Når det begynner å "vrenge"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når det begynner å "vrenge"?

Når man skrur opp mot maks,og man hører at det begynner å bli forvrengt lyd - hvordan vet man om det er forsterkeren,eller høytalerne som ,"gir" seg?:?:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den klassiske forvrengte lyden er det som oftest forsterkeren som står for. Poppe og klakkelyder er det høyttalerne som står for, men det kan også skyldes en forsterker som er for svak og som ikke har kontroll i bunnen. Du kan kjøre vanvittig mange watt i høyttalerne så lenge signalet er rent. Forsterkeren er oftest skyldneren til ulyder. Svarte vel ikke helt på spørsmålet ditt, men men...
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda,takker for svaret! Det var i grunn det jeg hadde misstanke om,at det stort sett er forsterkeren som gir seg først! Veldig stor forskjell på innspillingene forresten - noen kan skrus helt på maks,mens andre begynner å låte "bæsj" med kansje 10-12 db igjen på skalaen!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jo noe med kvaliteten på innspillingen å gjøre. Når du enten hører ulyder fra høyttaler eller lyden blir spissere -spesielt diskanten - er det greit å skru net et par hakk.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt må man da skru ned litt igjen! Er vel ingen som liker forvrengt lyd,hehe Spøsmålet var hva jo hvordan man vet om det er forsterker,er høytaler som "gir" seg! Men har jo forsåvidt fått bekreftet mine mistanker om at det som regel er forsterkeren som gir seg først

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det låter spisst og skarpt etterhver som volumet øker vil det nok være reciveren som mister kontrollen.

Om du spiller høyt uten forvregning og høyttaleren lager ulyder ved at basselementet evnt bunner i magneten ved max slaglengde - vil det nok være høyttaleren som ikke har mer å gi.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksperimenterer du med å sprenge dine diskanter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det skal være mulig å høre forskjell på om det er forsterkeren eller høytalerne som vrenger seg? Hvis jeg skrur mitt anlegg på fullt og deretter øker volumet på bassen så kommer jeg til et punkt hvor jeg hører at bassen begynner å sende ut langt lysere frekvenser enn den egentlig skal og det høres fryktelig ut. Er dette antagelig forsterkeren til suben som er for svak? Dette er en aktiv sub og jeg tar den kun som eksempel, skal ikke skru den opp og prøve å bytte noe der inne :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •