lydsignature forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lydsignature forsterker

Jeg bi-ampet forsterkerene mine her i dag, men synes jeg fikk en annen lydsignature, enn når jeg kjørte frontene på effekt trinnet. Kan det være tilfelle eller er det bare noe jeg innbiller meg?

Lydkilden er den samme uansett - reciveren. Noen forsterkere er varme, luftige i klangen osv. Men jeg har innbilt meg at det er lydkilden som bestemmer det. Tar jeg feil eller er det en kombinasjon kanskje?

Fordelen er jo å få mer effekt og kontroll, men effekt gevinsten går på bekostning av kvaliteten må jeg jo revurdere.

Hatt satt pris på noen kvalifiserte svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Summen av alt=resultat.
    Forforsterkeren bestemmer som regel mesteparten av kvaliteten, derfor bruker mange stereoforsterkere og ikke surround til stereo.
    Det å slenge på en effektforsterker betyr ikke automatisk bedre lyd, eller kanskje det gjør det, men brukeren oppfatter det noen ganger som dårligere lyd.
    Kun du kan bestemme om det er bedre eller dårligere....
    Det handler om smak og behag, samt matching, derfor er det vanskeligt å si at en effektforsterker er bedre selvom den i de fleste tilfelde er det.
    Som du ser er audio en variabel sak hvor resultatet ikke er gitt, derfor eksperimenterer vi med utstyr og skifter i hytt og pine....

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo forskjell i både pre og effekt-trinn så det er nok ikke noe du innbiller deg.

Men forstår jeg deg rett i at du nå har biampet frontene på surround-forsterkeren? Du bruker altså alle 7 kanalene når du ser film?
    For da kan du oppleve at det "gir seg" tidligere enn når du har frontene på egen effekt. -ikke at det har noe som helst med lydsignatur å gjøre, jeg bare nevner det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Det er jo forskjell i både pre og effekt-trinn så det er nok ikke noe du innbiller deg.

Men forstår jeg deg rett i at du nå har biampet frontene på surround-forsterkeren? Du bruker altså alle 7 kanalene når du ser film?
    For da kan du oppleve at det "gir seg" tidligere enn når du har frontene på egen effekt. -ikke at det har noe som helst med lydsignatur å gjøre, jeg bare nevner det.
    Glemte å nevne at det er når jeg spiller stereo. Ser svært lite film.

Jeg følte ikke at det var noe problem med effekt når jeg kun brukte effekt trinnet på frontene heller. Men mye vil ha mer, og får vel en følelse av litt mer kontroll nå som jeg har bi-ampet, spesiellt når jeg drar på litt guffe. Men jeg synes vel ikke at det ga det helt store. Jeg bruker effekt forsterkeren på bassene og reciveren på mellomtone/diskant. Og det er vel mellomtone/diskant som gir en egen karatkteristikk av lyden vil jeg tro..

Min tanke har vært at signalet som kommer ut av pre-out er renere, altså ikke "farget" i reciveren eller stemmer ikke det? Men dersom effekt forsterkeren også gir sin signature, så vil lyden være annerledes.

Er ikke lett å for

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri skjønt hvorfor folk som hører mest på musikk kjøper surround recievere. Ikke for å være frekk. Men du må langt opp i pris for å matche et stereooppsett til f.eks 20000kr

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Aldri skjønt hvorfor folk som hører mest på musikk kjøper surround recievere. Ikke for å være frekk. Men du må langt opp i pris for å matche et stereooppsett til f.eks 20000kr
    Det er en lengre historie, men kort foralt så er det et komprosmiss. Jeg bor sammen en dame som liker lyd og film. Og når jeg koblet ned reciverne og satt lyd på TV igjen ble det ramaskrik. Papplyd var hun ikke spes begeistret for.

Men for å svare deg så er det er nok snart en Music Angel på vei.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du skriver vil noen dårligt oppfatte forskjell på receiveren selv, kontra receiveren med effektforsterker. Det tyder jo på at forforsterkeren setter en grense, eller hur....? Også, hadde den innebygde effektforsterkeren i Marantz´en ikke vært god hadde du hørt mer forskjell.
    Også, når du setter på en ekstern effektforsterker får du kanskje et litt annet "fokus" i lyden. Det er ikke unormalt at høyttalerne må justeres litt når man bytter forsterker.
    Forforsterkeren er veldig ofte flaskehalsen når surround receivere skal spille stereo. Det er ikke tull når man siger at skal du ha en virkelig god forforsterker til stereo må du kanskje opp i prisen for en god brukt bil.
    Men har du tenkt på kilden? Ekstern dac for stereo kanskje?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •