Forforsterker til HK970?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker til HK970?

Har B&W s2 603, Harman Kardon HK970 stereoforsterker på 80 w, tror jeg den er.

Vil lyden bli bedre/kraftigere om jeg kjøpte forforsterker? Går det an å koble forforsterker på en HK970?

Eller kanskje det er effektforsterker det heter... ?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En foroforsterker vil bare tilføre ett ekstra ledd i signaldelen, og således ikke hverken gjøre lyden bedre eller kraftigere. Forforsterkere er kun anbefalt sammen med effektforsterkere.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok effektforsterker du tenker på. Men jeg kan ikke helt skjønne at den forsterkeren du har ikke skal være kraftig nok til å drive høytalerene dine?

Hva er det du savner i lyden?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Det er nok effektforsterker du tenker på. Men jeg kan ikke helt skjønne at den forsterkeren du har ikke skal være kraftig nok til å drive høytalerene dine?
    Hva er det du savner i lyden?
    Høyere lyd, for på mp3 (lasted ned fra nettet) så hører man ikke lyden før man skrur en god del hakk opp.

Noen anbefalte meg å kjøpe dac, og koble mellom pc og forsterker... Men så hørte jeg med noen andre som mente at det ikke ville bli bedre. Dem sa at effektforsterker ville gi kraftigere lyd. Vet du om det vil det?

Så er rådløs.. (Kjøpe cd-er er ikke aktuelt.)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var vel en av de som annbefalte deg å kjøpe dac i den andre tråden din.

Har du pcen koblet til anlegget nå, eller brenner du fortsatt ut cder med mp3 på?
    Har du noe annet enn pcen koblet til forsterkeren slik det er i dag? Er lyden like svak der?

Er lyden i windows skrudd opp?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Har du pcen koblet til anlegget nå, eller brenner du fortsatt ut cder med mp3 på?
    Har du noe annet enn pcen koblet til forsterkeren slik det er i dag? Er lyden like svak der?
    Er lyden i windows skrudd opp?
    Lyden er fortsatt skrudd opp i windows, og jeg har aldri pleid å brent mp3 på plater for å høre i stua. (Kun i bilen.) I stua bruker jeg kun pc-en til å høre musikk. Kun pc-en er koblet til forsterkeren.

Jeg trodde jeg hadde bestemt meg for å kjøpe Dac, men så kommer noen kompiser å forteller at det nesten ikke vil utgjøre forskjell. At lyden fra mp3-ene på pc-en ikke vil høres høyere/klarere. Og sa jeg burde gå for en effektforsterker i stedet. Men hva vet jeg...

Hva vil skje om jeg kobler en effektforsterker til HK970? (Om det går an.) Vil lyden bli kraftigere? Vil noe bli overbelastet?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Lyden er fortsatt skrudd opp i windows, og jeg har aldri pleid å brent mp3 på plater for å høre i stua. (Kun i bilen.) I stua bruker jeg kun pc-en til å høre musikk. Kun pc-en er koblet til forsterkeren.

Jeg trodde jeg hadde bestemt meg for å kjøpe Dac, men så kommer noen kompiser å forteller at det nesten ikke vil utgjøre forskjell. At lyden fra mp3-ene på pc-en ikke vil høres høyere/klarere. Og sa jeg burde gå for en effektforsterker i stedet. Men hva vet jeg...

Hva vil skje om jeg kobler en effektforsterker til HK970? (Om det går an.) Vil lyden bli kraftigere? Vil noe bli overbelastet?

Det du må sjekke da er om forsterkeren di har pre-utgang, slik at den kan brukes som forforsterker. Da kan du evt koble til en effektforsterker. Men om du vil få så mye høyere lyd er jeg ikke så sikker på. Lydnivået på mp3 lastet ned fra nettet er svært varierende...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan endre gain (forsterkning) på dine mp3 filer, altså gjøre de kraftigere.
    Noen har fortalt meg at foobar kan brukes til dette, men andre må fortelle deg hvordan du gjør dette.
    Eller kjøp deg et bedre lydkort enn det 400,- kroners du har nå.......synes det er veldig synn du sitter med fint anlegg og så har du dårlige filer og "dårligt" lydkort, hemger overhodet ikke sammen her.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kraftig effektforsterker vil til en viss grad gi deg bedre lyd. Du får bedre kontroll over høytalerelementene, kan spille høyere, få bedre dynamikk osv.

MEN, det hjelper jo ikke særlig hvis lydkvaliteten du får ut fra pc'n allerede er dritt. Da vil jo bare forsterkeren din forsterke dritt-signalet, og vi sitter igjen med; ja, nettopp- Drittlyd

Altså, en god kilde er alfa og omega. De aller fleste lydkort til pc'er egner seg ikke spesiellt godt til hifi. Selv dyre creative audigy kort duger ikke, Digital til analog konverteren de har er ikke mye å skryte av. Så det du burde gjøre er å faktisk bruke en 2000kr ellerno på en god og grei dac. Lydkvaliteten vil uten tvil løftes flere hakk. Selv kjøpte jeg en Cambridge Audio Dacmagic på hifiklubben til 1600kr. Kongepris. Nå har den dessverre gått opp 500kr ellerno, men fremdeles er det et godt kjøp...

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Selv kjøpte jeg en Cambridge Audio Dacmagic på hifiklubben til 1600kr. Kongepris. Nå har den dessverre gått opp 500kr ellerno, men fremdeles er det et godt kjøp...
    Hadde det bare vært mulig å få tak i en Cambridge DacMagic... HFK har de jo aldri inne, og vet ikke når de får tak i nye...:cry:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forsterkeren din har jo rykte på seg for å ha mye krutt da. Bør nok se på muligheten for å bytte lydkort eller gjøre noe med kvaliteten på mp3-filene som blir nevnt over her.

En kamerat har samme forsterker som deg, og der kan vi spille så høyt at det blir ubehagelig å høre på. Så syns det er rart hvis forsterkeren er ditt svakeste ledd.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Hadde det bare vært mulig å få tak i en Cambridge DacMagic... HFK har de jo aldri inne, og vet ikke når de får tak i nye...:cry:
    Here you go :http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/45694

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Okei, så foobar, dac og ikke lydkort eller effektforsterker.

Men hvorfor sier noen kompiser at dac ikke vil gjøre det spor bedre?

...Så effektforsterker vil jo altså bare forsterke lyden jeg allerede har, og ikke forbedre kvaliteten, det skjønner jeg. Men jeg er ikke bare ute etter bedre kvalitet, men også høyere lyd, fordi man må skru så mange flere hakk opp på forsterkeren for å få like høy lyd som fra original-cd/dvd.

( Jeg har begynte å laste ned mp3-er høyere enn 128 der det er mulig, det fikk jeg tips om sist )

Hva med sånn derre bi-wiring/amping eller hva det er. Vil det gjøre lyden bedre, høyere, eller begge deler? Men det går kanskje ikke an siden jeg bare har stero-forsterker?

-En kompis av meg har noen sorte Yamaha-høytt i pianolakk som var ny for en stund tilbake, Yamaha 10'' sub og Yamaha surroundforsterker. Jeg synes lyden i dette er dritbra. Og det spiller mye høyere enn hos meg. Høyttalerne er jo større enn mine og alt er vel tilsammen kraftigere enn mine B&W-høytt & HK forst. (Han spiller med brentplater på DVD. ) Synes bare lyden der er så mye kraftigere enn hos meg..

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coffey
    En kamerat har samme forsterker som deg, og der kan vi spille så høyt at det blir ubehagelig å høre på. Så syns det er rart hvis forsterkeren er ditt svakeste ledd.
    Men hvilket lydkort bruker han da? (Hvis han bruker pc). Mitt koster bare 400 kr. Hvilke høyttalere har han?

Det kan også hende at lyden i min stue egentlig ér høy nok, det er bare når jeg har hørt meg varm i ørene og virkelig vil høre HØYT at jeg kan skru til -7 og enda kunne jeg tenkt meg til høyere.. (Forsterkeren går til +10 og begynner på -80. Men må skru et tyvetalls hakk opp fra -80 for å høre noe særlig fra pc-en.)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Men hvilket lydkort bruker han da? (Hvis han bruker pc). Mitt koster bare 400 kr. Hvilke høyttalere har han?

Det kan også hende at lyden i min stue egentlig ér høy nok, det er bare når jeg har hørt meg varm i ørene og virkelig vil høre HØYT at jeg kan skru til -7 og enda kunne jeg tenkt meg til høyere.. (Forsterkeren går til +10 og begynner på -80. Men må skru et tyvetalls hakk opp fra -80 for å høre noe særlig fra pc-en.)
    Jeg har ikke noe peiling på lydkort så det vet jeg ikke, men har ikke lagt merke til noe forskjell på volum mellom cd-spilleren og mp3 fra dataen.
    Han har et par Audiovector gulvhøyttalere av litt eldre type.

Du har ikke mulighet for å koble til en laptop eller ipod eller lignende for å sammenligne med dataen din da?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coffey: Jeg spiller i fra laptopen.

Åja, så det er ikke volumforskjell fra originalcd og mp3 lastet fra nettet der..? Det er det her.. (Snakker nå om volumforskjell altså, ikke kvalitetsforskjell, som det jo selvf er..) Kanskje det er lydkortet som har med volumet å gjøre da.. Gåte dette.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er helt sikker på at volumet på laptop er skrudd opp?
    Når du spiller en origial cd gjennom pcen er volumet like lavt da?

Jeg har ikke brukt windows på noen år, men jeg mener det er noe som heter volumkontroll, eller lyd i kontrollpanel, her vil du få opp flere skyvekontrollere for volum. Sett disse på "litt mindre enn maks"

Jeg tror det er her feilen ligger, da jeg ikke har vært borte i en pc som ikke klarer å levere normalt linjeutgang nivå. Jeg syns fortsatt du skal bruke penger på en dac. De kompisene dine virker ikke særlig smarte egentlig, hvis de ikke har greid å hjelpe deg med å få riktig lydnivå ut fra pcen.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Psnsp:

"Du er helt sikker på at volumet på laptop er skrudd opp?"
    -->Jaja...hélt grønn er jeg ikke Og dobbeltsjekket det nå.

"Når du spiller en original cd gjennom pcen er volumet like lavt da?"
    -->Har testet alt nå for å være sikker, og har funnet ut noe som kanskje kan klargjøre litt:

OriginalCD blir høyere når jeg spiller den fra DVDspilleren enn fra laptopen. Når jeg spiller originalCD gjennom vanlig DVD-spiller som er koblet til forsterkeren blir lyden "10 volumhakk høyere", enn når jeg setter original-CDen i laptopen og spiller den derifra. Og CD fra laptopen har akkurat samme volum som mp3 spilt fra laptopen.. Ergo må det jo være laptopen / lydkortet som gjør at volumet blir 10 hakk lavere...ikke sant? (Med "10 hakk" forskjell mener jeg at jeg må opp til -30 på forsterkeren når jeg spiller via laptop, for å høre samme volum som -40 lyder fra dvdspiller til forsterker.)

Men noen sa her at det ikke var vits i å kjøpe noe bedre lydkort. Vurderer en DAC, som visstnok skal gjøre kvaliteten på mp3-filene bedre, men vil den lage høyere VOLUM mon tro? Skjønner at mp3 aldri vil få like bra kvalitet som CD, men vil jeg kunne gjøre noe for å få høyere volum? Kanskje det bare ikke går an...? (Har enda ikke prøvd brentplater fra DVD, da min DVD er så gammel at den ikke tar slikt, så vet ikke om lyden blir høyere da enn når jeg spiller via laptopen..)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres rart ut dette. Hvilket program bruker du for avspilling? Er det volumkontroll i noen skjulte menyer eller noe der kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle dine problemer vil løses med en dac, det er jeg relativt sikker på.

En cd spiller har mye høyere utgangssignal enn et vanlig lydkort har. Lyden ut fra pc'n er ofte lav, og en dac vil løse dette. Min dacmagic gir i hvertfall mye høyere lyd en lydkortet mitt, så jeg trenger ikke å dra på så mye på forsterkeren. En kamerat kjøpte også denne magiske boksen, han har et stort klipsch rf82 anlegg, - og han ble overrasket over hvor lite volume han trengte på forsterkeren i forhold til tidligere... Lydkvaliteten ble også mye bedre. Bassen blir langt fastere, lyden oppleves mer dynamisk, detaljer trer frem og lydbildet blir mye større.
    Selv om du hadde vært fornøyd med lyden fra lydkortet ville jeg anbefalt en dac. Man går virkelig glipp av mye godlyd til en billig pris ved ikke å kjøpe en slik boks.

Men, 128kbit låter er ikke mye å samle på. Jo bedre anlegg en har, jo dårligere låter hardt komprimerte mp3'er. Prøv å få tak i 192kbit eller 320kbit. 320 er en fin bitrate. Cd plater er helmaks..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •