Denon avr-3805 for svak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon avr-3805 for svak?

I surround kjører jeg 3 gallo micro ti og bak 2 b&w 600i. Følsomheten på alle er 87 db. Sub er gallo tr-2.
    Når jeg setter volum på fullt i surround viser det -4.5 db og lydtrykksmåleren i lytteposisjon har høyeste utslag på 90 db. Kjører jeg den samme scenen i stereo, så er dataene +6 db og 94 db. Spiller jeg en vanlig cdplate er dataene -1.5 db og lydtrykk 97 db på det høyeste.
    Det er bra lyd, men jeg kunne ønske noe høyere lyd i surround. Er det noe jeg har gjort feil med noe koblinger, eller greier ikke receiveren å yte mer?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer og på dette, da dette skjer hos meg og.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert, men er det ikke opplagt at i surround så må receiveren fordele sin power til 5(hvis aktiv sub) kanaler. I stereo 2 kanaler. Da blir det betydelig mer power til hver av de to stereokanalene kontra hver av de 5 kanalene i surround. Dette vil totalt gi høyest volum i stereo, tror jeg.

Venter på ekspert-uttalelser.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du resetter receiveren vil du oppdage at du kan spille høyere.
    Maks volum har blitt justert ned når du benyttet romkorreksjonen.
    Dette antagelig fordi du har noe større diper i frekvensgangen i bassen, som receiveren har lagt til eq på, og derfor satt ned maks volum.
    Har receiveren f.eks lagt til +6dB @ 50hz, vil den sette ned volumet med 6dB for at receiveren ikke skal "gå tom" og høyttalerne sprengt.

Hvis du manuellt optimaliserer plassering av høyttalere/sub/lytteposisjon slik at du unngår store diper i bassen, vil du kunne spille høyere også etter at romkorreksjonen har gjort sitt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad har et poeng m.h.t. romkorreksjon. Receiveren har ikke uendelig med krefter - og må ta høyde for dipper i frekvensgangen - særlig i bassen, som er effektkrevende.

Men ellers pleier jo Denon å oppgi effekten til 7x.... 2 channels driven - hvilket betyr at hvis man skal spille 7 kanaler, blir det adskillig mindre til hver kanal - som John2100 er inne på. Jeg opplevde tilsvarende problem med en Primare SPA20 - krefter nok i stereo, men på grensen i surround. Opplagt at surround stjeler effekt over hele fjøla.

Det går jo an prøve seg uten romkorreksjon - bare for å teste om det kan hjelpe. Det er ikke sikkert at det gjør så stor forskjell, rent lydmessig. Selv om en og annen tilskuer kan få litt lite - eller litt mye - av en eller annen frekvens.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •