Cambridge 540Av2 vs Cambridge 540Rv3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cambridge 540Av2 vs Cambridge 540Rv3

Jeg har fått tilbud om å kjøpe enten Cambridge sin stereo forsterker 540Av2 som er på beskjedne 2x 60w i 8ohm brukt for 2000kr. Jeg har også, av samme selger, fått tilbud om en Cambridge surround reciever ved navn 540Rv3 som produserer 6x 80w (med alle kanaler i drift, ja) eller 2x 100w. Jeg har ikke planer om surround med det første, men det kan hende jeg får meg surround senere. Høyttalerne som skal drives, blir enten et par Dynavoice F6EX eller et par Infinity Reference 31i. Jeg lurer på igrunn, hvilken dere tror jeg får lydmessig best resultat av? Jeg hadde i første instans tenkt til å gå for stereo.
    Men med tanke på at selgeren også bare skal ha skarve 2000kr for 540R, så tenker jeg at det kan være en idé å kjøpe den like gjerne. Men jeg hører at stereoforsterkere er bedre i stereo enn en surround reciever uansett, eller..? Selvfølgelig burde jeg bare få en demo av begge, men tenkte å høre her først, om noen har noen formening angående disse forsterkerne, og hva som hadde vært lurest. Jeg burde også gjøre oppmerksom på at jeg bor på et JÆVLIG lite rom, med skråtak, så å få plasert noen bakhøyttalere, er nærmest umulig på dette tidspunkt, men jeg skal flytte ut snart, og får da store mengder plass. Beklager for et langt innlegg med relativt mye off-topic. Men, ja.. 540Av2 vs 540Rv3? Spørsmålet er ganske enkelt, hvilken gjør seg best i stereo? 100w er jo betydelig mer enn 60w, og jeg skal ha relativt store høyttalere (og uansett slenge på effekforsterker senere antar jeg).

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ren stereo vil nok receivern komme litt til kort, dog er det ikke store forskjellen. Om du skal bygge ut til surround etterhvert hadde jeg nok tatt receiveren.

I denne hobbyen kommer uansett oppgraderingsspøkelset jevnt og trutt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, så blir det en oppgradering fra en tragisk Sony reciever til 1500kr fra komplett. Men hey, den drev i mine ører for et halvt år sia, cerwin vega cls-10'ene mine ganske så ok synes jeg, sjansene er store for at jeg ikke blir skuffa med hi-fi utstyr som faktisk KAN regnes som hi-fi.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

540 R

Jeg har vært og lyttet til cambridge 540R v.3 og den er svært så gøy å høre på med mine B&W 686, så jeg vil ikke si den står tilbake for den rimelige nadforsterkeren 754 eller budsjettklassen til denon, 1909, 1908. Cambridgen yter faktisk ganske godt. Selv små til litt større tungdrevne stativhøyttalere driver den overbevisende. De 100 wattene den yter i stereo er absolutt reelle, og med nok av tilgang til strøm, er den et godt valg etter min mening. Den overgikk lett den gamle naden min på 2*75 watt i 8 ohm, både effektmessig, musikalsk og ved filmbruk.

Noen vil nok hevde at den er litt for effektfull og litt brumlete. Men dersom man ikke er mer enn en vanlig entusiast og glad i å høre på musikk, så er den mer enn god nok. En hører nok ikke mye forskjell på 540 og 640 hva kvalitet på lyden angår. Man skal generelt sett relativt mye opp i pris for å høre virkelige kvalitative forskjeller i lyd. henger selv sammen med hvilke høyttalere en bruker, og om man har en konto som gir en mulighet til å bli opphengt i lydens gjennomsiktighet osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har mine interesser endret seg smått, men jeg lurer på å bruke denne som forforsterker. Først i et stereo oppsett, og senere i surround med Vincent SP-996 monoblokker som effekttrinn. Det eneste jeg ser meg ganske usikker på, er lyden i en reciever som forforsterker sammenlignet med en surroundprosessor eller en ren stereo forforsterker, blir lyden veldig mye dårligere? En surroundprosessor koster jo fort 10,000kr og er ganske lite realistisk at jeg kommer til å investere i med det første. Jeg lurer bare på hvor bra forforsterker delen i en reciever i den prisklassen er igrunn.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig vanskeligt å svare på, for meg, da jeg ikke har prøvd Cambrigd´en, men, er du fokusert på stereo kjøper du bare en integrert stereo forsterker med prosessor inngang og bruker den som vanligt.

Når du da får en surround receiver tar du Front PreOut fra denne og tilslutter prosessor inngangen på den integrerte.
    BluRay eller dvd tilslutter du surround receiveren, stereo kilder er jo koblet til den integrerte. Dine fronter er også tilkoblet den integrerte.
    Nu vil den integrerte drive dine fronter ved film, og virke som en helt vanlig stereo forsterker ellers.
    Så ja, se til at den receiver du kjøper har preout slik at du kan koble effektforsterker til senere om du vil (eller koble til den integrerte).

Men, jeg tror Cambridge surround receiveren vil spille bra i stereo også., så ja, valget er ditt.
    Desuten, surround høyttalere er ikke noe problem, du kan få små typer der kan monteres på veggen. De fungerer glimrende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •