Forforsterker til HK970? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Den er sikkert allerede solgt, men hvorfor prøver du ikke den dac da? Du har fått massevis av hints nå.....trenger du den ikke kan du selge den for det du betalte for den, lett! Der er masse folk derute der jager på denne model....

Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coffey
    Høres rart ut dette. Hvilket program bruker du for avspilling? Er det volumkontroll i noen skjulte menyer eller noe der kanskje?
    Win Mediaplayer, også prøvd MediaMonkey, men ble ikke noe bedre. Vet ikke om noen skjulte knapper.

Magnus K.A: Din beskrivelse av Dac manipulerer meg til å ha lyst på, så driver å forhandler litt med en kar nå som skal selge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis problemet bare er at det er forskjell på volum mellom cd spiller og pc så er vel det ganske vanlig?

så lenge du kan spille høyt nok fra pc´en, kan du jo prøve å senke gain´en på cd spilleren.
    hvis det ikke er mulig, kan du jo kjøpe/lage en "inline attenuator" (noe slikt som dette) for å senke volumet på cd spilleren.

anngående dac, så vil de ikke øke volumet fra pc´en, men den vil forbedre lyden ganske mye.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BjarneTV: Hvorfor i alle dager skal jeg senke volumet fra cd-spiller?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Det var ikke meningen å være frekk i mitt forrige innlegg, jeg er ikke altid like flink til å formulere meg, beklager det.

Men jeg kan ikke forstå at du ikke får høy nok lyd ut fra pcen? bruker du riktig utgang? en laptop skal jo helt fint klare å drive hodetelefoner som jo krever høyere signalstyrke enn normalt linje nivå. det er her det skurrer for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde problemet var at det var upraktisk stor forskjell på volumet mellom cd spiller og pc avspilling.
    har vel kanskje misforstått? :P

hvis problemet var at lyden var såpass lav ut fra pc at du ikke kunne spille høyt nok så er det bare å ignorere mitt råd

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BjarneTV: Jeg trodde ikke du var frekk, må du ikke tro skjønte bare ikke hvorfor jeg skulle gjøre lyden lavere når jeg spiller CD fra dvd-spillern.

Har en acer laptop, (mic-inngangen er ødelagt) så jeg har usb-kabel fra pc og inn i et lite eksternt creative lydkort til 400kr, og i mella det og forsterker er det sånn derre kvit/rødplugg-ledning. Kanskje det bare skal være sånn? Kanskje det bare ér sånn at volumet ikke blir like høyt fra laptop.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mic inngangen er uvesentlig, linje/hodetelefon utgang derimot...

Hva heter lydkortet?

er det en av disse Hardware.no - Prisguide - Lydkort

Prøv de andre utgangene fra lydkortet.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkortet heter Creative Soundblaster.
    Der er en optisk utgang, som jeg ikke har prøvd, har ikke sånn kabel. Den er formet som en tunnell-inngang. Kan jo hende den gjør slik at det blir høyere lyd.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se på linken i inlegget mitt over og se om du kjenner igjen ditt kort.
    Alle heter sound blaster.

Optisk utgang sender digitalt signal og er ikke kompatibelt med din forsterker.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ingen av de på linken, og finner dem ikke på kelkoo.no heller, men det var der før. Kjøpte det var en billig nettbutikk, er plastaktig og kjempelett.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde det på en link i din gamle tråd, eller var det du der linket til det?
    Uansett, vi blev i den andre tråden enige om at du ikke hadde digital ut fra din laptop, korrekt?
    Denne tråd likner nå veldig på den siste du hadde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnetv
    anngående dac, så vil de ikke øke volumet fra pc´en, men den vil forbedre lyden ganske mye.
    Jo, det er nettopp det den vil gjøre! Trodde det var allment kjent at vanlige lydkort ikke har veldig høy utgangslyd. I tillegg bør volumet ligge på ca. 90% for å unngå forvrengning. Da sier det seg selv at volumet ikke blir særlig høyt.
    En dac gir vanligvis samme volume ut fra utgangene som det en cd spiller gjør. Altså vesentlig høyere, med alle de forbedringene det medfører.

Kjøper du en dac kan du bare gi blaffen i lydkortet ditt. Det vil ikke bli brukt...
    Om du ikke er totalt blakk, så er en dac en av de bedre lydmessige kjøpene en kan gjøre. Sjelden får en et så stort lydmessig hopp for så lite penger!
    Jeg maser fælt med denne dac'n nå, men bare kjøp en og legg diskusjonen død

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Jo, det er nettopp det den vil gjøre! Trodde det var allment kjent at vanlige lydkort ikke har veldig høy utgangslyd.
    Tull, hvor har du dette fra?

I tillegg bør volumet ligge på ca. 90% for å unngå forvrengning. Da sier det seg selv at volumet ikke blir særlig høyt.
    90% av hva da?

En dac gir vanligvis samme volume ut fra utgangene som det en cd spiller gjør.
    Riktig

Altså vesentlig høyere, med alle de forbedringene det medfører.
    Tull

Kjøper du en dac kan du bare gi blaffen i lydkortet ditt. Det vil ikke bli brukt...
    Om du ikke er totalt blakk, så er en dac en av de bedre lydmessige kjøpene en kan gjøre. Sjelden får en et så stort lydmessig hopp for så lite penger!
    Jeg maser fælt med denne dac'n nå, men bare kjøp en og legg diskusjonen død
    Kunne ikke vært mer enig. Men her er det snakk om mp3 filer så forskjellen vill ikke være enorm, dersom du går over til musikk i bedre kvalitet (flac, wav, alac eller lignende) vil forskjellen være vesentlig.

Mari, prøv de andre utgangene på lydkortet se om det hjelper, jeg har en liten mistanke om det er her feilen ligger, sjekk også at du har oppdaterte drivere til lydkortet..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får da svare for meg, selv om dette ser ut til å bli en kverrulant diskusjon:

Så godt som alle forskjellige "vanlige"lydkort jeg har testet gir lavere uteffekt enn en cd spiller. Dette har både jeg og flere av mine kamerater lagt merke til...

90% av fullt volume selvfølgelig. Trenger ikke å være eksakt 90%, men ikke noe høyere hvertfall.

Det er IKKE tull at en dac gir vesentlig høyere lyd enn et standard lydkort. Lydkort som m-audio og andre slike gode kort har en god dac innebygget, og kan derfor ikke sidestilles med lydkort som vanlige pc'r innehar.

Forskjellen er ikke enorm, men den er betydelig i forhold til hvor mye penger man legger i det. Kjøp nye oppgraderte kabler for 2000kr og se hvor langt du kommer med det Selvfølgelig vil en 128kbit mp3 låte ræva uansett hva slags lydkort eller dac en har. MEN jeg og flere andre merker tydelig bedre lydkvalitet selv med mp3'er. Men jo bedre anlegg en har, desto dårligere låter lavkvalitets mp3'er...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at linjenivå er høyere enn hodetelefon nivå?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En cd spiller giver normalt 2 volt ut, men dette kan variere noe....

Men, der er litt annet ute å gå her, som jeg nevnte tidligere. Musikken vi lytter til er "programmert" og kommer med en liten fil der henger ved hver sang. I denne fil ligger IDTags, med info som f.eks. artist, tittel, produksjons år, låtskriver, genre, og mest viktigt gain.
    Uansett om musikken er komprimert ihjel under produsering eller ikke vil sangen ha ett nivå når du spiller den av. Noen sanger er veldig lav i volum mens andre har ganske høyt volum.
    Jeg skal innrømme at jeg ikke helt har klart å lese disse -??db gaintags i mine filer for det virker som om de motsiger seg selv noen ganger......
    Samme problem har jeg f.eks. med min Get boks. Denne har coax digital ut, og analog ut. Jeg bruker analog ut av to grunner, ene er at jeg kan da regulere volum via fjernkontrollen til Get boksen når jeg bruker analog ut, og bruker jeg den digitale utgang får jeg veldig lavt nivå og må skrue volum 1/3 høyere på forsterkeren for å få samme nivå som den analoge utgang.
    Så den digital utgang i Get boksen, eller Get selv, vet ikke, har veldig lavt signal ut på den digitale utgang.
    Mari sitt problem er også gain, og kunne vi få vite type betegnelse på hennes lydkort kunne vi finde de tekniske data og se hva output dette da giver til forsterkeren.
    Jeg går ut fra hun har lydkortet tilsluttet cd eller aux inngangen.

Det er ikke korrekt at 128 kbps lyd lyder dårlig, dette avhenger av kilden. Noe lyder dårligt ja..., men prøv f.eks. RadioIO via en streamer, det er ganske god lyd det. Prøv da Atlanta Blues Society på 48 kbps og du mister haken din på gulvet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Magnus K.A]
    En dac gir vanligvis samme volume ut fra utgangene som det en cd spiller gjør. Altså vesentlig høyere, med alle de forbedringene det medfører.

QUOTE]
    Hva mener du er høyere?
    Volum eller lydkvalitet?

Hvis du mener volum så er det feil.. Siden en dac forvrenger mindre pga bedre signaldel og strømforsyning så er den atskellig mere "stille" enn det ett lydkort er. Det betyr ikke at det nødvendigvis blir mere lyd, men at den blir renere slik at (hvis lydopptaket, lydformatet og anlegget tillater det) instrumenter, stemmer og mikrodetaljer som pustelyder, anslag og holografi mere kommer til sin rett.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips. Venter på den dac magicen som lå til salgs her =)
    så får jeg se om det er noe bra.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •