Transporter som pre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Transporter som pre?

Jeg prøver for tiden ut forskjellige integrerte saker, men har også på blokka et oppsett med Transporter som pre og så kople på en grei effektsak.

Jeg er da på jakt etter noen som har erfaringer med den løsningen sånn rent lydmessig og praktisk.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen praktiske problemer overhodet - bortsett fra at Transporter ikke har noen analoge innganger. Det kan være et problem for dem som har behov for slikt. I tillegg til en god forforsterker, får du også en god DAC på kjøpet. Nøytral i klangen - jukser ikke med lyden i noen retning.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transporter er fin i et high end oppsett, billig er den også.
    Ellers kan du jo gå tilbake til Bryston B100 med DA, du får ikke bedre integrert/dac i verden.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bryston med DAC koster jo $$$ og har nok litt lite krefter til jobben jeg har til den. Flott sak dog.

Problemet er at jeg ikke får noen analoge innganger og det trenger jeg egentlig fra TV.

Jeg er og litt usikker på hvilken effektdel som passer best sammen med Transporter til en overkommelig penge.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje den er for svak også, men der ligger en Meridian 557 2 x 200 watt på bruktbørsen....et kupp...
    Bryston´en har 125 watt ifølge spec sheet.
    Ellers, har du kabel TV bare? Da løser du problemet med en Get (?) basic dekoder, koster deg 99,-/mdr, denne har coax digital ut, og du får også mye bedre bilde enn fra bare veggen.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg leier og får kabel tv fra han jeg leier hos - har ikke mulighet for noe slikt, men et alternativ er jo en rimelig ADC... Jeg får bare antennekabel gjennom veggen.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd Cyber, jeg har tenkt til å gå for mer eller mindre samme løsning som deg. Jeg har også det samme problemet, skulle gjerne hatt mulighet til å koble til flere analoge kilder. Finnes det noen billig måte å løse dette på? En slags rca-router med digital utgang eller no?

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd og bilde tester Transporter sammen med Lyngdorf SDA2175: Test av Logitech Transporter / Lyngdorf SDA2175 - Tester - Lyd og Bilde Kunne vært interessant å matcha dette med noen XTZ-høytalere.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, spennende, men også dyrt igrunn, og Transporter har jo noen år på baken etterhvert...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Transporter har jo noen år på baken etterhvert...

Den inneholder stadig én av verdens bedste dacs, sammenlikbar med cd spillere i 50.000 kr klassen. Jeg vet ikke om noen konkurrenter til Transporter til prisen. Har heller ikke hørt noe om noen ny model.
    Det geniale med Transporter, SB3 og Duet er jo også at man med en simpel plugin kan kjøre romkorreksjon, virkelig nyttigt.

Det er bare å søke på A/D konverter for de der mangler analoge innganger og digital output, eller velge en integrert forsterker med analoge inputs også.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, spennende, men også dyrt igrunn, og Transporter har jo noen år på baken etterhvert...
    Dette med at den nå er 3 år eller noe ville jeg ikke brydd meg om. Har ikke skjedd noen revolusjon der i det siste for å si det slik.
    Det fine med dette er at det er 3 år med software/firmware oppdateringer, noe som gjør at den fungerer svært pålitelig og ordentlig hele tiden.
    Tviler på at du finner en mer velfungerende og stabil nettverksavspiller på markedet i tillegg til at den ikke står noe tilbake for nye løsninger rent hi-fi kretsteknisk heller. Selvfølgelig finnes det andre leverandører fra andre produsenter som du kanskje kan like enda bedre (f.eks Linns muligens) men da dreier det seg om ulik lydfilosofi eller enda bedre komponenter heller enn teknologiske nyvinninger for å si det slik.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er bare å søke på A/D konverter for de der mangler analoge innganger og digital output, eller velge en integrert forsterker med analoge inputs også.
    Kan man bare bruke en slik en, eller har jeg misforstått?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig i tvil hva jeg skal gå for og kommer sannsynligvis til å beholde min CD-spiller da jeg ikke tror den er vesentlig dårligere enn så lenge og en forsterker vil kunne gi meg mye av det samme lydmessig men med flere muligheter.

Den største bøygen for min del er arbeidet med å legge alt inn som lossless samt miste mulighet for avspilling av SACD.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens man snakker om solen....

I dag har jeg hatt en god hifivenn på besøk for at han skulle få teste sin medbragte elektronikk - Transporter og Lyngdorf SDA2175 - sammen med mine høyttalere.

Samtidig fikk både han og jeg anledning til å sammenligne Transporter med Benchmark/Mark Levinson i mitt hovedanlegg - med Bryston effekttrin og ProAc D25, og Transporter/Lyngdorf med Benchmark/Primare SP31/Bryston i mitt nr. 2 anlegg sammen med ProAc Response 1SC og Epos M5.

1) Transporter vs Benchmark/Mark Levinson som DAC/preamp: Transporter noe mer distinkt, men også noe lysere og mer pågående i klangen. Benchmark/Mark Levinson noe fyldigere i klangen, men ga et litt mer ullent inntrykk. Ørsmå nyanser - uforskammet når man tenker på at den ene kombinasjonen koster 5-gangen. Skal vi si uavgjort - sammen med ProAc og Bryston. På mer lystklingende høyttalere, må det nok et litt varmere effekttrinn til.

2) Transporter/Lyngdorf vs Benchmark/Primare SP31/Bryston: Transporter/Lyngdorf en behagelig anelse strammere i klangen - et trekk som kledde ProAc veldig godt. Tydelig at SP31 ikke er god nok som ren analog forforsterker på dette nivået - noe jeg var klar over på forhånd - men det var dette med surround, da. Transporter/Lyngdorf altså et hakk foran på såpass laid-back'e høyttalere som ProAc Response 1SC. På mine små Epos M5 - noen veldig energiske småtasser hentet inn for anledningen fra PCrommet - ble Transporter/Lyngdorf altfor skarp lut. Det ble veldig mye diskant og ikke mye mer - mens Benchmark/Primare/Bryston rundet det av litt mer.

Dagens hyggelige lek med bokser, bekreftet Transporterens ekstremt nøytrale klang - en klang som ble myket opp litt av Lyngdorf - uten at nøytraliteten dermed ble borte. Krefter i massevis - ingen problemer der. Sammen ble disse to en langt bedre kombinasjon enn jeg hadde forventet - men høyttalervalget er viktig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig i tvil hva jeg skal gå for og kommer sannsynligvis til å beholde min CD-spiller da jeg ikke tror den er vesentlig dårligere enn så lenge og en forsterker vil kunne gi meg mye av det samme lydmessig men med flere muligheter.

Den største bøygen for min del er arbeidet med å legge alt inn som lossless samt miste mulighet for avspilling av SACD.
    Hei, vet du om Transporteren har analog eller digital volumkontroll? I tilfelle det siste (som jeg mistenker at den har) ville jeg uansett vegret meg for å bruke den som pre-amp da det slike normalt gjør er å redusere antal bit per sample inn på DAC-en når du demper volumet -> lavere oppløsning/mer støy. Dette låter i hvertfall ikke bra på min Squeezebox, uten sammenligning forøvrig.

Men jeg ville uansett kjøpt meg en Transporter og heller koblet den til en god pre-amp. (Oppgradering fra Squeezebox står på ønskelista mi :-))

Å legge inn alt som lossless (flac) tok meg en god måned med kveldsarbeid, men det var verdt det! Men jeg har uansett beholdt SACD/DVD-A spilleren.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har digital volumkontroll og den fungerer ved å redusere oppløsningen. Den har imdidlertid noen triks oppie ermet med noen ekstra bit o.l for å unngå degradering.

Hos meg har det i hvertfall vært best lyd direkte mellom Transporter og effekttrinn i alle tilfeller jeg har testet det. Man hører godt at det fjernes et ørlite slør når preampen fjernes. Jeg har imidlertid ikke testet det på noen bedre pre-amp enn Electrocompaniet EC 4.8.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du kan velge en rørforsterker, eller hva nå, ut ifra smak, men for å følge Transporters oppløsning skal du ha en veldig god forforsterker da, og da blir den litt dyr.
    Transporters volumkontroll er forlengst akseptert av selv hardkokte entusiaster, mange bruker faktisk Transporter og aktive høyttalere.
    Jeg kjøpte sacd i begynnelsen men spiller de aldrig, jeg har dog rippet cd laget i de.
    Når du laster ned noen Linn filer med musikk tror jeg ikke du vil savne sacd stort.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt sikkert rett, og Ulf-Bs brukererfaringer over bekrefter vel dette :-) Jeg snakker bare ut i fra generelt grunnlag og fra min erfaring med Squeezebox. Men man skal jo selvfølgelig ikke trekke slutninger basert på det.

Selv har jeg lastet ned noen album fra HDtracks som låter gull, men siden Squeezebox ikke støtter 96/24 må jeg nøye meg med vanlig CD-kvalitet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezeboksens volume kan du egentlig også bruke veldig langt nede uten skader.
    Du kan spille 24/96 på Squeezeboksen, den kaster bare annenhver sample bort.
    Ellers kan du konvertere filen til 24/44.1, du vil ikke høre forskjell i det hele tatt.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Squeezeboksens volume kan du egentlig også bruke veldig langt nede uten skader.
    Du kan spille 24/96 på Squeezeboksen, den kaster bare annenhver sample bort.
    Ellers kan du konvertere filen til 24/44.1, du vil ikke høre forskjell i det hele tatt.
    Hmmm, seriøst? Jeg får feilmelding om usupportert filformat på min Dette må jeg sjekke nærmere. Er det noen innstillinger noe sted eller skal det bare fungere?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •