Strømforsyning og utgangseffekt - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    600 lette pingle watt ja... Nei takk, tar heller en tung stor klump som varmer opp stua...
    ICE

LX71 er vel ganske tung er den ikke?

ICE

Same shit........................

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det snakk om vekt ikke teknologi...

Du sier selv at MA Oberon kun veier 6.5 kg, LX 71 veier vel ca 15 KG.
    Her er det jo helt klart en vesentlig forskjell i LX71s favør.

Nok om det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rotels forsterkere

Har selv en Rotel RBM-1095 som er sagt til å gi 5x200 watt i 8 ohm (alle kanaler i drift samtidig). I instruksjonsboken står det at den trekker 800 watt, mens på Rotel sine hjemmesider står det 1200 watt. Vet ikke hva som er riktig, men denne er en bra tung effektforsterker som veier 34 kg.

MEN nå har jeg kikket på den nye effektforsterkeren til Rotel som er sagt til å yte 5x250 watt i 8 ohm All channels driven :

Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS

Den har kun en strømforsyning på 600 watt. Hvordan er det da mulig å få 5x250 watt ut av denne ? La også merke til at vekten er på kun 11 kg og at THX Ultra merkingen som er på min Rotel eff.forsterker er forsvunnet.

Er det kanskje noe nytt "teknologisk" som greier å tyne mer watt ut av forsterkeren enn det den får inn ?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bpinnsvin
    Er det kanskje noe nytt "teknologisk" som greier å tyne mer watt ut av forsterkeren enn det den får inn ?
    Den dagen du får mer watt ut av en krets enn det du får inn - så er det nok ikke forsterker det første du tenker på at du bør lage...

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Den dagen du får mer watt ut av en krets enn det du får inn - så er det nok ikke forsterker det første du tenker på at du bør lage...
    En slik innretning skulle jeg hatt i kjelleren så jeg fikk generert litt strøm på hjemmebasis.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville laget en sweet dommedagsmaskin...

Men det er vel mulig å ta ut mer watt i korte perioder......

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Så det som står på Rotel sine hjemmesider er dermed feil ? At den max. kan yte ca. 5 x 120 watt ? Og hvilken rolle spiller ohm inn i dette "regnestykket" ?

Trodde Rotel var "ærlige" på dette området...

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Rotel RBM-1095 som er sagt til å gi 5x200 watt i 8 ohm (alle kanaler i drift samtidig). I instruksjonsboken står det at den trekker 800 watt, mens på Rotel sine hjemmesider står det 1200 watt. Vet ikke hva som er riktig, men denne er en bra tung effektforsterker som veier 34 kg.

MEN nå har jeg kikket på den nye effektforsterkeren til Rotel som er sagt til å yte 5x250 watt i 8 ohm All channels driven :

Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS

Den har kun en strømforsyning på 600 watt. Hvordan er det da mulig å få 5x250 watt ut av denne ? La også merke til at vekten er på kun 11 kg og at THX Ultra merkingen som er på min Rotel eff.forsterker er forsvunnet.

Nå står det vel "strømforbruk" på 600W og ikke at den har en strømforsyning på kun 600W?

Jeg kan i alle fall tenke meg en plausibel forklaring her.

Når de i tillegg fyrer av
    Larger listening environments require prodigious amounts of power to deliver room filling sound. That’s exactly what you get with Rotel’s 5 x 250 watt power amplifier. It is important to note that this specification is provided with “all channels driven at 8 ohms” unlike some other manufacturers who stretch the ratings by listing them at 6 ohms or with only one or two channels being driven. Rotel’s RMB-1575 is a true high current audiophile design and can double its output to 5 x 500 watts at 4 ohms with all channels driven.
    Og leser man helt nederst ser man:
    Best of all, even with its high power capability the RMB-1075 runs relatively cool, extending the components lifespan thanks to its innovative Class D design.
    Med en transistorforsterker så går vel ca 50% av forbruket til varme? Klasse D er langt mer effektiv, men jeg kan i alle fall tenke meg minst en her på forumet som kan en del om "d". :-)

(Ps. De skal ha skryt for bildene av forsterkeren også, det er vel et av de første produsentbildene hvor utstyret både ser ut til å være koblet opp, og de ikke har full kontroll over kabelkaoset. Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Nå står det vel "strømforbruk" på 600W og ikke at den har en strømforsyning på kun 600W?

Jeg kan i alle fall tenke meg en plausibel forklaring her.

Når de i tillegg fyrer av

Og leser man helt nederst ser man:

Med en transistorforsterker så går vel ca 50% av forbruket til varme? Klasse D er langt mer effektiv, men jeg kan i alle fall tenke meg minst en her på forumet som kan en del om "d". :-)

(Ps. De skal ha skryt for bildene av forsterkeren også, det er vel et av de første produsentbildene hvor utstyret både ser ut til å være koblet opp, og de ikke har full kontroll over kabelkaoset. Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS :-)
    Ja, du kan være inne på noe der. At gjennomsnittlig strømforbruk er på 600 watt, men strømforsyningen er større og kan hente mer krefter hvis det trengs.

Noen som vet hvilken klasse min Rotel RMB-1095 effektforsterker er ?

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan være inne på noe der. At gjennomsnittlig strømforbruk er på 600 watt, men strømforsyningen er større og kan hente mer krefter hvis det trengs.

Noen som vet hvilken klasse min Rotel RMB-1095 effektforsterker er ?
    Tipper den er AB.

Uansett, ta en titt på Electronic amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia

Veldig bra side, i alle fall for en amatør som meg.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vekt etc...

Her er det snakk om vekt ikke teknologi...

Du sier selv at MA Oberon kun veier 6.5 kg, LX 71 veier vel ca 15 KG.
    Her er det jo helt klart en vesentlig forskjell i LX71s favør.

Nok om det.
    LX71 veier 18.5, men den har ICE effektdel, akkurat samme konstruksjon men den er 7xeffekt kontra 1xeffekt. Oberon har ikke resten av dubbedingsene som Pioneer har derfor er vekten vidt forskjellig. Dessuten så veier ikke 600W oberon mer én 500gram mer én lillebror på 250W.

Rotel med ICE og 7x100W 7,8kg

L-Sound - Rotel RMB-1077

Rotel med 5x120W ordinær effektforsterker 17,0kg

L-Sound - Rotel RMB-1075

I dette eksemplet bevises det at "size does not matter"

Forøvrig så har jeg Pioneer forsterker med gammel teknologi og vurderer bytte til den nye teknologien........Hovedsaklig pga de nye lydformatene, men jeg skal prøve mellomvarianten med konvertering av signalet til LPCM

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •