buldrer godt i: XTZ 99 W12. Til film og sånn er den jo ypperlig for mitt bruk - det buldrer og rister i hele bygningen, men jeg får ikke den følelsen på kroppen som jeg ønsker når jeg spiller musikk - og det er det jeg savner.

Tror dere jeg vil få mye mer ut av PSB'ene + XTZ'en ved å bytte til en dyrere forsterker?

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tør påstå at PSBene spiller penere enn CV, og med en skikkelig sub kan du spille høyere.
    Ja, PSB'ene spiller mye penere enn CV-215.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slaget i brystkassen sitteri et noe høyer efrekvensområde, så slik sett er vel CV bedre egnet.
    Hvordan er receiveren din stilt? Står frontene dine som small eller large?
    Hvordan er det i stereo, spiller bare suben bass, eller er frontene med?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slaget i brystkassa kommer vel av den lavere delen av frekvensskalaen, gjør den ikke? Og sånn sett dekker vel XTZ'n og PSB'ene mine like mye av frekvensområde som CV'ene gjør?
    CV CLS-215: 24-20000Hz
    XTZ + PSB: 25-23000Hz
    1 Hz som skiller i den nedre delen, 3000 i toppen:-P

Har ikke peiling på hvordan frontene mine er stilt? Small og large - er det avstanden mellom dem eller noe?

Både frontene og sub'en spiller bass, men sub'en overdøver jo her selvfølgelig frontene med glans.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Slaget i brystkassen sitteri et noe høyer efrekvensområde, så slik sett er vel CV bedre egnet.

+1 :-D

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halloiz

Har ikke peiling på hvordan frontene mine er stilt? Small og large - er det avstanden mellom dem eller noe?
    Ta manualen med på senga. Dette er grunnlegende info du bør vite noe om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Ta manualen med på senga. Dette er grunnlegende info du bør vite noe om.
    Hehe, ok. Da har jeg lest manualen (dog ikke på senga:-P), og kan jo da med sikkerhet si at jeg har frontene stilt på LARGE - både fronter og sub tar seg av bassfrekvenser. Har jeg noe å hente på å stille disse til SMALL mener dere, så bare subben spiller bass?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halloiz
    Hehe, ok. Da har jeg lest manualen (dog ikke på senga:-P), og kan jo da med sikkerhet si at jeg har frontene stilt på LARGE - både fronter og sub tar seg av bassfrekvenser. Har jeg noe å hente på å stille disse til SMALL mener dere, så bare subben spiller bass?
    Hehe, det er bra;-)

Er subben stilt til yes eller plus?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er stilt til plus.

Jeg prøvde å sette den til "yes", men da blir den død så lenge jeg har front speakers satt til "LARGE". Setter jeg derimot front speakers til "SMALL" da kan jeg sette subben til "YES".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere Yamaha RX-V663 evt. den kommende RX-V665 vil gi meg mer ut av PSB'ene mine?

Og med den har jeg vel pre-out og, så da kan jeg oppgradere med effektforsterkere ved en senere anledning? Høres det ut som er fornuftig plan?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •