Slår du av stereoanlegget ditt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JanTore
    Dersom du da bruker utstyret mindre enn 8 timer hver dag vil det fortsatt lønne seg å slå det av.
    Hva er det som vil lønne seg med det?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanTore
    Dersom du da bruker utstyret mindre enn 8 timer hver dag vil det fortsatt lønne seg å slå det av.
    Akkurat det samme tenkte jeg. Med søvn og jobb, er jeg langt under 8t i døgnet i snitt.

Jeg slår alltid av. Det sparer strøm. Min integrerte bruker ca. 60W i standby ifølge Hegel. Det er jo også kjent at en av metodene for å speede opp aldringsprosesser under tester er å kjøre på med varme.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Levetiden er "på"-tid. Derfor vil det lønne seg. I tillegg kommer strømfortjenesten.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Levetiden er "på"-tid. Derfor vil det lønne seg. I tillegg kommer strømfortjenesten.
    Strømfortjenesten er åpenbar, i alle fall i sommerhalvåret. Men hva med levetiden? Noen produsenter anbefaler jo å la utstyret stå på 24/7. Har det utelukkende med lyden å gjøre eller også med levetiden på komponentene?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømfortjenesten er åpenbar, i alle fall i sommerhalvåret. Men hva med levetiden? Noen produsenter anbefaler jo å la utstyret stå på 24/7. Har det utelukkende med lyden å gjøre eller også med levetiden på komponentene?
    Både mitt og JanTores innlegg var direkte relatert til innlegg nr. 20.

Årsaken til at noen anbefaler å la det stå på, vet jeg ikke. "Min" produsent anbefaler å slå det av.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg har begynt å slå av elektronikken nå etter å ha hørt om inntørkede kondensatorer og sånt.
    Når jeg legger øret inntil diskantene så hører jeg svak susing, og tenker at det kanskje også sliter på diskanten at det står på døgnet rundt. Det gjør sikkert ikke det, men nå føler jeg at ikke jeg er "snill" med anlegget hvis det står på hele tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel at hvis utstyret slås av når det ikke er i bruk, så vil 50000 timer med 8t bruk pr. døgn vare like lenge som 150000 timer ved 24t bruk pr. døgn.

Bruker du utstyret mindre enn 8 timer daglig, vil det altså leve lenger dersom du skrur det av når det ikke er i bruk, enn om du lar det stå på kontinuerlig.

I tillegg vil du altså spare 100000 timer med standby-strømforbruk.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lar det stå på. Har strømregning og oppvarming innbakt i husleia, så sånn sett spiller det liten rolle, og huseier er uansett ganske gjerrig på varmen...greit å spe på litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen nevner at man sparer strøm ved å slå av anlegget. Men det gjelder vel ikke om vinteren når det er kaldt? For det er vel sånn at den varmen som utvikles av elektronikken, er med på å varme opp rommet. Det vil si at man kan redusere nivået på annen oppfyring med tilsvarende mange watt for å holde samme temperatur i rommet. Derfor går det opp i opp, ingen ekstra utgifter ved å la anlegget stå på. :-D

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Riktig" bruk blir altså:

Sommerhalvåret
    Bruk anlegget mindre en 8 timer pr dag og slå av etter bruk.

Vinterhalvåret
    La stå på.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan grave opp noe forskning på effektforsterkere som står på 24/7 mht brannfare og uttørking av kondensatorer. Jeg har en Earthquake Cinenova Grande 7 som er en svær koloss av en effektforsterker. Den avgir en realtiv hørbar transformatorlyd når den står på uten belastning. Det indikerer vel at den forbruker en del strøm der den står på. Den har så stor startampere at min 16 c sikring går ca. halvparten av gangene jeg slår den på. Vurderer om jeg er tjent med å la den stå på hele tiden. Jeg får kanskje se an hvor varm den blir når den står på uten belastning (Har akkurat begynt å ta den i bruk).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden min forsterker trekker 300 W, så slår jeg den av om jeg vet det ikke skal brukes før om en time eller senere. Den blir uansett varm på 5-10 min. CD spilleren slår jeg som regel av på natta, men ellers ikke.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv 12v trigger fra yamaha V1900 til 2x rotel RB-1070.
    Logitech harmony 525, lysfjernkontroll og Subber med Auto On/Off.

Da er det vel ingen grunn til å la ting stå på om natten?:-D

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skrur en av en stor radiosender på flere kw så kan den ikke startes igjen... de har samme oppbygging som en forsterker.. samme deler bare store som en europalle..
    Da Langbølge senderen på kvitsøy ble slått av så holdt de den igang i flere år på tomgang itilfelle de skulle bruke den igjen men etter hvert så ble den slått av å solgt som deler til sendere i afrika...
    Sammentrekningen er så stor i komponenter som blir kalde etter å ha vært varme at det er fare for de ikke virker etterpå.. men kondensatorene tørker ut da de står varmt så det er vel derfor det er delte meninger om hva som svarer seg med en hifi forsterker, noe bør stå varmt å noe bør stå kaldt...
    Husker jeg leste et intervju i et hifi klubben blad for leenge siden om han abrahamsen da de solgte electrokompaniet der. da sa han at det var ingenting iveien for å la forsterkerene stå på, eneste problemene var at du kunne komme hjem til en svidd forsterker pga spennings forstyrrelser å lyn å slikt men jeg anser d norske strømnettet for ganske sikkert. Lyn smeller ting da men shit happens

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter alt i standby når jeg ikke bruker det.

Denne tråden minner meg om en sann historie som bestemor fortalte meg, og den har vel også en noenlunde relevans til denne tråden.

(Det er litt/veldig rotete skrevet, men håper dere forstår humoren i den )

Veldig kort fortalt: Dette hendte i en liten bygd langt ute i bondelandet på 1950-tallet og bestemor var regnskapsfører for det lokale kraftselskapet.

Det var en bonde som nettopp hadde fått elektrisitet på gården, og som skulle betale sin første strøm regning. For å betale regningen måtte han ro i 2 timer, noe han gladelig gjorde for som han sa da han betalte regningen - Elektrisitet er det beste som har hendt siden jeg giftet meg. Litt seinere på dagen kom bonden tilbake til kontoret for å klage, hva er problemet spurte bestemor - nå skal du høre sa bonden da jeg kom hjem hadde huset mitt brent ned. Men hva har det med oss å gjøre spurte bestemor, da svarte bonden at det var elektrisiteten som hadde ødelagt huset hans, fordi han trodde at den elektriske komfyren skulle stå på hele tiden (slik som vedovnen) og at han derfor ikke slo den av da han dro for å betale regningen. Og derfor krevde han å få refundert pengene og at de fjernet dette "djevelens verk" fra gården hans.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slår av alt. Forsterker slås av via trigger. Sub'ene står på Auto.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter alt i standby med harmony fjernkontrol når jeg går å legger meg. Tv, receiver, tuner og bluray spiller.

Servern og pcen står på 24/7. Harddisker blir ødelagt av å spinne seg opp og ned hele tiden.

Elektronikk kan nok ta mer skade av og bli slått på og av hele tiden ja. Skal det være av en stund, anbefaler jeg å skru det av. Skal du ned å kjøpe en six pack øl og rett hjem, la det stå på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Master/slave strømsparende forgreningskontakter

Hei,
    Har tidligere alltid slått alt over i standby med Harmony kontrollen (receiver, sat tuner, dvd, squeeze, TV etc), men har nå gått til innkjøp av en slik:
    "energisparende grenuttak"
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Skal ikke skryte av bruken av denne enda, da den ikke er koblet i enda.

Men tenker da å sette receiver i master uttaket, slik at de andre komponentene starter opp (går vel automatisk i standby når strømmen går på).

Enkel måte å sjalte vekk standby forbruket...
    Rme

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runeme
    Hei,
    Har tidligere alltid slått alt over i standby med Harmony kontrollen (receiver, sat tuner, dvd, squeeze, TV etc), men har nå gått til innkjøp av en slik:
    "energisparende grenuttak"
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Skal ikke skryte av bruken av denne enda, da den ikke er koblet i enda.

Men tenker da å sette receiver i master uttaket, slik at de andre komponentene starter opp (går vel automatisk i standby når strømmen går på).

Enkel måte å sjalte vekk standby forbruket...
    Rme
    Slik Master/slave forgrening er ikke noe å bruke dersom du har felles fjernkontroll. Tar for lang tid til å starte produktene som er påkoblet grenuttaket - slik at "harmonyen" evnt. annen felles fjernkontroll rekker å gi de nødvendige signalene under påslåing.

rme

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •