Ny surround-reciver, skal også være god på stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Mortis360 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny surround-reciver, skal også være god på stereo?

Min Onkyo TX-SR606 tilfredsstiller ikke meg når det kommer til stereo, så det blir nok å bytte ut denne. Høytalerne denne reciveren skal drive blir Monitor Audio RS6, RSLCR og RS1/RSFX, foreløpig uten ekstra effekt-trinn.
    Prisklasse, Kan gå opp til 10,000kr, men helst rundt 8000kr.

Noen av kravene mine;
    3/4HDMI inn - 1 HDMI ut
    Må ha DTS-HD og True-HD.
    Pre-Out for senere utvidelse.
    Må være god på både stereo og surround.
    God kvalitet, pent design.

Noen som har forslag til recivere som kan passe meg?
    Har Yamaha noen modeller som passer? Kan få litt gode priser der.

~ Mortis360

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yammaha 1900 og HK avr255 bør være gode kandidater her. Jeg hadde selv en onkyo 875 som jeg solgte til fordel for en yammaha 1800 av samme årsak som deg; den låt ikke godt nok i stereo. Godt nok i mitt tilfelle gikk da på gøy-faktoren som jeg fikk i bøtter og spann av yammahaen. Senere byttet jeg ut denne med en hk avr255 som låt rett og slett tøft i stereo, men jeg syntes den manglet litt av den spinnville dynamikken som bodde i yammahaen og gikk derfor tilbake til 1800.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjørte her for en tid tilbake en test mellom Rotel 1058 og onkyo 905 både på film i surround og musikk i 2 kanaler. rf-82 surround pakke.

stor forskjell! merk, rotel'en kjørte LPCM fra lx-70a.

onyko låt udynamisk, uoppløst, det manglet finkornethet, transparens.

med rotel åpnet det hele seg opp, det låt krispere, bedre attakk, med rom, mer luft.

arcam og rotel er de to produsentene jeg føler leverer glimrende kombi-løsninger. her snakker vi audi/range rover lyd.
    onkyo, denon, yamaha, sony, pioneer låter toyota over hele linja.

det er i hvertfall MIN oppfatning! jeg sier ikke det er den fulle og endelige sannhet!

håper jeg tråkket på mange føtter, nå er det sikkert mange brillegutter som blir bitre..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er fornøyd med receiveren på film, ville jeg vurdert å bruke en stereoforsterker eller effektforsterker til bare å drive frontene (via preout). Jeg gjør det med hell selv (HK AVR 255 og NAD 325BEE). NADen er mye bedre på stereo enn AVR 255.

Har også hørt at NAD sine receivere er gode på stereo, men har ikke fått det bekreftet ved selv å lytte på dem.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er godt jeg ikke er alene angående å være missfornøyd med stereodelen til Onkyo, og har sett på begge alternativene du foreslår tidligere.
    Men av de så holder jeg en liten knapp på Yamaha, har hatt det tidligere og vært veldig fornøyd, dessuten kan jeg få RX-V1900 til ca 7000kr.

Rotel kan bare glemmes, mest pga prisen, da en modell med DTS-HD koster nesten 20,000kr. Ikke kan jeg koble effekt-trinn på reciveren jeg har, da den ikke har pre-out. NAD er jeg heller ikke så begeistra for. Tar gjerne imot flere tips, Yamaha, Harman/Kardon, Marantz og Denon er de merkene jeg kjenner til, hvor jeg har god erfaring med Yamaha.

~ Mortis360

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke hvilke som helst receiver med preout og som har de inputs og features du trenger, og da kjøper du en integrert forsterker med prosessor inngang. Denne fungerer da som normal integrert , men ved film vil den drive dine fronter.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med pioneer da? De får nå veldig gode kritikker for musikkegenskapene sine i div tester! Har selv en lx 51,og jeg syns den låter veldig fint i stereo hvertfall Prøvde nå å koble på et parasound 275 effektrinn (2x125w i 4 ohm) på frontene,og det ble bare et marginalt løft i lyden,så det burde vel tyde på at den gjør sine saker bra? Den har også rikelig med innstillingsmuligheter,så den kan tilpasses enhver smak! Den har også pre-out,og tre hdmi input! Og ikke minst er den "lekker"! Burde vel få ta i den for rundt 9000,- Blir gøy å høre hva du ender opp med da
    Lykke til!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu er det ikke effektdelen der er problemet generelt med surround receivere når de skal brukes i stereo. Det er forforsterker delen ofte der er problemet. Da hjelper det desverre ikke å kjøpe en McIntosh eller hva nå som effektforsterker.
    Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.
    Her på forum er der mange der har gode erfaringer med noen fabrikater av surround receivere i stereo så det er bare å høste av de erfaringer.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen med Yamaha RX-V1900, som kan fortelle hvordan denne oppleves i stereo? Som Niels Nielsen så har ikke effekt-trinnet mye å si, da det er forforsterkeren som tar seg av det. Pioneer reciverne er også gode, men jeg kan ikke fordra pianolakk (jeg vet, jeg er rar).:-P

~ Mortis360

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smaken er som baken (heldigvis)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mortis360
    Er det noen med Yamaha RX-V1900, som kan fortelle hvordan denne oppleves i stereo? Som Niels Nielsen så har ikke effekt-trinnet mye å si, da det er forforsterkeren som tar seg av det. Pioneer reciverne er også gode, men jeg kan ikke fordra pianolakk (jeg vet, jeg er rar).:-P

~ Mortis360
    Opplever RX-V1900 som meget god i stereo. Meget dynamisk og med god punch i mellomtonen.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt å høre at RX-V1900 oppleves som god når det gjelder stereo!
    Skal forhøre meg om pris nå til lørdag, skal inn og svi 7500kr på høytalere etter all sansynelighet!
    Så får det bli reciver på april-lønna mi!

~ Mortis360

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •