kino lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Tråd: kino lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kino lyd?

noen som vet hva som skiller lyd sporet som blir spilt på kino kontra lydspore man får hjemme fra dvd?er det mulig og få like god lyd av hjemmekino recivern som kino...da tenker jeg på selve sourround lyden...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskeligt spørsmål. Hva sammenlikner du med?
    Noen kinoer har ikke så bra lyd, så da får du lett til bedre lyd hjemme.
    Andre større kinoer har kolossale høyttaler systemer og utstyr i million klassen..., men hjemme slipper du jo støy fra andre mennesker (?) og kan alltid sitte i sweetspot....

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfatter det som at han spør om lyd signalet på kino kontra hjemme. Mot DVD er det vel rimelig stor forskjell, men med HD lyd ukomprimert eller lossless på Bluray, skal vi vel få like bra som det kinoene får.. eller ?
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...et vanlig format i kinoer rundtomkring er jo Sony SDDS, men dette signalet ser ikke ut til å ha noe bedre utgangspunkt enn de nye HD-formatene for "hjemmemarkedet", snarere tvert i mot...

Når det er sagt er det jo utstyret og selve salen som utgjør den store forskjellen fra kino og lyd hjemme. "Kinoklangen" er jo gjerne et resultat av enorme hort, massive rekker med subwoofere, og en stoooor sal som formidler lyden på ekte kinovis... Jeg har selv JBLs ekte kinohøyttalere hjemme hos meg, og synes virkelig jeg har begynt å nærme meg noe i retning kino...

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SDDS er det ikke mange som har. og veldig få filmer blir gitt ut med det, og igjen ytterst få som faktisk utnytter det (bruker alle 5 fronthøytalerene)
    Det vanlikste er DD på analog film. da avhenger det litt hvor slitt lydsporet er. DVS hvor høy lesningsfeilen er. Når kopien begyner å bli slitt greier tilslutt prossesoren kun og lese av Dolby SR (betydlig dårligere Analog versjon).

Nå med inntoget av Digital kino vill det komme et stor løft i lyden, ettersom digital lydsporet alltid vill være i tipp topp stand. Du får både lossy og ukomprimert lyd fra disse avhenging av hva prossesoren takler. Har ennå ikke hørt ukomprimert lyd på kino men dette vill bli innstalert i KP1 (bergen kino) rett etter påske. så det blir sepennende å høre.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SDDS er det vel yterst få kinoer som har i lille Norge.
    Må over dammen for og finne de som utnytter det
    Bodde ikke du lygren i USA da ? der er sdds bra utbredt med de salene de har.

Vil si den største forskjellen på lyden må være Friheten du har hjemme :-D
    Kansje mann likere og få en heftigere og bedre opplevelse en på kino :-D

Selv liker jeg det at ingen snakker og bråker i salen når man ser film :-D hehe

Nå er det vel noen kinoer som får Lydspoert på DVD og muligens på Laserdisk ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunn til at jeg lurte er at i går når jeg var på kino(lillestrøm kino sal 5)
    så hørtes det ut som at lyd som skulle komme ut bak kom ut bak og lyd som kommer fra siden kom ut fra siden.....

jeg har tidligere spurt om no ala det samme ang min hjemmekino reciver yamah rxv-1900.
    syns ikke lyd som burde komme fra bakhøytallerne kommer....
    eks tale men andre ting å.

fikk til svar at bakhøyttalerne er for effekt og romfølelse...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chargespeedwrx
    grunn til at jeg lurte er at i går når jeg var på kino(lillestrøm kino sal 5)
    så hørtes det ut som at lyd som skulle komme ut bak kom ut bak og lyd som kommer fra siden kom ut fra siden.....

jeg har tidligere spurt om no ala det samme ang min hjemmekino reciver yamah rxv-1900.
    syns ikke lyd som burde komme fra bakhøytallerne kommer....
    eks tale men andre ting å.

fikk til svar at bakhøyttalerne er for effekt og romfølelse...
    Synes det er litt vanskelig å tyde hva du spør om her, men har du koblet opp alt riktig?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del filmer som har lydspor som ikke er av topp klasse...
    Så finnes de som har koblet noe galt...

Lurer du på lydformater og hvordan de fungerer er det bare og søke på Dolby og DTS

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd på kino er stort sett Sony Dynamic Digital Sound (SDDS), Digital Theater Systems (DTS), Dolby Stereo Digital (Dolby SRD)

Her kan man feks se lyddtyper og utstyr i de ulike saler i Bergen
    http://www.filmweb.no/bergenkino/mul...le__98785a.pdf

Større mulighet til lyd og utnyttelse hjemme

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nei, jeg er som oftest på Colosseum hvis jeg først er på kino, og der skryter de i det minste av SDDS, men det er selvsagt mye mulig dette ikke er tilfelle i praksis der heller...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nei, jeg er som oftest på Colosseum hvis jeg først er på kino, og der skryter de i det minste av SDDS, men det er selvsagt mye mulig dette ikke er tilfelle i praksis der heller...
    (teknisk COLOSSEUM 1)
    Colosseum - Oslokino.no
    Hvor mye ? men ja de bruker SDDS

SDDS - The Film Guide

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det er en del filmer som har lydspor som ikke er av topp klasse...
    Så finnes de som har koblet noe galt...

Lurer du på lydformater og hvordan de fungerer er det bare og søke på Dolby og DTS

oppkoblinga tror jeg ikke det er no galt med...signal kabel er 1 fiberoptisk kabel.og innstillingene er gjort etter veiledning fra guruer her inne.så vet ikke hvor mye mer jeg kan bomme.front er på front og bak er på bak og center er der den skal så....

filmen jeg ser hjemme må minimum ha 5.1dd lyd spor og DTS er jo heller ikke no minus....men er vel begrenset hvor mye du får ut av det?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chargespeedwrx
    oppkoblinga tror jeg ikke det er no galt med...signal kabel er 1 fiberoptisk kabel.og innstillingene er gjort etter veiledning fra guruer her inne.så vet ikke hvor mye mer jeg kan bomme.front er på front og bak er på bak og center er der den skal så....

filmen jeg ser hjemme må minimum ha 5.1dd lyd spor og DTS er jo heller ikke no minus....men er vel begrenset hvor mye du får ut av det?

God plassering av høytalere og en god kalibrering gir mye glede selv med et rimelig oppsett

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    harman/kardon:
    DTS har lyden på en seperat dvd, en del kinoer bruker dette spesiellt i usa.

Syntes egentlig DTS har den beste løsningen med seperate disker med digital lyd, men det blir fort slit med logistikken. Hvis du skal flytte filmer fra sal til sal.

SDDS er teoretisk sett overlegent DTS/DD men blir sjeldent utnyttet til sitt fulle potensiale, 5 front kanaler 2 SR og LFE, i tillegg er det et problem at lydsporet ligger helt ute på filmrullen, utenfor perforerings hullene. Så det er ekstremt utsatt for slitasje.

Vill tippe Dolby digital/SR er å finne på 95% av norges kino forrestillinger.

I forhold til mangel på surround lyder, er det ofte vannsklig å sammenligne hvis det ikke er samme film. Film lyd er ekstremt forskjellig mikset, noen har nesten ikke noe lyd i SR kanalene mens andre har konstant både retningsbestemt og mer atmosfærisk lyd. Har du sett Master and commander? Der har du mye innformasjon i bakkanalene og er annlegget skikkelig kalibrert hører du det knirke både i tak vegg og gulv på alle kanter av deg og folk løper over taket ditt. virkelig bra surround miks på den filmen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    harman/kardon:
    DTS har lyden på en seperat dvd, en del kinoer bruker dette spesiellt i usa.

Syntes egentlig DTS har den beste løsningen med seperate disker med digital lyd, men det blir fort slit med logistikken. Hvis du skal flytte filmer fra sal til sal.

SDDS er teoretisk sett overlegent DTS/DD men blir sjeldent utnyttet til sitt fulle potensiale, 5 front kanaler 2 SR og LFE, i tillegg er det et problem at lydsporet ligger helt ute på filmrullen, utenfor perforerings hullene. Så det er ekstremt utsatt for slitasje.

Vill tippe Dolby digital/SR er å finne på 95% av norges kino forrestillinger.

I forhold til mangel på surround lyder, er det ofte vannsklig å sammenligne hvis det ikke er samme film. Film lyd er ekstremt forskjellig mikset, noen har nesten ikke noe lyd i SR kanalene mens andre har konstant både retningsbestemt og mer atmosfærisk lyd. Har du sett Master and commander? Der har du mye innformasjon i bakkanalene og er annlegget skikkelig kalibrert hører du det knirke både i tak vegg og gulv på alle kanter av deg og folk løper over taket ditt. virkelig bra surround miks på den filmen!

begynner og skjønne mer nå har Master and commander så får se den først....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om du "forventer" masse lyd men ikke får det.
    Med en test dvd, som Video Essentials finder du veldig fort ut om alt er som det skal være. Denne dvd, og en lydmåler, eller en 100% idiotsikker kalibrering med receiverens romkorreksjon er hvor du skal starte.
    Det handler ikke om at lyd skal komme fra alle kanter, det handler om homogenitet, kalibrering, og da får du opplevelsen, og sitter ikke og lurer på om nå den effekt skulle komme fra der eller der....
    Som nevnt har Master & Commander ét av de beste lydspor overhodet, hvis du sitter i stolen når skibet knirker, og du IKKE føler du nårsomhelst kan ramle igjennom gulvet ditt ned i kjelderen er der virkelig noe galt. Jeg blev faktisk litt sjøsyk der....
    Dette er dog IKKE fordi du har mye lyd i bakkanalene, men fordi lydmiksen er så utrolig homogen og "diffus" at opplevelsen av å være ombord på skibet er enorm.
    Du kan kanskje fortelle oss hvilket utstyr du bruker og hvordan det er satt opp?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med å ha kino hjemme er at du kommer mye "nærmere" lyden synes jeg... Og ofte mer morsomt enn kino.

Colloseum har sjeldent gitt meg en bra opplevelse, bortsett fra Star Wars Ep. 1. men KinoCity i drammen, Kino1 i Sandvika og Ringen kino har gjort det flere ganger! Definitvt noen av de bedre kinoene i norge. Kinocity i drammen det første året etter de hadde åpnet var helt sinnsykt bra. men nå har det forfallt litt... samme med Colloseum.

ops, ble litt OT det der...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det virker som om du "forventer" masse lyd men ikke får det.
    Med en test dvd, som Video Essentials finder du veldig fort ut om alt er som det skal være. Denne dvd, og en lydmåler, eller en 100% idiotsikker kalibrering med receiverens romkorreksjon er hvor du skal starte.
    Det handler ikke om at lyd skal komme fra alle kanter, det handler om homogenitet, kalibrering, og da får du opplevelsen, og sitter ikke og lurer på om nå den effekt skulle komme fra der eller der....
    Som nevnt har Master & Commander ét av de beste lydspor overhodet, hvis du sitter i stolen når skibet knirker, og du IKKE føler du nårsomhelst kan ramle igjennom gulvet ditt ned i kjelderen er der virkelig noe galt. Jeg blev faktisk litt sjøsyk der....
    Dette er dog IKKE fordi du har mye lyd i bakkanalene, men fordi lydmiksen er så utrolig homogen og "diffus" at opplevelsen av å være ombord på skibet er enorm.
    Du kan kanskje fortelle oss hvilket utstyr du bruker og hvordan det er satt opp?

kjører Dali c1000 center som er plassert rett under tv`n og vinklet litt oppover for og treffe lytte høyde.Dali 8008 i front som står på 30mm steinplater ,Dali 6006 bak som også står på 30mm steinplater, Dali SWA-15 sub som står på 2 mindre stein plater.pioneer dvd spiller og yamaha rx-v1900...også bruker jeg fiberoptisk signal kabel mellom forsterker og dvd.
    men må vel opp på blue ray hvis jeg skal få mer ut av det jeg har nå?

har bi-amping fremme og detter er stilt inn med auto koreksjon fra sweet spot.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til SDDS trenger vel en egen prosessor om jeg ikke husker feil, eller har det kommet noen alt i ett prossesorer i det siste kansje :-O
    Er mange år siden jeg har tatt å sett på noen kino prossesorer nå og ser det er blitt mye bedre :-D

Dolby SR
    Dolby Stereo
    Mono

Altid ha alternativer om beste lydspor er skadet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •