Arcam A38 og P38 bi-ampet, litt problemer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arcam A38 og P38 bi-ampet, litt problemer!

Hei,

Jeg sitter idag med Arcam A38 intigrert forsterker, Arcam P38 effekttrinn og Arcam CD17 cdspiller, som driver ett par Kef iQ9.

Men er litt plaget med at forsterkerne slår seg av i ny og ned på høyere volum, virker som høytaleren blir for krevende. Og det synes jeg er rart med tanke på at Kef iQ9 er en forholdsvis rimelig og liten høytaler i forhold til ka elektronikk jeg har. Hver forsterker yter jo 2x105W med en ringkjernetrafo på 800mV i hver. Hva mener dere folkens? Blir det for lite?

De slår seg av stort sett etter litt spilling og på 80-90% av max volum. Kan ikke huske Arcam Diva A32 slo seg av noen gang når jeg brukte den på samme høytaler.

Synes det er rart når begge to slår seg av, stort sett er det effekttrinnet men hender at intigrerte også slår seg av, da forsvinner lyden og viser (too warm) i displayet. Forsterkerne står på en liggende bokhylle full lufting, ingenting som hindrer for lufting osv..

Hva og hvorfor skjer det?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett forsterkerne ved siden av hverandre på gulvet foran hifihyllen din, slik at de får maks lufting. Deretter spiller du så høyt som du pleier. Hvis "too warm" slår ut da, peker det i retning av en feil i sensoren i forsterkerne. Hvis ikke, har du et problem med ventilasjonen der de står nå.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Sett forsterkerne ved siden av hverandre på gulvet foran hifihyllen din, slik at de får maks lufting. Deretter spiller du så høyt som du pleier. Hvis "too warm" slår ut da, peker det i retning av en feil i sensoren i forsterkerne. Hvis ikke, har du et problem med ventilasjonen der de står nå.
    Forsterkerne står på en måte på gulvet, det er ingen hyller eller ting over de, kun benken de står på, har de på rekke etter hverandre, så de har alltid fått max lufting... kan det være feil på forsterkerne?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker jo rart, ja. KEFene dine er ikke spesielt tungdrevne eller vanskelige å få lyd ut av. Selv om du spiller høyt, burde ikke "too warm" slå ut. Med bi-amping skulle t.o.m. hvert av effekttrinnene få litt mindre å gjøre - mindre varme da. Du har i hvert fall mer enn nok effekt til å ødelegge ørene dine før du skulle få noe særlig lunk på forsterkerne dine.

Jeg har aldri vært borti at frittstående forsterkere har klappet sammen p.g.a. varmeutvikling. Du bor da ikke i en svær gymsal eller noe sånt, regner jeg med?
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det virker jo rart, ja. KEFene dine er ikke spesielt tungdrevne eller vanskelige å få lyd ut av. Selv om du spiller høyt, burde ikke "too warm" slå ut. Med bi-amping skulle t.o.m. hvert av effekttrinnene få litt mindre å gjøre - mindre varme da. Du har i hvert fall mer enn nok effekt til å ødelegge ørene dine før du skulle få noe særlig lunk på forsterkerne dine.

Jeg har aldri vært borti at frittstående forsterkere har klappet sammen p.g.a. varmeutvikling. Du bor da ikke i en svær gymsal eller noe sånt, regner jeg med?
    Haha nei, bor i en vanlig enebolig, stuen er ca 35 kvm. Legger bare ved 2 bilder av hvordan oppsettet ser ut idag:

Litt rot i ledningene da..
    Arcam A38 og P38 bi-ampet, litt problemer!-dsc00275-jpg

Arcam A38 og P38 bi-ampet, litt problemer!-dsc00280-jpg

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig stilig oppsett!!

Men det bekrefter bare at min inkompetansegrense er nådd. Dette er ikke til å forstå. Beklager.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien

De slår seg av stort sett etter litt spilling og på 80-90% av max volum. Kan ikke huske Arcam Diva A32 slo seg av noen gang når jeg brukte den på samme høytaler.
    Hva mener du med 80-90% av max volum?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Hva mener du med 80-90% av max volum?
    Når jeg styrer volumet står det 10dB på forsterkeren, den begynner på 72dB som er lavest og 0dB som er høyest.

Forsterkerne pleier slå seg av på 10 - 12dB.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir meg ikke: forsterkerne dine skal tåle dette. De to sønnene mine har - heldigvis - flyttet hjemmenfra for godt, men de siste årene de bodde hjemme, gikk stereoanlegget kontinuerlig på praktisk talt maks volum. 3-4-5 timer hver dag - opptil en 8-10 timer i strekk i helgene - med forsterkeren stående i en trang hylle. Det ble VARMT - veldig varmt. Nesten så man ikke kunne holde hånden på topplokket - men forsterkeren knelte aldri.

Hvis det ikke blir varmere på topplokket enn at du kan holde hånden din der så lenge du vil, er dette en temperatur som forsterkeren skal tåle uten videre. Kobler den ut før det p.g.a. "too warm", er det helt feil.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •