Effektforsterker til Array 800, noen tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker til Array 800, noen tips?

Min Primare I30 går sansynligvis ut døra snart, men hva som kommer inn er jeg jammen ikke sikker på. Det eneste som synes sikkert er at jeg kommer til å gå for en dedikert effektforsterker med Logitech Transporter som pre.

Dermed er jeg på utkikk etter en effektforsterker til pluss minus 10k, med litt mer krefter enn I30-en (2x100w), og helst i samme klasse lydmessig. Har sett litt på Primare A301.2 på 2x120 (jeg veit at andre faktorer enn watt spiller inn, men jeg har ikke helt oversikt over hvilke) -- vil den være en oppgradering?

Noen som evt. har noen andre forslag til en medium stor hornhøyttaler med 88db i følsomhet og max 200 watt anbefalt?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Min Primare I30 går sansynligvis ut døra snart, men hva som kommer inn er jeg jammen ikke sikker på. Det eneste som synes sikkert er at jeg kommer til å gå for en dedikert effektforsterker med Logitech Transporter som pre.

Dermed er jeg på utkikk etter en effektforsterker til pluss minus 10k, med litt mer krefter enn I30-en (2x100w), og helst i samme klasse lydmessig. Har sett litt på Primare A301.2 på 2x120 (jeg veit at andre faktorer enn watt spiller inn, men jeg har ikke helt oversikt over hvilke) -- vil den være en oppgradering?

Noen som evt. har noen andre forslag til en medium stor hornhøyttaler med 88db i følsomhet og max 200 watt anbefalt?

har du vurdert noe fra parasound? synes dette passer utmerket til hornhøytalere, og har en god varm klang med masse krefter.
    2x120 primare watt med masse strømstyrke levere godt me krefter ja, ingen tvil om det.. hvorfor ikke prøve ut denne siden du allerede like primare i utgangspunktet?

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan få noen gode tips fra dette innlegget her , tatt fra Skrotnissen sin tråd.

Eller du kan se litt i denne tråden.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd & Bilde testet Logitech Transporter og Lyngdorf SDA2175. Kan være en interessant kombinasjon, det. Selv har jeg hatt SDA2175 - som låter veldig bra med en nøytral og stram forforsterker.

Link: Test av Logitech Transporter / Lyngdorf SDA2175 - Tester - Lyd og Bilde

SDA2175 koster temmelig nøyaktig 10.000 på Hifiklubben.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    c-v: Ja, jeg vurderer Primare, men problemet er bare at jeg mistenker at den som lå ute nå er solgt. Ellers hadde jeg antagelig god for den, den var jo i Trondheim og greier. Parasound har jeg aldri prøvd, men kunne vært spennende. I så fall kunne vel muligens denne være passende. Noen som har boen erfaringer med den?

KentOve: Takk for linker. Særlig interessant å se hva som ble anbefalt til "baby-Array". Litt over min prisklasse dog.

Ulf-B: Har sett litt på Lyngdorfen faktisk, men hørt fra noen som mente den var kjedelig. Selvsagt burde jeg høre selv, men det ga meg uansett litt mindre lyst på den.

Ellers ligger det jo en Krell Kave 300 ute på hifisentralen. Noen som har erfaringer med den på horn eller andre høyttalere?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    c-v: Ja, jeg vurderer Primare, men problemet er bare at jeg mistenker at den som lå ute nå er solgt. Ellers hadde jeg antagelig god for den, den var jo i Trondheim og greier. Parasound har jeg aldri prøvd, men kunne vært spennende. I så fall kunne vel muligens denne være passende. Noen som har boen erfaringer med den?

KentOve: Takk for linker. Særlig interessant å se hva som ble anbefalt til "baby-Array". Litt over min prisklasse dog.
    Array serien er en serie som låter bare bedre desto bedre forstekrere du kobler de opp i mot. Men det er ikke ensbetydene med at du bruke rundt 25k.
    Parasound a23 kan dermed være en veldig god kandidat. I prisklassen 10k +/- er den et meget godt kjøp. Dog vil jeg anbefalle deg å presse selgeren litt på prisen, jeg kjøpte en i november/desember ifjor, ett år gammel og jeg betalte vel 4500kr om jeg ikke husker helt feil.
    Hvis du kjøper deg en og på et senere tidspunkt føler at du kunne hatt godt av litt mer krefter, så går det jo an å kjøpe enda en, brokoble de og sitte igjen med 400w!!

Hvis du imidlertid har mulighet til å presse budsjettet en smule så dukker vincent sp991 opp i ny og ne på brukt'n til rundt 12k, og parasound a21 pleier å gå for 13-15k avhengig av alder.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg skal ikke prakke på deg noe som helst. Men man hører så mye rart. Jeg har hatt to Lyngdorf SDA2175 effekttrinn hos meg i en periode - og "kjedelig" er ikke et ord som verken audiofile venner på besøk eller jeg ville bruke. Snarere tvert i mot. Men det var hos meg, med mitt utstyr. Kanskje noe helt annet hos deg, med ditt utstyr - hvem vet.....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - jeg skal ikke prakke på deg noe som helst. Men man hører så mye rart. Jeg har hatt to Lyngdorf SDA2175 effekttrinn hos meg i en periode - og "kjedelig" er ikke et ord som verken audiofile venner på besøk eller jeg ville bruke. Snarere tvert i mot. Men det var hos meg, med mitt utstyr. Kanskje noe helt annet hos deg, med ditt utstyr - hvem vet.....
    Har selv hatt tre stk SDA 2175. Bør matches med riktig utstyr. Kan fort låte litt klinisk. Men det er absolutt en meget god forsterker. Men om det er en god match til JBL vet jeg ikke.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrotnisse, du er jo litt av en Array-ringrev, så jeg tviler ikke på deg når du sier at de bare blir bedre med bedre forsterker. Nå vet jeg at det er 1400 du har, men kan du driste deg til å si noe om hva forskjellene vil bli dersom jeg bruker Parasound 2x400 eller 2x125 kontra nåværende Primare I30 på 2 x 100? Jeg innbiller meg at watt/performance-kurven vil flate ut etter hvert..?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrotnisse, du er jo litt av en Array-ringrev, så jeg tviler ikke på deg når du sier at de bare blir bedre med bedre forsterker. Nå vet jeg at det er 1400 du har, men kan du driste deg til å si noe om hva forskjellene vil bli dersom jeg bruker Parasound 2x400 eller 2x125 kontra nåværende Primare I30 på 2 x 100? Jeg innbiller meg at watt/performance-kurven vil flate ut etter hvert..?
    du fant ikke et enda vanskeligere sprm a? hehe.

Kontra primare vil jeg ikke si noe rett og slett for at min befatning med primare begrenser seg til en særdeles bedriten butikkdemo.

Med 2x400 kontra 2x125 er litt lettere å uttale seg om, takk og pris! For mange dreier antall watt seg kun om evnen til å spille så høyt som overhodet mulig. En hederlig tanke og et greit mål å ha, men når det gjelder arrayene er det også helt bak mål. Man kan trekke inn variabler som følsomhet på høytalera, strømforsyninger, kringutstyr osv, men i bunn og grunn handler det om å ha kontroll på høytaleren fra lavt til høyt. Arrayene er jo høytalere som trives best når de blir pusha litt og på de fleste effekttrinna jeg har hatt så har jeg måttet klatre endel oppover volumstigen før det har blitt skikkelig morrro. Det mest markante unntaket var parasound jc1 (jeg har ikke fått kobla opp mcintosh 501 enda), disse blokkene hadde krefter i overflod og holdt høytalera i jerngrep fra bunn til topp på volumskalaen. Plutselig var det (NESTEN)like engasjerende å spille lavt som høyt siden forsterkera pusha høytalera i langt større grad enn tidligere og hele høytaleren våknet mye tidligere.

Når det kommer til høyere volum går det selvfølgelig en grense. man vil jo gjerne beholde hørselen også. Men 2x400w vil la deg kunne skru langt høyere opp enn 2x125w nettopp pga denne steinkontrollen over høytaleren. A23 på Array1400 "gir seg" ganske fort, til tross for at den har mer krefter å gå på mister den fort kontrollen på disse beista når volummet begynner å nærme seg "dårlig naboforhold"nivå. JC1 var stikk motsatt, der var det jeg som måtte gi meg siden forsterkeren hadde langt mer å gå på, men det ble for mye lyd i rommet. Og det er vel nettopp denne kontrollen som fikk meg til å skrive "lyden blir ikke så utrolig mye høyere når man virkelig guffer opp, men det blir bare mer av den utrolige flotte lyden".
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver der er i grunnen akkurat det jeg har savnet med Primare-forsterkern Men du synes altså Parasound var bra match lydmessig til Array? Brukte du kun A23 til 1400?

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers ligger det jo en Krell Kave 300 ute på hifisentralen. Noen som har erfaringer med den på horn eller andre høyttalere?
    Hei har ikke hørt kav 300i men har hatt krell kav 150a som er power amp versjonen av 300. Denne spillte utrolig bra på Audiovector M3si, Infinity kappa 8,2i II, JMLab electra 926, Martin Logan Sequel II og på ML Vista. Kan si det sånn at den har krefter nok til og drive det meste med stålkontroll. Og har både hurtighet og trykk i bass som overgår det 2x150watt til sier.

Men ingen arfaring med kav 150a på horn og jeg har ikke hørt dinne høyttalere så kan ikke ikke hjelpe deg der.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver der er i grunnen akkurat det jeg har savnet med Primare-forsterkern Men du synes altså Parasound var bra match lydmessig til Array? Brukte du kun A23 til 1400?
    kort sagt ja

Etter å ha testet såkalte klasse d iform av obeorn og rotel, klasse a iform av usher 1.5, rør fra rogue stereo90 og transistor fra parasound og vincent så synes jeg parasound er bra match. Budsjettet ditt utelukker (desverre) roguere stereo90 og usher 1.5.
    Oberon og Rotel hadde sjukt mye kreftere men array er en såpass oppløst og gjennomsiktig forsterker at den stiler visse krav til kringutstyret. Både rotel og oberon låter meget oppløst, for all del, men for meg ble det også for kaldt og klinisk. Parasound har litt mer "farging" og en litt mer larger-than-life-lyd uten at det blir for urealistisk. Det bidrar bare til gøyfaktoren.
    Men jeg vil også påpeke at en manns drøm kan være en annens *******, så ikke ta mine ord som fasitt. (har opplevd å få pepper-pm fra folk som har kjøpt produkter jeg har likt, for så å oppleve at det slettes ikke var det de var ute etter. hehe)
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, Usher ligger ute på Hifisentralen til 11000,- (link). Det er jo i Trondheim også, så det hadde kanskje vært en god deal? Selv om jeg er enig i at den ikke er særlig attraktiv sånn estetisk sett, pluss at det nok ville blitt komplisert å få den inn i tv-skapet mitt

Nei, det lukter litt Parasound av dette gitt. Og Skrotnisse, hvis jeg kjøper den og den ikke funker, så skal jeg sørge for å gjøre livet ditt til et ******* Nei, seriøst: Takk for tips og råd!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, Usher ligger ute på Hifisentralen til 11000,- (link). Det er jo i Trondheim også, så det hadde kanskje vært en god deal? Selv om jeg er enig i at den ikke er særlig attraktiv sånn estetisk sett, pluss at det nok ville blitt komplisert å få den inn i tv-skapet mitt

Nei, det lukter litt Parasound av dette gitt. Og Skrotnisse, hvis jeg kjøper den og den ikke funker, så skal jeg sørge for å gjøre livet ditt til et ******* Nei, seriøst: Takk for tips og råd!
    hehe. Pokkern at jeg ikke har et anlegg nr 2, for da hadde den usher 1.5 blitt kjøpt sporenstreks

Tror nok du skal bli fornøyd med parasounden, og når det gjelder å gjøre mitt liv til et ******* pga lyd&bilde-relatert kostnader så får jeg vel pent be deg stille i køen
    -------
    Mvh
    Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •