Aktiv pre + Effekt eller Passiv Pre + Effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktiv pre + Effekt eller Passiv Pre + Effekt?

Hei!
    Jeg forstår at en Passive Pre er en forforsterker uten et forsterkerledd og som er veldig enkelt i oppbyggning (bør i allefall strebe etter det), og som derfor skal lage så liten endring i lydsignalet som mulig. Stemmer så langt?

Har i dag en aktiv pre + effektforsterker. Skal etter hvert over på rør-effekt og i den forbindelse lurer jeg på om jeg skal "kutte ut" pre'en som farger signalet? Pre'en det er snakk om er CJ PFR som jo er en strålende forsterker i seg selv.
    Vet at flere som kjører rør-oppsett kjører med passiv pre. Vil det i teorien utgjøre en styrke eller en svakhet i forhold til aktiv pre?

Vil det sette større krav til effektforsterker, eller vil det å fjerne leddet og dermed den mulige negative påvirkningen en aktiv pre kan ha på en effektforsterker gjøre at man kan komme bedre ut? Altså færre ledd i systemet..

Dette er jo veldig subjektivt og vil variere fra forsterker til forsterker osv, men etter å ha lest litt på feks Passive preamp (passive volume control)
    så lurer jeg da på om man likevel skaper unødige problemer som man ellers ikke støter borti med aktiv pre?

Og dette med om en passive pre har "line stage" eller ikke. Ikke helt sikker på om jeg vet forskjellen

Mye spørsmål igjen fra denne kanten

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte nylig å kjøpe en passiv forforsterker selv - og forhørte meg litt blant venner og kjente - og endte opp med å kjøpe en tradisjonell, aktiv forforsterker. Foruten det som sies i linken din om mulige impedansproblemer, var det særlig det at en passiv forforsterker - etter sigende - har en dårligere dynamikk, som gjorde utslaget.

Videre kan ikke en passiv forforsterker forsterke opp svake inngangssignaler, noe som kan være et problem hvis kilden er i overkant beskjeden. Maks signalstyrke til effekttrinnet er jo et udempet signal - sterkere kan det ikke bli med en passiv konstruksjon.

Rent praktisk dukker det dessuten jevnlig opp adskillig flere greie aktive enn passive forforsterkere på bruktbørsen - det var ikke helt uvesentlig, det heller, da jeg skulle kjøpe.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye vanskeligere å lage en god forforsterker enn effektforsterker, men likevel er det effektforsterkeren der får all oppmerksomheten. Det er vel fordi man får mye mer bang-for-the-buck med en effektforsterker.
    Passive forforsterkere blev et hit for en stund siden, men der er ulemper der ikke kan løses. Aktive forforsterkere konstrueret rett er gjerne veldig dyre, men jeg ville prøve en ny før jeg selger en CJ altså....
    Du taler om å fjerne et ledd, du kan jo faktisk fjerne noen stykker om du vil. En Transporter og et sett aktive høyttalere er alt man trenger egentlig....om du ikke har vinyl da.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir ikke noe bytte av hverken pre eller effekt uten å teste dem opp mot eventuelle nye først.
    Jeg tror som du sie Ulf-B at man lettere/oftere kommer over gode Aktive forforsterkere enn Passive, så det er nok kanskje der man har mest å hente uten å bruke for mye penger på å teste seg fram.

Vil vel holde igjen en lang stund før jeg går på noe passiv pre enda vil jeg tro. Liker ikke sånne ukjente variabler og mulige problemstillinger.
    Er jo i brunn og grunn ikke missfornøyd med PFR'en heller

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •