Pipelyd i høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pipelyd i høyttalere

Har følgende :

Rotel RSP-1068
    Rotel RBM-1095
    Sony BDP-S550
    Denon DVD-2930
    Sony KDL-40W4500

Følgende problem oppstår :

Har koblet Sony spilleren opp med 5 analoge kabler til Rotel RSP-1068 (5.1direct)

Hadde fra før av Denon spilleren koblet opp med coax til Rotel RSP'en og HDMI til Sony TV'en min.

Når jeg så koblet Blu-Ray spilleren til TV'en med HDMI (inngang 2) og slo på forforsterker/effektforsterker, så kommer det pipelyd i høytalerene uansett hva den står innstilt på og lyden er uavhengig av volum. De to spillerene (DVD og Blu-Ray) trenger ikke engang være påslått og det gjelder og for tv'en...lyden er der uansett. Men hvis jeg kobler fra en av HDMI kablene fra tv'en forsvinner lyden. Spiller ingen rolle hvilken av de jeg tar vekk, bare så lenge det er kun en kabel koblet til tv'en, så forsvinner lyden. Samme skjer hvis jeg kobler en av spillerne ifra Rotel RSP'en.

TV'en er og koblet til vegguttak. Frakobling av denne medførte ikke at lyden forsvant.

Har hatt ett lignende problem med tilkobling av en tuner i fjor høst. Da fikk jeg samme pipelyd i høyttalerene når jeg koblet til tuneren til vegguttaket for radio. Den forsvant når jeg koblet vekk tv'en fra vegguttaket (annen tv, ikke Sony). Dengang returnerte jeg tuner og brydde meg ikke om det noe særlig mer pga. jeg fikk radio igjennom Squeezeboxen. Det er derfor jeg poster denne i dette forumet, pga. jeg tidlligere hadde samme pipelyd med tuner tidligere.

Det virker som at denne lyden kommer hvis begge spillerne (blu-ray og dvd) er koblet til forforsterker på ett eller annet vis og samtidig er koblet til samme tv.

Hva er det som er gale ? Noen opplevd det samme ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du galvanisk skille på antenne kablen til tv´et? Kanskje en god ide....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har du galvanisk skille på antenne kablen til tv´et? Kanskje en god ide....
    Ja, har denne :

Komplett.no - Hama 42997, Galvanisk skille,

Som jeg skrev tidligere, det hjalp ikke å koble fra antennekabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Galvansk skille

Da du nevnte galvansk skille så kom jeg på noe. Denne pipelyden går sannsynligvis igjennom kabler som er koblet til tv og forforsterker. Så, istedefor å ha DVD spilleren koblet via coaxkabel (som er elekstriske signaler), koblet jeg den heller opp med en optisk kabel som gir et slags "galvansk skille". Og da jeg koblet til HDMI kabel nr 2 kom det ingen pipelyd. MEN fremdeles lurer jeg på hva som skjer når jeg har coaxial kabelen tilkoblet istedet. Så hvis det er noen andre som har hatt lignende opplevelser eller har en teori om hva som "foregår", si ifra.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en jordsløjfe, denne kan forekomme alle steder, og mellom alle komponenter, men det vanligste er støy der forplanter seg via antennekablen, eller f.eks. en subwoofer og forsterker hvor begge er jordet. Ved å fjerne jord fra subben er problemet gjerne borte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •