Behøver råd og tips - ny hjemmekinoforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Behøver råd og tips - ny hjemmekinoforsterker

Hei,
    Jeg har idag følgende utstyr:
    Samsung 40" M86 TV med 3 HDMI innganger, 1 digital optisk utgang lyd ut, PS3 (Hdmi til TV), Pioneer DVD spiller (HDMI til TV), PC (HDMI til TV) og nå nylig fikk jeg en HD dekoder fra Canal Digital (HDMI til TV). Som dere ser så har jeg altså en HDMI inngang for lite på min Samsung allerede!
    Jeg har en 7 år gammel surroundreceiver Sony STR-DE475 som er koblet til 5.1 høyttalere fra Mission M73 i front og M71 bak. Disse takler 100W. Surroundreceiveren har ingen HDMI innganger og bare 1 optisk og 1 koaksialinngang. Jeg har vært kjempefornøyd så langt og Sonyen har fungert svært bra.
    Mitt spørsmål er som følger, burde jeg kjøpt ny surroundreceiver? Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å gå via HDMI inngang i en ny receiver slik at jeg kan kople alle enhetene til receiveren og ha en utgang til TV fra receiver. I tillegg skulle jeg sårt hatt flere optiske/koaksiale lydinnganger. Men behøver jeg dette dersom lyden og bildet transporteres via HDMI fra f.eks PS3 - Surroundreceiver - TV?
    Et siste spørsmål: hva vil dere anbefale for å skjule kabler på en god måte. Jeg kan ikke gjemme disse bak listene.
    Jeg setter pris på alle svar jeg kan få!

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ser du har pioneer dvd så hva med en pioneer av siste model

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For kabelskjuling kan du sjekke ut illustrasjon på side 4 i produktkatalogen fra listehuset.no.

Jeg har selv en lignende løsning fra maxeta som jeg er fornøyd med. Listehusets har litt flere farger/størrelser/løsninger enn de jeg har.

Leveres med forskjellig utseende bla bøk, bjerk, eik, forskjellige hvitfarger osv

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiguru 2
    Hei ser du har pioneer dvd så hva med en pioneer av siste model
    Hvilken Pioneer forsterker anbefaler du da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    For kabelskjuling kan du sjekke ut illustrasjon på side 4 i produktkatalogen fra listehuset.no.

Jeg har selv en lignende løsning fra maxeta som jeg er fornøyd med. Listehusets har litt flere farger/størrelser/løsninger enn de jeg har.

Leveres med forskjellig utseende bla bøk, bjerk, eik, forskjellige hvitfarger osv

DrE
    Som sagt - jeg har allerede lister og har ingen planer om å skifte ut disse, dessuten er det både en skyvedør og terassedør som står som hindre, ønsker derfor heller å legge dette over i en kanal over taket. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe gode kabelkanaler i hvitt som kan klebes?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker

Hei du burde se litt på de nye Denon forsterkerene (husker ikke helt modell i farta) fåes med 4 inn 1 ut hdmi switching som samtidig er strømsterk og har mye watt pr kanal ( selv om watt ikke er direkte viktig ) forhandler av denon: hifi klubben.

lykke til

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bibendum
    Som sagt - jeg har allerede lister og har ingen planer om å skifte ut disse, dessuten er det både en skyvedør og terassedør som står som hindre, ønsker derfor heller å legge dette over i en kanal over taket. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe gode kabelkanaler i hvitt som kan klebes?
    Ok, du sa vel strengt tatt ikke dette i første post men :wink:
    Jeg tenkte sånn at du sikkert hadde sjekket bak eksisterende lister og muligens funnet ut at gipsplater eller lignende gikk helt til gulvet. (jeg har f.eks ca 10-12mm sprekk mellom gulv/gips på noen rom og kunne sånn sett lagt tynne kabler bak lista) --> derfor nevnte jeg disse kabel-listene.

med tanke på lister med dobbelsidig tape så er dette noe jeg er relativt skeptisk til. Jeg jobber som AV-installatør og har sett ganske mange slike lister som løsner etter tid. Det kommer såklart an på tilstanden på flaten du skal feste de i, samt vekten av kablene du skal skjule.

Jeg har god erfaring med en type list som elektroskandia leverer (med tape), men disse har jeg kun brukt korte biter av på vegg, og da festet slik at de hviler på listen.

Det som kan gå an, hvis du har mulighet er å bruke lister med tape og så sikre de hver halvmeter/meter med stift, skru e.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill. Jeg er interessert i å vite om høyttalerene mine er gode nok for en ny surroundreceiver. Jeg har vært svært fornøyd med dem, men må jeg ta noen hensyn mht effekt ved valg av ny surroundforsterker?

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om høyttalerene dine er gode nok for en ny reciver er vel strengt tatt opp til deg , er du fornøyd så behold dem .

Hvor mye vill du legge ut på en ny ?

Vill anbefale Harman Kardon , Pioneer og Yamaha . Ikke at di andre merkene ikke er gode , men jeg har ikke fått høre eller teste disse .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Om høyttalerene dine er gode nok for en ny reciver er vel strengt tatt opp til deg , er du fornøyd så behold dem .

Hvor mye vill du legge ut på en ny ?

Vill anbefale Harman Kardon , Pioneer og Yamaha . Ikke at di andre merkene ikke er gode , men jeg har ikke fått høre eller teste disse .

Takk for svar, men jeg hører så mye snakk om å forsterkere som ødelegger høyttalerne. Kan jeg risikere å skaffe en forsterker som er for sterk for Mission høyttalerne, eller tilpasser dagens forsterkere seg til kapasiteten til høyttalerne? Jeg har hørt mye positivt om Harman Kardon AVR-255, hva mener du/dere? Denne sørger for 1080p - full HD i motsetning til endel konkurrenter. Jeg skulle gjerne sett at den hadde 4 HDMI innganger, men den har bare 3. Jeg har behov for 4, men siden TVen har 3 HDMI innganger bør det ikke være noe problem, eller hva?

Pioneer har jeg et svært godt inntrykk av, men jeg har ikke funnet en modell som stiller mine krav. Jeg vil helst ikke at forsterkeren overstiger 6000,-. Vil jeg bli fornøyd med HK AVR-255?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bibendum
    Takk for svar, men jeg hører så mye snakk om å forsterkere som ødelegger høyttalerne. Kan jeg risikere å skaffe en forsterker som er for sterk for Mission høyttalerne, eller tilpasser dagens forsterkere seg til kapasiteten til høyttalerne? Jeg har hørt mye positivt om Harman Kardon AVR-255, hva mener du/dere? Denne sørger for 1080p - full HD i motsetning til endel konkurrenter. Jeg skulle gjerne sett at den hadde 4 HDMI innganger, men den har bare 3. Jeg har behov for 4, men siden TVen har 3 HDMI innganger bør det ikke være noe problem, eller hva?

Pioneer har jeg et svært godt inntrykk av, men jeg har ikke funnet en modell som stiller mine krav. Jeg vil helst ikke at forsterkeren overstiger 6000,-. Vil jeg bli fornøyd med HK AVR-255?
    Du kan jo kikke litt på receiver-testene i Lyd & Bilde, der har de også testet den HK som du nevner tester i Lyd & Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du er redd for å ødelegge høytalere så burde du styre unna for SVAKE forsterkere. Ikke for sterke. Store forsterkere har bedre kontroll over elementer og bedre strømreserver. MAO. kjøp en så stor som du har råd til.

Har selv opplevd å få ødelagt høytalere pga for liten forsterker.
    Lånte et par Dali 109 til en kompis som og hadde lånt en litt liten surroundreciver av en annen kompis. Instruerte han innstendig om å skru over på stereo når han skulle spille høyt sånn at all strømmen gikk til Dali`ene.
    Så en søndag ringte han og fortelte at det ikke var noe diskant i høytalerene lenger, hva kunne det komme av???
    Trenger jeg fortelle her at han hadde hatt fest og reciveren hadde stått på 5 kanals stereo?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå vurdert spesielt HK AVR-255 eller Onkyo TX-SR606 som spesielt aktuelle. Jeg heller stadig mer mot sistnevnte som har 4 HDMI innganger mot bare 3 til Harman Kardon. Jeg er usikker, men er det noen som kan gi råd iforhold til erfaringer med en av disse sammen med PS3, Canal Digital HD Dekoder, PC, Samsung LE40M86 TV? Hva er fordeler, ulemper med disse to?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •