Problemer med YPAO

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med YPAO

Har problener med lite bass(0 bass egentlig) i anlegget. Når jeg bruker romkorreksjonen så fjerner den enda mere bass? Den trekker ifra noe fryktelig i bassområdet og lager en stor dipp. Burde den ikke gjort omvendt? I musikk i stereo kommer det ingenting uten subb! Låter så tynt, så tynt.. Hva gjør jeg galt? Hadde dette blitt helt anderledes med en stereo forforsterker?

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AiC
    Har problener med lite bass(0 bass egentlig) i anlegget. Når jeg bruker romkorreksjonen så fjerner den enda mere bass? Den trekker ifra noe fryktelig i bassområdet og lager en stor dipp. Burde den ikke gjort omvendt? I musikk i stereo kommer det ingenting uten subb! Låter så tynt, så tynt.. Hva gjør jeg galt? Hadde dette blitt helt anderledes med en stereo forforsterker?
    Opplever det samme i musikk som deg. Uten sub er det HELT ræva i musikk.

Manuell innstilling på musikk sier nå jeg....

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å velge hvor basse skal formidles da, Front, Sub eller begge. Mulig det kan ha noe å si. En stund siden jeg kjørte min YPAO men mener å huske at dette
    er noe man kan velge før programmet kjøres.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten alltid overstyre endel av YPAOs innstillinger når det gjelder høyttalerstørrelse, cross-over frekvens og hvor sub&LFE signalet skal gå. I tillegg er det mange som foretrekker å manuelt kjøre opp Gain på subwooferen etterpå med 3-6 dB i forhold til det nivået YPAO setter.

Om YPAO korrigerer ned rundt ca 70 Hz så kan dette også være for å korrigere for resonnans i avstanden mellom gulv og tak (rundt 2,4 meter), hvor det kanskje kan være nyttig å flytte enten sub'en eller målemikrofonen litt.

Ellers, jeg har funnet ut at det gjør et hav av forskjell for YPAO hvordan man plasserer mikrofonen. Prøvde først å plassere den på sofaryggen eller bordet bak sofaen, men ble egentlig aldri helt fornøyd med kalibreringen. Derimot, ved å bruke et kamerastativ på mikrofonen fikk YPAO en mye bedre måling og resultatet er et mye klarere og luftigere lydbilde enn før.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd både å stille inn slik att fronter står som large (da går jo ingen ting til subben) Dette var elendig, aller dårligst faktisk.

Så har jeg prøvd å ha subben med på musikk, med deling på 40 til 100Hz. Alt dette var også elendig. Alt av bass korrigert vekk, såvidt liv i subben. Setter jeg alt til 0db i level, og helt flat kurve inne i EQ, spiller det igrunnen best, men nogle grumsete og fortsatt minimalt med bass uten subb.

Har også prøvd de forskjellige bass-out (front, sub, sub/front) Og byttet mellom natural, manuell, front, og through! Elendig alt.

Lurer på hva jeg gjør galt siden alle lovpriser dette YPAO.

Foresten kan jeg se att bassen slår, men det kommer ikke noe bass fordet om Sjekket faser 5 ganger, med batteri og alt!

Nye forslag?

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres vel nesten heller ut som om dere har problemer med rommene/akustikk. Er vel ikke akkurat uvanlig at bass kan "forsvinne" i mangt et rom. Jeg ville heller prøvd å bearbeide litt på den siden, bassfeller, omplassering av sub o.l. Tror nok ihvertfall ikke at problemet ligger i receiveren, i mitt rom med 3800 har jeg problem med for mye bass.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan plaserer du mikrofonen når du kjører YPAO?
    Om du setter den på stativ i stedet for å legge den på sofaryggen vil du få en økning av nivå fra suben. hos meg utgjorde det 5-6dB.
    Grunnen er at bassen forplanter seg i sofaen og "lurer" mikrofonen til å tro at nivået i bassen er høyere enn det faktisk er.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å sette noen ruller glava i hjørnene for morro skyld, var ikke så mye forskjell igrunn. Funker dette som bassfeller eller er det bare fanteri?

Problemet er egentlig ikke att jeg ikke får bass i fra subben(den må vel å merke stå i ett hjørnet, står den litt lenger ut på gulvet så forsvinner mye av bassen), det er egentlig høytalerene som er problemet. For disse står jo litt utpå gulvet. 1m fra sidevegg og 60 fra bakvegg. Spiller ufattelig tynt hvis de spiller fullfrekvent uten hjelp av sub, nesten som en liten radio, bare høyere

Men jeg tenker også att siden det spiller ganske så dårlig uten YPAO også, så er det kanskje noe annet som er galt? har prøvd bi-amp og effektforsterker med likt resultat!

Skal prøve dette kamerastativtrikset, kan bli artig!

Håper dere skjønner hva jeg snakker om, bare spør så skal jeg prøve å forklare

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel skrudd av alt som likner DRC, Dynamisk LFE, osv.? Prøv også andre høyttalerplasseringer nærmere vegg, kanskje det hjelper.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med plugger i XTZen din? Ingen, en eller to plugger?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DRC? Dynamisk LFE? Hva er det? Har prøvd å ta alt som jeg tror lager ugler i mosen. Fks sånn att lyden blir som på radio, alle lyder like høye. Vet ikke hva dette kalles, men

Har ingen plugger i XTZ, hvis jeg setter i disse, blir det enda mindre bass! Men det irriterer meg att jeg ikke får bass med kun fronter alene. Kjøpte jo nettopp med 8" får å få litt mer punch og trøkk enn jeg hadde før, men det var forgjeves..

Og jeg kom på en ting til. Att i pure direct som jeg leser mange bruker på musikk, så er det desidert dårligst av alt. Det slår faktisk alle rekorder. Da er det så tynt att mine 4" coax i bilen spiller fyldigere!

Newcomer BigH sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dine Dali Ikon 8 koplet BiAmp?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror BigH kan være inne på noe her, og at det er noe fundamentalt galt med oppsettet ditt.

Først og fremst, siden Pure Direct er det som gir minst bass av alle innstillingene, så betyr det i alle fall at YPAO bidrar positivt i alle de andre innstillingene.

Men, altså, som BigH er inne på, det kan være noe så enkelt som at koblingsskinnene mellom terminalene bak på høyttalerne ikke er der samtidig som du bruker vanlig enkel høyttalerkabel, eller at bi-amping ikke er skrudd på i receiveren samtidig med bruk av den type dobbel kabel, eller at biamping er skrudd på i forsterkeren samtidig som du bruker enkel kabel, osv.

Mao., du må tilbake til start, sjekke ALLE tilkoblingene samtidig som du leser manualen. Når alt av koblinger er trippelsjekket, manualen lest og alt av innstillinger trippelsjekket, først da kan du begynne å klage over at YPAO ikke virker. Tror nok ikke det er der feilen ligger....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobb mere med plasseringen av høytalere og subw.
    Mye og hente med riktig plassering...

Plassering av oppsettet i rommet kan også være problemet.

Bilder av romet... Tegning av romet...
    Sånt kan hjelpe på gode tips fra kalibratørene på forumet ;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sikker på at ikke pluss og minus er byttet om på en av frontene? YPAO skal vel oppdage det, men det kan jo skje en glipp...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal vi se her

Har prøvd både å koble de rett på "front" i forsterkeren, bi-amp i forsterkeren(husket å skru dette på i menyen) og tilslutt har jeg prøvd å bruke effektforsterker, alt med nogenlunde likt resultat, eneste er att det ble litt anderledes klang med NAD-effekten. Alltid nøye med fasesjekk.

Og broene mellom klemmene er på plass!

Når jeg fikk høytalerene så var svarte å røde skruer byttet rundt fra fabrikk så når jeg koblet farge på farge så fikk jeg fasefeiladvarsel i YPAO. Dette ble rettet opp og det ble LITT bedre! Og siden er dette sjekket hver gang jeg kobler om både med YPAO og manuelt.

Men jeg vil understreke en gang til att subben ikke er problemet her egentlig, for den kan jeg få til å spille som bare det egentlig.

Det som irriterer meg er att det ikke er noe særlig liv i disse 4x8" Det burde jo være endel trykk i disse, har hørt om mange med samme høytaler som sier det trykker vilt, og att de til å med må sjekke om subben spiller fordi det er så bra trykk!

Jeg kan jo også ta med att når jeg spiller musikk og legger hånda på subben så dunker det bra i hånda, spiller jeg fullrange på høytalerene og kjenner, så vibrerer de såvidt! Dette synes jeg er litt rart!

Hvis jeg skrur opp mye på bassen i Tone Control og i EQ så blir det ikke nødvendigvis så mye mer trøkk, men endel mer grøtete! Er også en smule redd for å legge til for mye db, siden dette vistnok ikke er så bra!

Skal legge ut en tegning så fort jeg får dette til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å legge ved tegning av rommet!

Slik som det ser ut nå, er slik jeg helst ville ha det! Men når jeg labbet litt rundt i rommet var det absolutt mest bass i hjørnet mellom vegg 1&3. Ommøbelerte derfor slik att sofaen nå står på vegg 3 og anlegg på vegg 4! Tenkte jo att det sikkert var der all bassen fra høytalerene hadde gjemt seg, men det viste seg att det bare var det fra subben så nå spiller den fryktelig mye høyere enn på opprinnelig tegning, men fortsatt ikke noe fra høytalere!

På opprinnelig tegning har jeg som sagt prøvd med noen glavasekker i hjørnene, det hjalp litt, men dette er jo bare sub-bassen! For høytalerne i seg selv spiller jo ikke bass..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å komme et stykke på vei må du bygge en vegg mot det rommet nede til venstre.

Er det mye bass inne i hjørnene der? Sannsynligvis har du utfasing på grunn av L formen på rommet ditt, mange som sliter med dette, inkl. meg.

Har du prøvd det gamle kjerringådet med å sette suben i sofaen, krype rundt for å finne det punktet med mest bass og så sette suben der?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har tenkt litt på dette å bygge en vegg, men det må i såfall bli ytterste konsekvens! Det er mye bass nedover der og i de 3 naborommene du ser dører til! Men når jeg nå har flyttet sofaen til vegg 3 og anlegg til vegg 4 er dette nesten helt forsvunnet! All bass kommer rett imot meg i sofaen og forsvinner ikke til naborom!

MEN.. det er jo fortsatt bare bass fra subben, ikke fronter. De spiller ikke noe særlig bass i noen av disse plasseringene! men subben spiller best med nåværende posisjon (vegg 3&4)

Har prøvd dette sofatrikset ja, funker veldig bra! Subben spiller best der den står på tegning og med høytaler pekende den veien pila står. Både hvis jeg har sofa/anlegg som på tegning, eller hvis jeg flytter til vegg 3/4!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det blitt bedre med en effektforsterker fks Parasound NC2250 som jeg ser mange har? Og kanskje en ren stereoforforsterker? Kan det være spilleren sin skyld? Bruker Yamaha sin Blu-Ray spiller som kilde!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •