Lyngdorf TDA2200 ! Bra til digital musikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyngdorf TDA2200 ! Bra til digital musikk?

Heisann !

Har kikket litt på TDA2200 og trenger litt hjelp!

Har tenkt og bruke den i et stereo oppsett med B&W683 høytalere, og lurer på om den vil gjøre en bra jobb når kilden hovedsaklig vil være digital musikk ?(mp3, flac osv..)

Er det D/A converter på den?, vil den kunne oppskalere/gjengi lyden på musikken på en god måte?, muligens en dum måte å beskrive det på.

På Denon 3808A receiveren når jeg spiller musikk fra iPod docken, bruker jeg restorer funksjonen og setter den til å spille på Mode3 High Quality, noe som gjør at musikken ikke låter så flatt, blir mer bass og dynamikk.

Finnes det noe tilsvarende funksjon på Lyngdorf TDA2200 forsterkeren?

Håper noen der ute skjønner hva jeg mener.....

Takker for hjelp og svar!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke samme funksjonaliteten nei. Det Denon har er det samme som sony har (heter da noe annet, men samme ulla). Lyngdorf har en DAC som skal gjengi kilden på en best muligmåte.. og da kommer du til kort med komprimerte formater. Mer dynamikk kan du oppnå, men ikke noe mer fylde i lyden liksom, der finnes det bedre alternativer, som f.eks Denon reciveren .

Lyngdorf er ikke laget for Mp3, Denon er mer tilegna MP3 formatet!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som den har digital innganger ja:
    Lyngdorf TDA2200

Den vil jo fungere kjempebra til FLAC da. :-)
    DAC'n i Lyngdorfen er jo også bedre enn DAC'n i Denon recieveren..

Så vil påstå du får et bedre resultat - men kanskje ikke på mp3.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at Lyngdorf TDA2200 vil spille bra på alle digitale kilder det er naturlig å bruke. Det siste året har jeg kastet ut alle analoge kilder hos meg - med unntak av en gammel platespiller som fortsatt henger med av nostalgiske årsaker.

Jeg har bare gode erfaringer med FLAC og MP3 i mine anlegg - selv uten slike finesser som Denons Restorer-funksjon. For meg er MP3 = nettradio - og det låter aldeles fortreffelig så lenge jeg styrer unna alt som har lavere bitrater enn 128 kbps. Kjører det via tre Squeezeboxer til tre gode DACer i tre forskjellige anlegg - og har bare godlyd.

Det er mulig at ekstremt dårlige MP3-filer kan ha godt av digital manipulering for å låte bedre - men jeg vet ikke riktig hva det skulle være. Så dårlige filer har jeg aldri vært borti her hjemme.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Tipper at Lyngdorf TDA2200 vil spille bra på alle digitale kilder det er naturlig å bruke. Det siste året har jeg kastet ut alle analoge kilder hos meg - med unntak av en gammel platespiller som fortsatt henger med av nostalgiske årsaker.

Jeg har bare gode erfaringer med FLAC og MP3 i mine anlegg - selv uten slike finesser som Denons Restorer-funksjon. For meg er MP3 = nettradio - og det låter aldeles fortreffelig så lenge jeg styrer unna alt som har lavere bitrater enn 128 kbps. Kjører det via tre Squeezeboxer til tre gode DACer i tre forskjellige anlegg - og har bare godlyd.

Det er mulig at ekstremt dårlige MP3-filer kan ha godt av digital manipulering for å låte bedre - men jeg vet ikke riktig hva det skulle være. Så dårlige filer har jeg aldri vært borti her hjemme.
    Så DAC'en i Lyngdorf forsterkeren er ikke det samme som Restorer funksjonen på Denon Receiveren min?

På hifi-klubben sin hjemmeside står det, oppsampling til 400 khz.
    Vil ikke det si at den vil oppskalere/oppsample kilden til CD kvalitet?

Det meste av musikken min er komprimert med bitrate 192kbps, ønsker helst å slippe større bitrate, FLAC og Apple Lossless da det tar mye større lagringsplass.

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF TDA 2200 Integrert forsterker

Takker for innspill, hjelp og svar?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Så DAC'en i Lyngdorf forsterkeren er ikke det samme som Restorer funksjonen på Denon Receiveren min?

På hifi-klubben sin hjemmeside står det, oppsampling til 400 khz.
    Vil ikke det si at den vil oppskalere/oppsample kilden til CD kvalitet?

Det meste av musikken min er komprimert med bitrate 192kbps, ønsker helst å slippe større bitrate, FLAC og Apple Lossless da det tar mye større lagringsplass.

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF TDA 2200 Integrert forsterker

Takker for innspill, hjelp og svar?
    Såvidt jeg har forstått er Denons Restorer-funksjon en slags digital smøring eller parfymering av lyden som gjør at MP3-musikk får en litt fyldigere klang og ikke låter like tynt som visse dårlige MP3-innspillinger kan gjøre. Mange - deriblant jeg - blir litt lyttetrette av veldig mye slik juksing med lyden - men i små porsjoner kan det være greit når det er helt nødvendig.

Kjører du bitrater på 192kbps er det helt problemfritt - selv uten Restorer-funksjon. Lyngdorfs innebygde DAC klarer fint å lage godlyd ut av det - som mine DACer gjør det med langt lavere bitrater.

Upsampling til 400kHz har muligens noe for seg av helt andre årsaker - dette kan jeg for lite om - men det er dessverre umulig å komme unna det fundamentale problemet med digital musikk: Man kan aldri hente ut mer informasjon enn det som faktisk ligger på platen eller på harddisken. Informasjon som er tapt f.eks. ved komprimering, er og blir borte. Ved de sinnrike komprimeringsmetodene vi vanligvis bruker, lar øret seg lett lure. For folk flest, og på på "alminnelige" stereoanlegg, er det i alminnelighet veldig vanskelig å høre forskjell på 192kbps og vanlig CDkvalitet. Men man kan aldri "lage CD-kvalitet" av noe som i utgangspunktet ikke er CD-kvalitet - verken ved hjelp av upsampling eller på annen måte.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samtidig vil jeg tro at DAC'n i Lyngdorfen er så mye bedre i utgangspunktet at det blir et bedre resultat tilslutt uansett...

men man kan jo aldri være sikker på lytterens egne oppfattelser.. :-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - nei, man kan aldri være helt sikker. Det er helt sikkert.

Når det er sagt, slår det meg at TDA2200 muligens er en aldri så liten overkill på B&W683. Jeg har hørt disse høyttalerne sammen med lillebror Lyngdorf - nemlig SDAI2175 - og det låt såpass bra at det kunne vært noe å vurdere. Men med en eksern DAC i tillegg, nærmer man seg fort prislappen på TDA2200.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja... SDAI2175 og Cambridge 740C (m/DAC) syns jeg personlig var en bra match.. men om DAC'n i 740C eller 840C er like bra som DAC'n i TDA2200 (heter den ikke egentlig TDAI(Lyngdorf sin hjemmeside...)) blir vel et annet spørsmål...

ps: det får aldri blitt overkill! ;-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    ja... SDAI2175 og Cambridge 740C (m/DAC) syns jeg personlig var en bra match.. men om DAC'n i 740C eller 840C er like bra som DAC'n i TDA2200 (heter den ikke egentlig TDAI(Lyngdorf sin hjemmeside...)) blir vel et annet spørsmål...

ps: det får aldri blitt overkill! ;-)
    Jeg ser at Hifiklubben opererer med to modeller - en som heter TDA2200 og en som heter TDAI2200 RoomPerfect. Jeg ble litt usikker nå - men mener at det er TDA2200 jeg har hørt ved et par anledninger.

Hvor god DACen som sitter i Lyngdorf er, skal jeg ikke ha for sterke meninger om. Jeg har alltid hatt et godt inntrykk av den, men jeg vil vel tro at om det er noen Cambridge DACer som er i nærheten, må man i det minste opp på 840C-nivå.

OG ja: Det kan aldri bli nok overkill. Men det er lett for meg å si - som er godt voksen og er ferdig med både huslån og studielån. De med slanke lommebøker må ty det kjedelige ordet "prioritere".

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann !

Mange fine innlegg og svar her ja.

Nå har det seg sånn at jeg faktisk har Lyngdorf SDAI2175, mener dere det vil være bedre å gå for en CD spiller med innebygd DAC som for eksempel Cambridge Azur 740C/840C?

Det er jo helt klart et billigere alternativ, men TDA2200'en har jo også endel ekstra egenskaper ifht. SDAI'en.

Kilden som var tenkt er Logitech Squeezebox Duet eller tilkoblet avspilling rett fra PC/MAC/iPod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja...jeg ville ikke ha tenkt slik, jeg. For det første er TDA2200 er bedre forsterker enn SDAI2175. Du vil høre det på lyden - også med et par B&W683.

Å kjøpe en CDspiller i ditt oppsett synes jeg er helt unødvendig. Det du trenger er en god DAC til Squeezebox, PC og de andre kildene dine - og det får du hvis du kjøper TDA2200. Skulle du få behov for å spille fysiske sølvskiver, kjøper du deg en billig, brukt CDspiller med digital utgang for en 2-3-400 kroner - eventuelt en DVD- eller BluRay-spiller - som du kobler til TDA2200.

Alternativet er en SDAI2175 pluss en ekstern DAC av god kvalitet. Der finnes det mange som ikke nødvendigvis koster skjorta - Benchmark DAC-1 som jeg har, RME ADI-2, Lavry har en bra en, det er bare å lese litt i forskjellige hififora - så får du nok innspill. En dyr CDspiller er nærmest bortkastede penger for en som skal hente musikken sin på den måten som du skal gjøre det på. Eller for en som meg - jeg har rippet samtlige av CDene mine over på harddisk og pakket dem bort i store pappesker. Sist jeg spilte en CD var rundt påsketider i fjor.

Men hvis du har kjøpt den ny, taper du jo litt penger på å selge din SDAI2175 - så hvis penger betyr noe, kan det godt hende at SDAI2175 pluss en god DAC, kan være lurt å satse på. I alt dette må du ta hensyn til eventuelle oppgraderingsplaner på høyttalersiden. Beholder du dine B&W683, er ikke behovet for TDA22000 så stort som om du ser ser for deg en nært forestående nyanskaffelse av høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg sittet med SDAI2175 ville jeg nok gått for en god DAC og heller spart til noe annet morosamt! Dog tror jeg ikke TDA er overkill på DM683, men spørs om oppgraderingen er såå stor som prisen tilsier.

TDA2200 er jo selvføgelig en bedre forsterker.. Men SDAI2175 synes de fleste jeg har prata med som har vært borti denne godt kunne kostet 20k og fortsatt vært et godt kjøp.

Men... Med TDA2200 vil du jo ha "alt" i en boks..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann !

Takker igjenn for alle tilbakemeldingene fra dere i denne tråden.

Er ikke alltid så lett å velge hva man skal gjøre, og ikke blir det lettere med alle disse gode og bra tilbakemeldingene, he he.....:-D

Så nå har jeg egentlig to alternativer:

1. Beholde SDAI2175 og kjøpe en god DAC, eller CD spiller med innebygd DAC.
    Dette vil jo være det billigste alternativet, men har ikke så mye peiling på DAC'er og det blir en ekstra boks.

2. Kjøpe meg TDA2200/TDAI2200
    Dette blir vel klart det dyreste alternativet tror jeg, men man får alt i en boks, bedre forsterker og mere fremtidsrettet.
    Og ikke minst man får prøvd ut noe nytt , det er jo litt av det som er artig med hifi !

Ved alternativ 2 kan jeg jo også muligens forsette å bruke SDAI2175'en som effektforsterker til Denon 3808A receiveren.

Ble litt å tenke på det her....., setter forsatt pris på tilbakemeldinger og eventuellt forslag til DAC'er og prisklasse !

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal tro det som sies om den nye Abrahamsen-DACen - men hearsay er alltid litt skummelt - kan den være et bra alternativ. SDAI2175 + B&W683 er såpass nøytrale sammen at jeg tror at man skal være litt forsiktig med DACer som er veldig nøytrale eller "kjedelige" à la Benchmark - som jeg har, men med andre forutsetninger. Abrahamsen DACen har også USBinngang - det kan jo være kjekt å ha i disse PCtider. I underkant av 3.500 kroner.

Det kan være verdt et forsøk. Blir du ikke fornøyd, har du TDA2200 som en grei retrett. Både SDAI2175 og den nye Abrahamsen DACen er i hvert fall veldig salgbare - du risikerer lite sånn sett.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann !

Da er valget tatt, blir nok til at jeg går for en TDA2200 !
    Håper virklig at jeg kommer til å bli fornøyd med den.

Vil også takke alle som har vært med å bidratt med hjelp og svar i tråden! 8)

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Heisann !

Da er valget tatt, blir nok til at jeg går for en TDA2200 !
    Håper virklig at jeg kommer til å bli fornøyd med den.

Vil også takke alle som har vært med å bidratt med hjelp og svar i tråden! 8)
    er ikke mye i tvil om at du kommer til å bli fornøyd med denne

jeg oppgraderte selv til denne fra sdai 2175, og disse 2 kan egentlig ikke sammenlignes, da tda2200 er svært mye bedre enn det sdaien er...

håper det er TDAIen du har bestemt deg for og ikke TDA som du skrev, for de som ikke vet, så har tdai analoge innganger, noe tda ikke har. jeg var også i det dillemmaet, og tenkte først, at jeg bare kom til å bruke digitale innganger, og derfor ikke trengte analoge innganger. men det ble til at jeg betalte de 3k ekstra for å få analoge innganger, noe jeg overhode ikke har angret på i ettertid... du kan jo også sette inn room perfect hvis det er ønskelig(og du har råd til det

tdaien har jo deling på main og pre out, med steg på 1hz, du kan også stille tidsforsinkelse individuelt på begge main out, og begge pre out. du kan koble denne til pc, og kontrollere forsterkeren fra pc, der du også har svært gode EQ muligheter, for de som ønsker det.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    er ikke mye i tvil om at du kommer til å bli fornøyd med denne

jeg oppgraderte selv til denne fra sdai 2175, og disse 2 kan egentlig ikke sammenlignes, da tda2200 er svært mye bedre enn det sdaien er...

håper det er TDAIen du har bestemt deg for og ikke TDA som du skrev, for de som ikke vet, så har tdai analoge innganger, noe tda ikke har. jeg var også i det dillemmaet, og tenkte først, at jeg bare kom til å bruke digitale innganger, og derfor ikke trengte analoge innganger. men det ble til at jeg betalte de 3k ekstra for å få analoge innganger, noe jeg overhode ikke har angret på i ettertid... du kan jo også sette inn room perfect hvis det er ønskelig(og du har råd til det

tdaien har jo deling på main og pre out, med steg på 1hz, du kan også stille tidsforsinkelse individuelt på begge main out, og begge pre out. du kan koble denne til pc, og kontrollere forsterkeren fra pc, der du også har svært gode EQ muligheter, for de som ønsker det.
    Da var forsterkeren i hus :-D !
    Det ble TDA med kun digitale innganger nå i første omgang, men de analoge inngangene kan vell ettermonteres?

Har lagt merke til at du har hatt din TDAI en stund nå og har noen spørsmål du kansje kan hjelpe meg med.

Forsterkeren virker vell "right out of the box"?, man trenger vell ikke å laste ned PC programmet og begynne med masse innstillinger?
    Grunnen til at jeg spør er forde jeg akkurat nå kun har Mac tilgjenglig og jeg ikke kunne finne programvare for Mac OSX.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan SDAI 2175 og TDAI 2200 lett integreres i hjemmekino sammen med reciver? Har lest manualene men finner ikke svaret jeg er ute etter og frykter da at disse ikke har prosessorinngang.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kan SDAI 2175 og TDAI 2200 lett integreres i hjemmekino sammen med reciver? Har lest manualene men finner ikke svaret jeg er ute etter og frykter da at disse ikke har prosessorinngang.
    Ingen av de nevnte har prosessorinngang. De er likevel ikke helt umulige å integrere sammen med en hjemmekinoreceiver - i og med at volumet angis med tall på displayet.

Det fungerer i så fall slik: Koble til receiveren på en vanlig inngang - volumknappen på SDAI2175/2200 på null i første omgang. Skru deretter opp til du er omtrent der du skal være, og juster så receiveren etter alle kunstens regler. Det eneste som gjelds er at du husker det tallet Lyngdorfen viser i displayet når den skal brukes til hjemmekino, og så stiller du inn på det tallet hver gang du skal se på film og velger den inngangen som er koblet til receiveren.

En ulempe, men ingen grunn til alvorlig bekymring - rent lydmessig - kan jo være at du må gjennom to forforsterkertrinn på den måten - ett i receiveren og ett i Lyngdorf - før signalene ender opp i effekttrinnene og i høyttalerne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •