Presence

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39

Tråd: Presence

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Presence

Hei,

Hva er det som er så gildt med denne Presence funksjonen egentlig?

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Yamaha sine recievere gir det ihvert fall en mye bedre spredning av lydbildet i front.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På musikk:
    • Bedre spredning, større lydbilde.
    • Bedre effekt av Yamahas ulike lydprogrammer.

På film:
    • Bedre plassering av stemmer osv. midt på skjermen/lerretet.
    • Lydeffekter - såsom helikopter/regn/fuglekvitter/osv. - som kommer ovenfra og gir en mye mer involverende opplevelse.
    • Større muligheter for bredde/høyde/dybde i lydbildet via Yamahas mange Cinema DSP-programmer, som fungerer mye bedre med presence-ht. installert. Se: link

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for bra og utfyllende svar.

Kort oppsummert så kompanserer presence høyttalere for høyttaler plassering ved siden av og under lerretet (som er vanlig plassering i en hjemmekino) kontra en kino hvor de er plassert bak et perforert lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det er kjekt med presence når man har et stort lerret, men er det noe særlig å hente når man har en tv på 40" ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har selv en 40" TV (se bildet) og synes allikevel presence-ht. har mye for seg. Selve Dialogue-Lift funksjonen er vel da strengt tatt ikke nødvendig, men jeg synes allikevel at de effektene man får i de ulike Cinema DSP programmene og scenevalgene fungerer så bra at jeg neppe vil kjøpe noe annet enn en Yamaha-receiver igjen. Men, det er jo smak og behag, og enkelte vil vel kanskje si at alt annet enn Pure Direct/ren stereo blir feil (for dem).

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min nye kino så er jeg litt i tvil om jeg skal satse på presence eller 7.1. Noen gode råd?

Selvfølgelig kan jeg jo også prøve dette, men vil gjerne vite om andres erfaringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke fått testet enda, og jeg tror at folk er veldig delt om de liker presence forran 7.1.
    Er i hvert fall en her på forumet som har satset på begge deler. Bruk 7.1 når materialet er det 7.1 og presence når materialet er 5.1.
    Ulempen er at du må ut med to ekstra høytalere og kabling, men selve byttingen mellom de forskjellige modusene går fint med et tastetrykk.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Presence ligger vel ikke i lyden på filmer i utgangspunktet. Blir det ikke lagt til av receiver? Jeg kjører STRAIGHT på min receiver. Alle de DSP'ene kunne de ha kasta ut og lagt pengene i effekt istedet.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    I min nye kino så er jeg litt i tvil om jeg skal satse på presence eller 7.1. Noen gode råd?

Selvfølgelig kan jeg jo også prøve dette, men vil gjerne vite om andres erfaringer.
    5.1 + presence. Ville aldri ha gått tilbake til 7.1 etter å ha hørt presence.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men presence er vel ikke sånn lyden er ment å være fra film-produsentens side. Det er noe juksegreier som receiveren lager.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Men presence er vel ikke sånn lyden er ment å være fra film-produsentens side. Det er noe juksegreier som receiveren lager.
    Lyden du har hjemme i stuen din er heller ikke slik den er ment for å være fra filmlagernes side, det er slik lyden er på kino som er "riktig". Hjemmekino blir et kompromiss, og presence prøver å gjøre noe med akkurat det,nemlig å gjøre lyden hjemme hos deg mer lik som på kino. Det er jo utallige mennesker rundt omkring som synes presence fungerer utrolig bra, så noe gjør gjør de jo tydeligvis riktig.

For ikke å nevne at Dolby Digital også nå har tatt "presence"-kanaler med i sitt siste lydformat, bare det bør jo egentlig si sitt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser argumentet til Gurba om DSP'er, men presence ser ut til å være verdt et forsøk. Jeg sliter litt med å få plassert høyttalerene riktig i 7.1 også, så det hadde vært praktisk for meg om presence fungerer bra.

Så langt har jeg unngått å fikle med DSP, og har kjørt alt i straight. Må finne litt ut av dette med DSP nå da.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg ser argumentet til Gurba om DSP'er, men presence ser ut til å være verdt et forsøk. Jeg sliter litt med å få plassert høyttalerene riktig i 7.1 også, så det hadde vært praktisk for meg om presence fungerer bra.

Så langt har jeg unngått å fikle med DSP, og har kjørt alt i straight. Må finne litt ut av dette med DSP nå da.
    ja det må du gjøre!
    fikk meg en positiv overraskelse selv da jeg prøvde det ut. hele frontveggen begynte å få liv og da er det gøy med film:-D
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 spm:

1) gode forslag til presence høyttalere? Ikke dyre.

2) Jeg har en Yamaha 663. Den dekoder de nye formatene (True HD/DTS-MA) og jeg pleier å sette yamaha'n i straight for å benytte meg av disse lydformatene. Men hvis jeg har presence og benytter DPS'er istedenfor Straight, mister jeg da noe av den gode lydkvaliteten til disse HD-formatene? Eller har det ikke noe å si?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    2) Jeg har en Yamaha 663. Den dekoder de nye formatene (True HD/DTS-MA) og jeg pleier å sette yamaha'n i straight for å benytte meg av disse lydformatene. Men hvis jeg har presence og benytter DPS'er istedenfor Straight, mister jeg da noe av den gode lydkvaliteten til disse HD-formatene? Eller har det ikke noe å si?
    Fra manualen til RX-V1800: Sampling frequencies higher than 48 kHz are sampled down to 48 kHz or lower and than sound field programs are applied.

Dette går jeg ut i fra er likt på 663 også. Hvor lavt "or lower" betyr står det ingenting om :neutral:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. Ser det samme gjelder RX-V663. Ser ut som om DSP kraftig forringer HD-lyd. Skal jeg gå for dette så vil jeg få en gevinst på gamle DVD'er, mens jeg heller kjører HD i ren 5.1.

Jeg får tenke litt på det, eller evt kjøpe et sett rimlige høyttalere i tillegg som kan brukes som presence slik at jeg kan velge mellom presence og 7.1 etter behov.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og har du noen tanker rundt hvilke høyttalere...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=tldng]Fra manualen til RX-V1800: Sampling frequencies higher than 48 kHz are sampled down to 48 kHz or lower and than sound field programs are applied.
    QUOTE]

Hva slags samplings frequencies er det på HD-lyd da?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby TrueHD Features:

Supports up to eight full-range channels of 24-bit/96 kHz audio*
    Supports up to 5.1 channels of 24-bit/192 kHz audio

DTS HD MA:
    24-bit/192 kHz 2 channels
    24-bit/96 kHz 8 channels

Denne informasjonen er sakset rett fra Dolby og DTS sine hjemmesider.
    Hvorvidt dette utnyttes i praksis vet jeg ikke, men ser at mange filmer leveres med 48Khz/24bit.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •