Extra utgang mer kraft?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Extra utgang mer kraft?

Hei. og velkommen

Det jeg nå lurer på er om jeg får mere effekt å bedre å høyere lyd viss jeg kobler 2 kabler til høytalerne mine? for jeg ser på Forsterkern så har jeg A og B kanal i Front. leste i manualen men fant ikke noe. Så jeg ringte en kompis å han sa at viss jeg kjører begge kanalene på frontene mine så vill jeg få mer watt å mere effekt ( OHM 8 ) istede for 4-6? er dette sant??

Eller er det meningen at jeg skal kunna ha 4 fronter??? :P

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    tror ikke du får mer kraft ,på a eller b tror jeg kun forskjell på ohm
    eks 8ohm på a 4 ohm på b.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er STEREOforsterker du har.

Da gjelder at enten du bruker A, B eller A+B, kommer strømmen fra den samme kilden. A og B er bare koblet i parallell. Å bruke A+B til samme høyttalerpar gir ikke noe ekstra krefter. Du kunne i og for seg like gjerne ha koblet et dobbelt sett med kabler til bare den ene utgangen - A eller B. M.h.t. strøm og krefter blir det akkurat det samme, men bare litt mer upraktisk. Evt. bare bruke en tykkere kabel med større ledningstverrsnitt i stedet for to tynne kabler.

Har du derimot en surroundreceiver, må du aldri finne på å koble til flere kanaler til en og samme høyttaler uten å fjerne den strømskinnen som forbinder høyttalerterminalene. Mange surroundreceivere kan jo konfigureres til såkalt bi-amping - én forsterkerkrets driver bass og en annen forsterkerkrets driver diskant/mellomtone. Hvis det er noe slikt du har i tankene, kan det gi mer krefter og bedre lyd - men altså: strømskinnen må i så tilfelle fjernes.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok Jeg har Yamaha RX-V663 Surround Reciver 7.1

Hjemme Kinoen min står jo nede på Signaturen da :P

da lar jeg det bare være. vill ikke ødelegg det :P

Men fortsett å kom med svar

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo for all del surround reciever så kan godt hende det går an å bi ampe den. Sjekk manualen! og for all del fjern skinnene bak på høyttalerene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigOne
    ok Jeg har Yamaha RX-V663 Surround Reciver 7.1

Hjemme Kinoen min står jo nede på Signaturen da :P

da lar jeg det bare være. vill ikke ødelegg det :P

Men fortsett å kom med svar
    Hehe - det første man blir blind på er øynene...

OK - da regner jeg med at B tilkoblingen er en mulighet du har til å få fronthøyttalerlyd på enda et høyttalerpar - f.eks. på et høyttalerpar som står i et annet rom eller i en annen del av lytterommet. I så tilfelle vinner du ingenting på å styre med ekstra kabler fra A og/eller B.

Hvis du ikke bruker alle de 7 kanalene du har tilgjengelig, kan bi-amping være verdt å prøve. Hvis du likevel har et overskudd av høyttalerkabler liggende. Kjenner ikke receiveren din, men de fleste nyere receivere kan konfigureres slik at ledige effekttrin kan brukes til bi-amping. Da MÅ skinnen bakpå høyttalerne fjernes - og så får du bare lytte. Det er ikke sikkert at du vil oppleve at du får noe bedre lyd, men som sagt: det kan være verdt et forsøk.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F-6 EX har ikke BI-AMP er bare 1 tale spor på di

bruker alle kanalene på forsterkern utenom
    B Kanalen (Front)
    .................................................. .................................................. .......
    Kanal Oppsette mitt

A Front (F-6EX)

Surround (F-6EX)

Surround Back (S4EX)

Center (C4EX)

Forsterker (Yamaha RX-V663 7.1 Surround)

Det jeg tenkte var å ta kabler fra B til Front F-6EX sånn at A og B blir 2 kanaler som jobber sammen. Paralell koble med andre ord. Kompisen min sa jeg fikk 8ohm av å gjøre det.
    men tenkte å sjekke det først.

så har jeg et lite problem til.

Når jeg ser film i 5.1 så er det så lite diskant på snakkinga. den blir så låg. har vært på setupen å stilt opp lyden på Centern da funker det fjell
    Men er surt når jeg skal spille musikk for da må jeg inn på setupen igjen å justere ned Center igjen finner heller ikke noen løsning på dette.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke hjelpe deg med det siste spørsmålet ditt.

Slik du beskriver oppsettet ditt, er B-kanalen bare er en effektstjelende kanal som du - hvis du har spesielle behov - kan kjøre parallelt med A. Slår du disse to sammen, får du ikke noe mer enn det du får ut av A alene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren din har bare 7 kanaler. Du har allerede 7 høyttalere tilkoblet så da er det ikke mer effekt å hente.

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ok takk for hjelpa da

ha en fortsatt fin dag

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke forsterkern din.
    Men jeg vil tro at den er stilt inn slik at du bruker
    dolby pro logic når du spiller musikk. Hvis du skifter
    til 7ch stereo, eller bare vanelig stereo, eventuelt noe
    som heter direct vil du nok få et mye bedre resultat.

Det er i allefall min erfaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

yamaha rx-v1500

Jeg sitter også og lurer på dette, jeg har denne yamaha forsterkeren.
    og har koblet opp høytalerene på A og B front , (Klipsch RF-62) men om jeg slår av A eller B på kontrollen så hører jeg det forsvinner i høytalerene.
    Samt volumet mitt har jeg måtte begrense ennå mer. Men de gamle Eltax høytalerene kunne jeg se film på -10 , Klipschene må jeg på -22

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Jeg sitter også og lurer på dette, jeg har denne yamaha forsterkeren.
    og har koblet opp høytalerene på A og B front , (Klipsch RF-62) men om jeg slår av A eller B på kontrollen så hører jeg det forsvinner i høytalerene.
    Samt volumet mitt har jeg måtte begrense ennå mer. Men de gamle Eltax høytalerene kunne jeg se film på -10 , Klipschene må jeg på -22
    Nå kjenner jeg ikke den recieveren du har så godt, men kjenner de nyere seriene av samme reciever. Du mener vel +10 og ikke -10? På de nyere recieverene er det ihvertfall sånn at skalaen går fra minus til 0 og så til +10? Da vil -10 være høyere volum enn -22.

Skalaen på de nyere recieverene er vel fra -72 til 0 som er stedet recieveren begynner å forvrenge lyden mer og videre til + som vil være høyere men skape mer forvrengning i lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Yamaha RX-V1500

Maks volum er +16 || Minimum er -80

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk ekstern effektforsterker på fronterne.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvilken reciever det var ja, men du sa at tidligere måtte du ha volum på -10 nå måtte du ha det på -22, det betyr jo at du må skru mindre opp på reciever nå enn tidligere. Ser ikke helt problemet med det.

edit: Ser at jeg har sovet mens jeg leste posten din første gang. Trodde du sa det var et problem og at du måtte skru høyere nå, har vist lest litt for kjapt.

Men koblingen med A + B vil ikke hjelpe deg noe, siden disse uansett deler på effekten fra samme kanal. Skulle du eller trådstarter hatt mer effekt ville alternativene være bi-wire med bruk av surround back kanalen, eller bruk av effektforsterker på fronthøyttalerne.

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm. ja ok NY leste i manualen i sta også. fant ut at Kanal A er for Hoved Frontene og B er for Høytalere i et annet rom eller i en annen plassering (PRECCENSE) beklager dårlig engelsk :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •